اینترنت و خلاقیت

دنیای اینترنت و خلاقیت

دنیای اینترنت و خلاقیت | والدین همیشه نگران فرزندان خود هستند، به خصوص در سنین نوجوانی فرزندانشان، نگران استفاده آن ها از اینترنت و فضای مجازی و احتمالا آثار مخرب حاصل از آن هستند، در بررسی این موضوع می توان در ابتدای کار میان اینترنت و فضای مجازی مرز قائل شد و گفت استفاده از اینترنت صرفا به معنی استفاده از فضای مجازی نیست و کاربرد های گسترده ای دارد در ثانی از اینترنت استفاده های زیادی می توان داشت حال مفید یا غیر مفید. برای پاسخ به این سوال که آیا اینترنت ذهن را خلاق می کند ادامه ی مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

در هر فردی اشتیاق به ساختن، عمیق ترین میل درونی و عاملی است که انسان را نسبت به دیگران برتر می سازد. گناه نادیده گرفتن این میل درونی فقط بر گردن خود ماست. باور داشته باشید که خلاق بودن یک انتخاب و وظیفه ی اصلی هر انسانی بوده و یک اتفاق نیست. طبق تحقیقات انجام شده، از زمان تولد اینترنت، خلاقیت و سازندگی فردی همیشه در حال رشد و توسعه ی تصاعدی بوده است.

امروزه با گسترش اینترنت و دسترسی راحت به این شبکه، تقریبا هیچ مانعی سر راه شکوفایی خلاقیت و نوآوری وجود ندارد، هزینه ی شکست های احتمالی دنبال کردن ایده های سازنده به کمترین حد ممکن رسیده و خروجی هایی بیان ایده های خلاقانه بسیار زیاد است. به این ترتیب اینترنت یا هر تکنولوژی دیگر به هیچ عنوان نابود کننده ی قوه ی خلاقیت و نوآوری نمی باشد. بدون شک اینترنت هم می تواند مخرب باشد و باعث سرکوب انگیزه های سازنده و غرق شدن در دامان مصرف گرایی شود و هم می تواند دروازه های خلاقیت را به روی رؤیا پردازان بگشاید. به یاد داشته باشید که در دنیای اینترنت مجموعه ی وسیعی از انتخاب ها پیش روی شماست و انتخاب با شماست.

جالب است بدانید تا پیش از اختراع اینترنت راه های بروز خلاقیت های فردی محدود بودند. در آن زمان می توانستیم با نوشتن، نقاشی کردن، خواندن، بافتن و تراشیدن خلاقیت خود را بروز دهیم که این گزینه ها هم در اختیار همه نبودند. ولی بعد از ظهور اینترنت محدودیت ها از میان رفت و راه های بروز ایده های فردی به شکل غیرقابل باوری افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال اگر دست به قلم خوبی دارید، می توانید محتوا نویس سایت یا وبلاگ شخصی خود باشید و نبوغ خود را در انظار عموم قرار دهید. یا اگر به حرفه ی عکاسی علاقه دارید، می توانید حتی با گوشی همراه خود عکس های زیادی با کیفیت عالی بگیرید و با یکی از هزاران نرم افزار های موجود عکس خود را ادیت کنید و در شبکه های اجتماعی برای عموم نمایش دهید بدون هیچ هزینه ای. پیشنهاد می کنیم ایده های خلاقانه ی خود را دنبال کنید و نمایش ایده های خود را ببینید شاید با ظهور آن ایده ی بهتری به ذهن شما برسد.

همه ی ما داستان های زیادی در زمینه ایده و ایده های خلاقانه شنیده ایم، داستان هایی واقعی در مورد افرادی که میل و خلاقیت خود را به «ساختن» سرکوب نکردند و بعد از فراهم کردن امکان دسترسی دیگران به محصول خلاقیت خود، با استقبال انبوهی از مخاطبان روبه رو شدند. مهم نیست که نتیجه ی خلاقیت و میل به ساختن، فقط باعث رضایت شخصی ما می شود یا میلیون ها مخاطب را جذب می کند؛ «خلاق بودن» مهم است.

