یادگیری زبان های خارجی و مشکلات پیش روی زبان آموزان

یادگیری زبان های خارجی و مشکلات پیش روی زبان آموزان

یادگیری زبان های خارجی و مشکلات پیش روی زبان آموزان

یادگیری زبان های خارجی و مشکلات پیش روی زبان آموزان | یادگیری زبان های خارجی یکی از ملزومات دنیای امروز است. با توجه به رشد روز افزون دانش، فناوری ها و علوم نوین، یادگیری زبان های خارجی و توانایی برقراری ارتباط با مردم نیز بسیار مهم و ضروری است. استانداردهای ارتباطات اجتماعی امروزه مسیر خاص خود را پیش می رود. در این مسیر یک فرد می بایست به غیر از زبان مادری خود، حداقل به یک زبان خارجی مهم دیگر مسلط بوده و توانایی برقراری ارتباط با آن را داشته باشد. در مسیر یادگیری زبان های خارجی اما، مشکلات بسیاری پیش روی زبان آموزان وجود دارد که در این مقاله قصد داریم برخی از این مشکلات را بررسی کنیم.

یادگیری زبان های خارجی
یادگیری زبان های خارجی

مشکلات پیش روی زبان آموزان

در مسیر یادگیری زبان های خارجی، مشکلات بسیاری ممکن است پیش روی زبان آموزان باشد. برخی از این مشکلات ممکن است مواردی سطحی بوده و به راحتی قابل حل کردن باشند. برخی نیز ممکن است ریشه ای تر بوده و حل کردن آن ها نیازمند کار بسیار باشد.

  •  ترس از یادگیری در تمامی مراحل

یکی از مشکلاتی که زبان آموزان پیش روی خود می بینند، ترس از یادگیری زبان های خارجی است. این ترس ممکن است در هر مرحله ای از یادگیری به سراغ زبان آموز آمده و او را از یادگیری زده کرده و ترسی در وجود او بیفکند. در هر مرحله ای ممکن است زبان آموز با خود احساس کند که او برای این کار ساخته نشده یا یادگیری این زبان برای او مفید نیست یا مراحل سختی پیش رو داشته و نمی تواند از پس آن ها بر بیاید. این ترس ها بیشتر در مراحلی که دروس سخت شده یا زبان آموز را با چالش مواجه می کنند، بیشتر خود را نشان داده و نیاز است برای رفع آن برنامه های صورت گیرد.

  •  نبود محیطی برای کاربرد زبان

یکی از مشکلات اساسی یادگیری زبان های خارجی در کشور ما که بسیاری از دانش پژوهشان نیز با آن روبرو هستند، نبود محیطی برای کاربرد و استفاده از محتوا و مطالب یادگیری شده توسط آن ها است. زبان آموزان ساعت ها به یادگیری زبان های خارجی مشغول بوده و مطالبی را فرا می گیرند. اما کاربرد و بکارگیری این دانش در دنیای واقعی صورت نگرفته و تمرین و کاربرد آن ها محدود به زمان کلاس یا زمان محدودی در خانه می شود. وجود نداشتن شرایط و محیطی برای کاربرد آموخته ها می تواند یادگیری را کند کرده و سرعت آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. البته با ظهور مراکز آموزش آنلاین زبان های خارجی و با توجه به گسترش فضای مجازی این امکان در اختیار زبان آموزان قرار دارد که بتوانند با سایر زبان آموزان و حتی افراد بومی آن زبان ارتباط برقرار کرده و به تمرین آموخته های خود بپردازند.

یادگیری زبان های خارجی
یادگیری زبان های خارجی
  • کتاب های نه چندان کاربردی

از دیگر مشکلاتی که پیش روی زبان آموزان کشور ما قرار دارد، مشغول شدن به مطالعه کتاب ها و مطالب نه چندان کاربردی و سنگین و کاهش سرعت و کیفیت آموزش زبان است. بسیاری از دانش پژوهان مجبورند کتاب هایی سنگین و بعضا نامناسب را مطالعه کرده که تاثیر به خصوصی در دانش زبان آن ها ندارد. بیشتر این کتاب ها با توجه به نیاز و شرایط زبان آموزان داخل کشور طراحی نشده و نتایج دلخواه را نمی توان از آن ها گرفت. جایگزینی این روش ها با برنامه های آموزشی متنوع و به کار گیری طرح هایی برای آموزش مطالب کاربردی زبان و محتوایی که واقعا در دانش و قدرت ارتباط دانش پژوهان موثر باشد، می تواند راه حل خوبی برای رفع این مشکل باشد.

  •  آموزش های نه چندان مناسب

اگر توجه کرده باشید دانش پژوهان روزانه با مطالب زیادی همچون کلمات، اصطلاحات و جملات بمباران شده و بسیاری فکر می کنند زبان آموزی موفق است که کلمات بیشتری حفظ کرده باشد یا اصطلاحات بیشتری بداند. زبان امری کاربردی است. دانستن چندین هزار لغت از زبان های خارجی هم تا هنگامی که زبان آموز نداند از آن ها چگونه و در چه شرایطی استفاده کند چندان کاربرد ندارد! اگر به بسیاری از زبان آموز با تجربه بگویید تلفظ این کلمه را بگو یا صعود و فرود صدا و استرس کلمات در این جمله چگونه است بسیاری از آن ها نمی توانند به سوال شما پاسخ دهند. بسیاری از زبان آموزان با نحوه کاربرد دیکشنری آشنا نبوده؛ علایم و نشانه های به کار رفته در آن را نمی دانند و تلفظ یک کلمه را هم نمی توانند در آن پیدا کنند! بسیاری از این زبان آموزان فکر می کند تمام کلماتی که یاد گرفته اند را می توانند در هر جمله ای، در هر شرایطی و در صحبت با هر کسی بیان کنند! متاسفانه استادان زبان انگلیسی به این موضوع چندان توجهی نداشته و اهداف کاربردی زبان را به حاشیه رانده و تنها بر کمیت موضوع و مطالب نامناسب زیاد تمرکز می کنند.

یادگیری زبان های خارجی
یادگیری زبان های خارجی
  • نگاه آزمون گرایانه

از مشکلات دیگر پیش روی زبان آموزان، نتیجه گرایی و نگاه آزمون گرایانه به یادگیری زبان های خارجی است. استادان زبان فکر می کنند زبان آموزی موفق است که در امتحانات سخت تستی طراحی شده توسط او نمره بالایی اخذ کند یا آزمون های مهم زبان را پاس کرده و نمره خوب بگیرد! همان قدر که از کم اهمیت بودن کنکور در سنجش میزان دانش یاد می کنیم، می بایست از کم اهمیت بودن این نتیجه گرایی و آزمون ها در یادگیری زبان های خارجی نیز یاد کنیم. در این مسیر متاسفانه رشد و پیشرفت زبان آموزان نادیده گرفته شده و ملاک ارزیابی آن ها، امتحاناتی نه چندان استاندارد، ناقص و تک وجهی است. در این مسیر موارد بسیاری نادیده گرفته می شوند مانند توانایی کاربرد و استفاده از زبان!
تنها برخی از مشکلات پیش روی زبان آموزان در یادگیری زبان های خارجی را بررسی کردیم. در این مسیر مشکلات و موانع بسیاری وجود داشته که می توان با برنامه ریزی ها به خصوصی آن ها را کاهش داد و یادگیری زبان های خارجی را ساده تر و بهتر کرد.