شروع کسب و کار موفق

شروع کسب و کار موفق در 10 گام

شروع کسب و کار موفق در 10 گام | راه اندازی کسب و کار جدید و کارآفرینی یکی از چیز‌هایی است که در دهه‌ های اخیر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. اما موضوعی که به یکی از دغدغه های اصلی کارآفرینان تبدیل شده است، مواجه با شکست است. مسلما شکست برای کسانی که قصد دارند کسب و کار خود را راه بیاندازند، بسیار گران تمام می شود. همه ی ما این را می دانیم که شروع یک کار جدید با ریسک همراه است. هیچ محدودیتی در تبدیل شدن به یک کارآفرین بزرگ وجود ندارد. اما طبق آمارهای منتشر شده در زمینه ی انحلال کسب و کارهای جدید در دنیا، تنها دلیل مواجه با شکست، ضعف برنامه ریزی و عدم آمادگی قبلی کارآفرینان است.

این را بدانید که تمام کسب و کار‌ها به موفقیت ختم نمی ‌شوند. در واقع تنها دو سوم کسب و کار‌های کوچک و دارای چندین نیروی استخدامی می‌ توانند حداقل دو سال به کار خود ادامه دهند و تنها نیمی از آن‌ها دوامی حدودا ۵ ساله را تجربه می ‌کنند. به همین جهت هنگامی که تصمیم می ‌گیرید وارد کارآفرینی در حوزه کسب و کار‌های کوچک شوید بدون شک باید خود را برای یک چالش بزرگ آماده کنید.

برای شروع کسب و کاری نو و جدید شاید به مدرک دانشگاهی، سابقه کاری یا به پول هنگفت نیازی نباشد؛ اما به برنامه‌ ریزی قوی برای هدایت و شروع آن نیاز اساسی دارد. فاز مطالعاتی، تدارک مقدمات و برنامه ریزی در شروع یک کسب وکار جدید نقش های کلیدی را دارند. در حقیقت مرز بین موفقیت و شکست همین است. درصورتی که به دنبال موفقیت در کارتان هستید، باید آمادگی های لازم پیش از شروع هر کاری را داشته باشید. یک کارآفرین موفق و باهوش پیش از ترک شغل فعلی خود تمام این مقدمات را فراهم می نماید.

  • قدم اول: شناخت انگیزه های شخصی و حرفه ای خود
    برای آغاز یک کسب و کار جدید و در عین حال موفق از این سوال استفاده کنید که هدف شما از شروع کسب و کار چیست؟ اگر پاسخ شما به این سوال این است که قصد دارید درآمد اضافی داشته باشید، ممکن است لازم باشد که دردسر های زیادی را به جان بخرید. اگر پاسخ شما آزادی و استقلال کاری بیشتر باشد، شاید لازم باشد که کار فعلی خود را رها کرده تا کسب و کار خود را آغاز نمایید.
    شما باید مقدمات کار را فراهم نمایید. اگر برای تبدیل شدن به یک کارآفرین مصمم هستید، این مرحله یکی از قدم های حیاتی است. کارآفرین بودن کار هر فردی نیست. امکان دارد در طول گام اول متوجه شوید که این سبک زندگی آن چیزی نیست که به دنبالش بودید. خوب فکر کنید. باید این سوال را از خود بپرسید که آیا کارآفرین بودن شما را به لحاظ درونی تحریک می کند؟ شما نباید فقط جنبه مالی را در نظر بگیرید. هرگز این جمله را فراموش نکنید که همه چیز پول نیست. همه ی جوانب را در نظر بگیرید. قدم بعدی را برندارید مگر این که مطمئن شوید با کارآفرین بودن مشکلی ندارید.