اینترنت و خلاقیت
اینترنت و خلاقیت

چند توصیه برای خلاق بودن

  • ذهن شما هیچ محدودیتی ندارد، افق های ذهنی خود را توسعه دهید.
    برای بالا بردن قدرت خلاقیت خود باید افق های ذهنی خود را گسترش دهید، در هر حوزه ای غیر از محدوده ی تخصصی چالش پیش رویتان نیاز به توسعه ی افق های ذهنی خود دارید. هم زمان با این کار در زمینه های مفید از آموزش عکاسی گرفته تا صحبت کردن به زبانی دیگر، زاویه ی دید شما برای غلبه ی خلاقانه بر چالش به شکل غیرقابل باوری گسترش پیدا می کند.
    به صورت طبیعی هر چه توانایی ذهنی خود را در محدوده های بیشتری افزایش دهید، دیدگاه شما برای غلبه بر چالش انعطاف بیشتری خواهد داشت. این گفته به این معنا نیست که برای حل خلاقانه ی چالش باید در همه ی حوزه ها استاد باشید. تنها آشنایی ساده و در حد سرگرمی با طیف وسیعی از زمینه های تخصصی، تأثیر شگفت انگیزی در افزایش قدرت خلاقیت دارد.
  • در کارهای جمعی شرکت کنید و با دیگران همفکری و همکاری کنید.
    فعالیت در چندین زمینه ی غیرتخصصی و سرگرمی به معنای سیراب شدن عطش یادگیری و عدم نیاز به دانش بیشتر نیست. به همین دلیل ایجاد شبکه ای گسترده از دوستان با مهارت ها و علایق مختلف اهمیت زیادی دارد. در حقیقت با انجام این کار یک گروه توانا با احاطه ی کامل به محدوده ی گسترده ای از مهارت ها و سرگرمی ها ایجاد می کنید و به منبع بی پایانی از خلاقیت دسترسی خواهید داشت که رسیدن به آن هیچ وقت برای یک نفر به تنهایی امکان پذیر نیست. به این ترتیب همیشه راهکارهای مؤثرتری برای غلبه ی خلاقانه بر چالش ها پیدا می کنید.
  • در تقویت خلاقیت تان متعهد باشید.
    قدم اول این است که مطمئن شوید حاضرید برای خلاق‌ تر شدن تلاش کافی کنید. اگر به سرعت نتیجه نگرفتید، تلاش را کنار نگذارید و مایوس نشوید و هیچ گاه در این کار نتیجه گرا نباشید. برای خود هدف گذاری کنید، کمکی که از اطرافیان می توانید بگیرید را در نظر داشته باشید و هر روز زمانی را به کسب این مهارت اختصاص دهید.
  • به کنجکاو بودن خود پاداش دهید.
    یکی از موانع رایج در تقویت خلاقیت این است که احساس کنیم کنجکاوی احساسی غیرضروری است. به جای سرزنش کردن خودتان، زمانی که کنجکاو می شوید، خود را تشویق و تحسین کنید. به خود فرصت بدهید تا موضوعات جدید و متنوعی را تجربه کنید. و برای پیشرفت کاری خود از دیگران توقع پاداش نداشته باشید گاهی خودتان به خودتان پاداش دهید.
  • اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.
    اعتماد نداشتن به توانایی های فردی یا جمعی خود می تواند باعث سرکوب خلاقیت شود. از این رو است که برای تقویت خلاقیت، لازم است اعتماد به نفس را نیز تقویت کنید. از پیشرفتی که در این مسیر دارید برای تقویت اعتماد به نفس خود استفاده کنید. از تلاش های خود قدردانی کنید و همیشه به دنبال روش هایی برای تحسین و تشویق خلاقیت تان باشید.
  • برای خلاق تر بودن زمان صرف کنید.
