غلبه بر ترس

غلبه بر ترس

ترس چیست؟

غلبه بر ترس | ترس در واقع واکنشی است که در برابر آن چه از آن وحشت دارید و برای شما آزار دهنده است از خود بروز می دهید. اگر ترس شما بر مبنای منطق باشد در واقع مشکل خاصی برای تان به وجود نمی آید و باعث خواهد شد که شما با آگاهی با مشکلات خود روبرو شوید. نکته قابل توجه این است که بدانیم ترس به کلی مقوله بدی نیست، در واقع مکانیسمی است که ما را از گزند حوادث در امان نگه می دارد.

چه چیزی شما را می ترساند؟

به منظور غلبه بر ترس های درونی در ابتدا بایستی به شناخت آن چه از آن وحشت دارید پرداخته تا بتوانید از شر آن ها رهایی پیدا کنید. یادگیری چگونگی غلبه بر ترس ناشی از شکست می تواند برای همه چالش برانگیز باشد. هیچ کس با ترس به دنیا نمی آید، بلکه به مرور زمان و گاه تحت تاثیر رفتار دیگران و قرار گرفتن در شرایط متفاوت کسب می شوند. برای مثال می توان به ترس از شکست، فقر و از دست دادن پول اشاره داشت. این ترس ها باعث می شود تا افراد از ریسک کردن خودداری کنند. گاهی ترس از شکست تا حدی زیاد می شود که زندگی افراد به طور کل فلج شده و از تجربه و به وجود آوردن فرصت های جدید در زندگی دور می مانند. در ادامه به ترس هایی اشاره کرده ایم که اغلب، افراد را از آرامش دور کرده و دچار اضطراب می کند.

  • ترس از دست دادن عزیزان
  • ترس از دست دادن شغل و امنیت مالی
  • ترس از مورد تمسخر و انتقاد دیگران قرار گرفتن
  • ترس از این که جایگاه خود را نزد دیگران از دست بدهند و یا مورد احترام دیگران نباشند.
غلبه بر ترس
غلبه بر ترس

تمامی مواردی که به آن ها اشاره شد تنها موجب عقب افتادن شما از زندگی تان می شود. اما ترس چه تاثیری بر شما دارد؟

ترس عملکرد را مختل می کند

متداول ترین واکنش در شرایط ترسناک ، شکل گیری نگرش ” من نمی توانم” است. این ترس از عدم موفقیت است که ما را از انجام عملی متوقف می کند. وقتی مردم واقعاً می ترسند، دهان و گلوشان خشک می شود، قلب آن ها شروع به تپش می کند. بعضی اوقات نمی توانند عمیقا نفس بکشند. همه این ها تاثیرات جسمی است که در پیروی از عادات منفی و بازدارنده است ، که همه ما گاه به گاه آن را تجربه می کنیم.

ترس ما را فرو می ریزد

ترس و وحشت غالباً مغز را خاموش می کند و باعث می شود فرد به حالت “جنگ یا پرواز” برگردد. حتما از خود می پرسید حالت جنگ یا پرواز چیست؟ بدن انسان معمولا در دو حال قرار دارد: حالت جنگ یا پرواز (سمپاتیک) و استراحت و هضم (پاراسمپاتیک). به دلیل استرس های موجود در زندگی روزمره، افراد معمولا در حالت سپماتیک هستند و بایستی به تحریک هورمون هایی بپردازیم که بدن به حالات پاراسمپاتیک هدایت شده و به آرامش برسد. در اینجا به چند روش برای کمک به شما در راستای غلبه بر ترس و ایجاد موفقیت اشاره کرده ایم:

  • علت ترس خود را بیابید.
    در مرحله اول بایستی ببینید که از چه چیزی می ترسید و بعد از آن به دنبال دلیل آن باشید برای مثال آیا خاطره‌ای در کودکی شما را آزار می دهد و موجب به وجود آمدن ترس درون شما می شود؟
    جالب است بدانید که گاهی مشکلات جسمی منجر به ایجاد ترس درون شما می شود. اگر بیمار و خسته هستید و یا دچار سوء تغذیه شده اید، به دنبال درمان آن باشید چرا که کسانی که از کمبود ویتامین رنج می‌برند و یا دچار کمبود قند خون هستند اغلب دچار احساس خستگی می شود و این احساس منجر به ایجاد ترس درون شما می شود. پس می توان نتیجه گرفت بهترین راه برای از بین بردن ترس، شناخت آن چیزی است که از آن می ترسیم و شناخت دلایلی که ترس را درون ما به وجود آورده اند.
  • احساسات خود را بیان کنید.
    بیان احساسات به شما کمک می کند تا بتوانید بر ترس های خود غلبه کنید. بهترین کسانی که می توانید با آن ها هم صحبت شوید کسانی هستند که در جریان مستقیم ناراحتی ها و نگرانی های شما قرار دارند. در میان گذاشتن احساسات تان با دیگران باعث می شود که بتوانید در جهت حذف ترس های خود گام مهمی بردارید. به این منظور می توانید از حضور یک دوست و یا مشاور کمک بگیرید تا بدون اینکه شما را از بابت ترس هایتان سرزنش کنند تنها به شما گوش فرا دهند.
  • خود را به عنوان انسانی نترس تصور کنید.
    در چه چیزی احساس ضعف دارید؟ یا بهتر بگوییم از چه چیزی می ترسید؟ به عنوان مثال اگر از رانندگی کردن می ترسید خود را در انجام این عمکل بسیار توانا تصور کنید، تصویر سازی شما سرانجام توسط ذهن ناخودآگاه شما پذیرفته خواهد شد و بر عملکرد شما تاثیر خواهد داشت. تصورات شما و آن گونه که در مورد خودتان فکر می کنید، ذهن شما را با تصویرهای مثبت تغذیه می کند و در نهایت به بهبود عملکرد و کاهش ضعف و ترس شما کمک می کند.
  • تمرین روش درمانی “As If”
    این روش درمانی به این شکل است که شما خود را در آن چه از انجامش ترس دارید تصور می کنید، البته بایستی به این فکر کنید که اگر در زمینه یاد شده ترس و واهمه ای نداشتید چگونه عمل می کردید، بایستید، لبخند بزنید، مقتدر و با اعتماد به نفس عمل کنید، انگار که از قبل شجاعت مورد نظر خود را داشته اید.
  • قانون برگشت پذیری
    قانون برگشت پذیری می گویند چنانچه شما احساس خاصی داشته باشید، مطابق با احساس تان رفتار می نمایید و بنابراین مطابق با عملکرد تان نیز احساسی درونتان به وجود می آید. این یکی از بزرگترین اکتشافات علم روانشناسی است شما با انجام کارهایی که از انجام آن ها ترس دارید شجاعت خود را آنگونه که دوست دارید درون تان به وجود می آورید تا زمانی که ترس شما به طور کلی ناپدید شود.

غلبه بر ترس

    غلبه بر ترس
  • با ترس های خود روبرو شوید
    توانایی شما برای رویارویی، برخورد و عمل به آنچه از آن واهمه دارید، کلید سعادت و موفقیت شما است. همانطور که گفته شد یکی از بهترین تمریناتی که می‌توانید انجام دهید شناسایی موقعیتی است که از قرار گرفتن در آن و یا فردی که از مواجه شدن با آن می ترسید. اجازه ندهید که این ترس برای حتی یک دقیقه، بیشتر از این شما را اذیت کند.
    برای مقابله با این شرایط، وارد عمل شوید و ترس خود را پشت سر بگذارید. وقتی به شناخت از ترس های درونی تان پی می برید و برای خود برنامه‌ریزی می کنید که با آن ها روبرو شوید ترس‌های شما کمتر شده و قابل کنترل تر می شود، علاوه بر این هر چه از میزان ترس های شما کاسته شود اعتماد به نفس شما نیز رشد می‌کند و در نتیجه دیگر ترس بر شما چیره نمی شود. در واقع هنگامی که شما از ترس های خود فرار کنید این حس در شما تقویت شده و رشد می کند در نتیجه بر تفکر و احساس شما حاکم شده، طول روز شما را آزار داده و غالباً شب ها شما را بیدار نگه می دارد.
    هنگامی که در جهت از بین بردن ترس های خود هستید بایستی احتمال شکست را به خود بدهید. تا زمانی ادامه دهید که بتوانید به طور کلی ترس های خود را از بین ببرید. کسانی که ترس های خود را انکار می کنند و در جهت از بین بردن آن حرکتی نمی کنند زندگی آزار دهنده ای خواهند داشت و همواره به دنبال فرار از شرایطی هستند که برای شان وحشت آور است. خود را به چالش بکشید تا بتوانید زندگی توام با آرامش را تجربه کنید.