  • قدم دوم: تعیین بازار هدف
    پیش از شروع هر کسب و کاری باید در نظر بگیرید که آن کسب و کار در جهت پاسخ به نیاز مشترک مشکلات مشتریان بازار شکل بگیرد. در حقیقت هر کسب و کاری باید چیزی را ارائه دهد که مردم به راحتی تمایل داشته باشند تا پولی را که با هزاران تلاش و زحمت به دست می آورند در آن راه خرج نمایند. تمامی کسب و کارهای موفق به جای این که اول ایده ای داشته باشند سپس به دنبال بازار برای آن بگردند، ابتدا نیاز را شناسایی کرده سپس راهکاری برای آن ارائه می دهند.
    معمولا کارآفرینان با استفاده از مطالعه و تحقیق می توانند نیازهای بی پاسخ را شناسایی کنند. اما اشتباهی که اکثر کارآفرینان مرتکب می شوند این است که اعتبار فرضیه شان را با نظرسنجی از مشتریان ارزیابی نمی کنند. در این مرحله شما باید در مورد رقبای بالقوه، مشتریان و شرکای خود در بازار تحقیق کنید و اهداف، نیازها و روش‌ های انجام کار را شناسایی نمایید. برای مثال، شما می‌ توانید در حوزه کسب و کار خود با افراد با تجربه به صورت تلفنی یا حضوری مصاحبه کنید یا از مشتریان درباره ویژگی ‌های محصول با کمک پرسش ‌نامه، نظرسنجی نمایید.
شروع کسب و کار موفق
شروع کسب و کار موفق
  • قدم سوم: تعیین اندازه بازار
    ممکن است برای گذراندن این مرحله با این سوال مواجه شوید که اندازه و حجم بازار چیست؟ به مجموعه مبالغی که سالانه مردم برای خرید خدمات و محصولات شما و مانند آن ها هزینه می کنند تا نیاز های خود را برآورده نمایند، حجم بازار می گویند. در ضمن شما می بایست روند رشد بازار در زمان های قبل تر را بررسی کرده تا بتوانید رشد احتمالی آن را در آینده پیش بینی نمایید. در غیر این صورت می توانید با توجه به تغییرات جمعیتی، عادات مصرفی و دیگر تحولات مربوطه، نرخ رشد را تخمین بزنید.
  • قدم چهارم: بررسی بازار رقابت
    در این بخش شما به درک بیشتر و بهتر جایگاه متمایز کسب و کارتان در بازار هدف می پردازید. به عبارت دیگر باید به دنبال این باشید که چه چیزی شرکت، محصولات و خدماتتان را از شرکت های دیگر که محصولات و خدمات مشابه را ارائه می دهند متمایز می کند؟ تنها دارایی شما، جایگاه تان در ذهن مشتریان است. مشتریان راجع به شما چگونه فکر می کنند؟
    جایگاهتان می بایست حساب شده و بسیار دقیق باشد؛ حقیقت تلخی که کارآفرینان از آن بیزارند. چرا که آن ها از این که خود را به بخش کوچکی از بازار محدود کنند بیزارند. آن ها خود را متقاعد کرده اند که ایده ی آن ها می تواند نیاز افراد بیشتری را برآورده نماید. این نوع نگرش یکی از دام های مخرب برای کارافرین است.
  • قدم پنجم: برنامه ریزی در مورد تامین سرمایه
    قطعا برای راه اندازی یک کسب و کار، چه کوچک و چه بزرگ به مقداری سرمایه و پول نیاز دارید که این مقدار بسیار زیاد و هنگفتی نیست. اما برنامه ریزی برای این کار شامل برخی سرمایه گذاری ‌های اولیه کم و هم چنین توانایی تامین هزینه‌ های پیش روی کسب و کار شما پیش از رسیدن به مرحله سودآوری است. شما می بایست پیش از شروع تمام هزینه‌ های راه اندازی کسب و کار خود را برآورد کنید. این هزینه ها عبارتند از: هزینه مجوزها، تجهیزات، هزینه‌های قانونی، بیمه، برندینگ، اجاره املاک و … .
    شما به عنوان کارآفرین باید هزینه‌ های تداوم و ادامه ی کسب و کارتان برای حداقل ۱۲ ماه را برآورد سازی نمایید. شاید برایتان سوال پیش بیاید این این هزینه ها برای چه اموری است؟ هزینه هایی مانند اجاره، تجهیزات، بازاریابی و تبلیغات، تولید، تامین، هزینه‌های سفر و حمل و نقل، دستمزد کارکنان، دستمزد و درآمد خودتان و … در این دسته بندی قرار می گیرند. جمع کلی این هزینه‌ ها همان میزان سرمایه گذاری اولیه ‌ای است که برای راه اندازی کسب و کار کوچک خود به آن‌ها نیاز دارید.
    لزومی ندارد که در این مرحله نگران تامین هزینه های لازم باشید بلکه شما می توانید از سرمایه اندک و ناکافی شخصی برای راه اندازی کسب و کار خود استفاده نمایید. شاید هم به این نتیجه برسید که ترکیب روش‌ هایی که در بالا به آن‌ ها اشاره شد رویکرد عملی است. در این مرحله، اما هدف این است که گزینه ‌های خود را بررسی کرده و برای تامین سرمایه مورد نیاز کسب و کارتان در مراحل اولیه راه اندازی برنامه ریزی کنید.
  • قدم ششم: انتخاب ساختار و شکل مناسب
    کسب و کار کوچک شما می‌ تواند مالکیت مطلق، شراکت یا یک کمپانی با مسئولیت محدود باشد. هویتی که برای کسب و کار جدیدتان انتخاب می‌کنید می‌ تواند چیز‌های زیادی را در مورد پروژه کارآفرینی شما تحت تاثیر قرار دهد، از نام کسب و کارتان تا مسئولیت ‌ها و همچنین مالیاتی که به شما تعلق می ‌گیرد. شاید یک ساختار اولیه کسب و کار را انتخاب کنید و سپس در آینده ارزش گذاری مجدد کرده و ساختار اولیه کسب و کارتان را با رشد آن و تغییر نیاز‌ها تغییر دهید.
    بسته به پیچیدگی کسب و کار، شاید بهتر باشد با یک مشاور یا فرد حرفه ‌ای در این حوزه مشورت کنید تا مطمئن شوید که یک ساختار مناسب و درست را برای کسب و کارتان انتخاب کرده اید. از سوالاتی که در این بین باید پاسخ آن ها را بیابید این است که مشتریان شما دقیقا چه کسانی هستند؟ و چه گونه پول از جیب مشتریان به حساب شما واریز می شود؟ طبیعتا پاسخ به این ها و سوالات این چنینی مشخص می کند که ساختار کسب و کار شما چگونه است.
  • قدم هفتم: انتخاب نام مناسب
    نام کسب و کار شما نقش بسیار مهمی در تمامی جنبه‌ های کاریتان ایفا خواهد کرد، از این رو شما باید در این راه قدم برداشته و نام مناسبی انتخاب کنید. مطمئن شوید که تمامی جوانب را در این امر مورد توجه قرار دهید. زمانی که نامی برای کسب و کار جدیدتان انتخاب کردید باید بررسی کنید که این نام از قبل مورد استفاده قرار نگرفته و به ثبت نرسیده باشد. پس از آن باید این نام را به ثبت برسانید. هم چنین صاحبان کسب و کار‌ها و کارآفرینان باید این هدف را داشته باشند که نام کسب و کار خود را در سطح ملی یا استانی به ثبت برسانند.
  • قدم هشتم: تعیین زمان مناسب
    تعیین زمان مناسب برای شروع کسب و کار یا زمان بندی صحیح، کلید موفقیت است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است این طور شروع کنیم که ممکن است تغییر مقررات و قوانین فعلی، ایده خدمات و محصولات شما را قابل پذیرش نماید یا قیمت اولیه را کاهش دهد و یا بازارهای جدیدی برای کسب و کار شما پدید آورد. پس این وظیفه ی شماست که تحولات تکنولوژِیکی، روند های کلی، تمایلات مشتریان، برخی از پیشرفت های علمی غیرمنتظره را به خوبی بررسی نمایید.
    درصورتی که پاسخ های قانع کننده ای برای سوالات مطرح شده پیدا کنید آن گاه می توانید ادعا کنید که آمادگی لازم برای شروع کسب وکار خود را دارید. سوالاتی که مطرح شد مانند فیلتر عمل می کنند و شما را قادر می سازند تا ایده های مختلف را ارزیابی کرده و بهترین آن ها را شناسایی کنید. ایده های شگفت انگیز از تمامی فیلترها عبور می کنند اما ایده های بد یا متوسط در جایی میانه راه می مانند و به ناچار باید حذف شوند.
  • قدم نهم: انتخاب و آماده سازی مکان مناسب
    آماده سازی مکان شروع کسب و کار جدید برای راه اندازی آن بسیار مهم است، چه این فضای کاری در خانه باشد، چه یک فضای کاری خصوصی یا مشترک و چه یک مکان اجاره‌ ای خرده فروشی. باید پیش از آن در مورد مکان، تجهیزات و کلیت برپایی کسب و کارتان فکر کرده باشید و از این که مکان شما برای راه اندازی نوع کسب و کارتان مناسب است اطمینان حاصل کنید. همچنین در صورت تصمیم به خرید یا اجاره مکان برپایی کسب و کار، باید این موضوع با اهداف و محدودیت‌ های شما مطابق تطابق داشته باشد.
شروع کسب و کار موفق
شروع کسب و کار موفق
  • قدم دهم: تشکیل تیم
    با بررسی اکثر کسب و کارهایی که دوروبرتان است متوجه می شوید که مثال های کمی وجود دارد که یک فرد به تنهایی توانسته باشد کسب و کاری را راه اندازی نمایند و در آن به موفقیت برسند. چرا که این کار به قدری بزرگ است که از عهده ی یک نفر برنمی آید. علاوه بر این درصورتی که نتوانید حداقل یک نفر را برای همراهی با خود متقاعد سازید آن گاه باید به چشم انداز آینده خود مشکوک باشید.
    شما برای شروع موفقیت آمیز کسب و کار خود، به تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها نیاز دارید. شما می بایست همیشه کسب و کار خود را با تشکیل تیم آغاز کنید. عموما لذت کار در این است که یک تیم کاری تشکیل دهید که هرکدام از اعضا توانایی ها و مهارت های متنوعی داشته باشند تا بتوانید از تجربه هرکدام از افراد در زمان لازم استفاده نمایید. در این گام وظایفی برعهده ی شماست که بهتر است آن ها را به خوبی انجام دهید زیرا به پیشبرد امورتان کمک شایانی می کنند. این وظایف عبارتند از:
  1. اهداف خود را به روشنی بیان کنید. اطمینان حاصل کنید که افراد چشم‌ انداز و نقش خود را از ابتدا درک می ‌کنند.
  2. ویژگی‌ ها و مهارت‌ های داوطلبان استخدام را بررسی کنید و با دقت آن‌ ها را ارزیابی نمایید.
  3. فرهنگ کاری قوی ایجاد کنید. چرا که فرهنگ کاری قوی به نظم، قانونمندی، توانمند سازی، آموزش و ارتقای کارکنان کمک می ‌کنند.

طبق دیده ها و شنیده ها برداشتن این ده گام آمادگی تان را برای شروع کسب و کار موفق تضمین می کند. برنامه ریزی و آماده سازی، مسیر شما را در برخورد با مشتریان و سرمایه گذاران هموار می کند. با این کار خود را از دیگر کارآفرینان متمایز کرده و موفقیت های چشم گیری به سوی شما روانه خواهد شد.