    شما نمی توانید توانایی های خلاقه خود را بیشتر کنید اگر برای این کار وقت کافی صرف نکنید. هر هفته برنامه ریزی داشته باشید و زمانی را صرف تمرکز بر یک برنامه ی خلاقانه کنید.
  • بر افکار منفی ای که مانع خلاق بودن تان می شوند غلبه کنید.
    براساس یکی از تحقیقات روانشناسی، حال خوب و خوشحالی، به طور کلی قابلیت تفکر خلاق را افزایش می دهد. به طور کلی اگر شما می خواهید کاری خلاقانه انجام دهید، لازم است که در فضا و حال خوبی قرار داشته باشید. افکار منفی یا خود سرزنشی را در خود کم کنید تا بتوانید خلاقیت را جایگزین آن ها کنید و همیشه از خود رضایت کافی داشته باشید.
  • بدانید که اکثر مسائل بیش از یک راه حل دارند.
    هر زمانی که با یک مسئله روبه رو شدید، سعی کنید به بیش از یک راه حل برای آن دست یابید. به جای این که صرفا اولین ایده ای که به ذهن تان می رسد را دنبال کنید، وقت بگذارید و به راه حل های ممکن دیگری نیز برای مواجه شدن با موقعیت بیندیشید. این روش ساده هم برای تقویت مهارت حل مسئله و هم تقویت مهارت های تفکر خلاق شما موثر است.
  • نقشه ذهنی تان را ترسیم کنید.
    نقشه ذهنی، روشی است فوق العاده برای برقرار کردن ارتباط میان ایده ها و پیدا کردن ایده هایی نوآورانه برای حل مسائل. تولید نقشه ذهنی را با نوشتن ایده یا موضوع اصلی تان در یک صفحه شروع کنید. سپس، کلمات مرتبط یا ایده هایی که به ذهن تان می رسند را در اطراف این کلمه بنویسید. این روش به شما فرصت می دهد تا ایده هایتان را شاخه شاخه ادامه دهید و به روشی عینی ارتباط میان ایده هایتان را مشاهده کنید.
  • خود را به چالش بکشید.
    بعد از این که توانستید مهارت های خلاقانه اولیه را کسب کنید، لازم است که به طور مداوم خود را به چالش بکشید تا بتوانید قابلیت ها و مهارت هایتان را بیشتر و بیشتر کنید. به دنبال روش های دشوارتر باشید، از تجربه های جدید استقبال کنید و از راه حل های تکراری برای مسائل تان پرهیز کنید.
  • به دنبال منابع الهام بخش باشید.
    هیچ گاه منتظر نباشید تا جرقه های خلاقیت در ذهن شما خود به خود اتفاق بیفتند. همیشه به دنبال منابع الهام بخشی باشید که به شما ایده هایی تازه می دهند و شما را برمی انگیزند تا پاسخ هایی منحصر به فرد برای سوالات تان پیدا کنید. کتاب بخوانید، از موزه دیدن کنید، به موسیقی های مورد علاقه تان گوش دهید و یا در بحث فعالی با دوست تان شرکت کنید. از هر تکنیک یا استراتژی که برای شما موثرتر است استفاده کنید و به خود فرصت خلاق بودن یا خلاق تر شدن بدهید.
  • اینترنت و خلاقیت
    اینترنت و خلاقیت

    فرصت هایی برای خلاق تر بودن ایجاد کنید.
    در کنار جستجو برای منابع الهام بخش، شما باید فرصت های خلاق بودن را برای خود ایجاد کنید. این می تواند شامل انجام یک پروژه جدید و یا استفاده از ابزارهایی جدید در پروژه های فعلی تان باشد.

  • سناریوهای جایگزین را نیز در نظر بگیرید.
    زمانی که با یک مسئله روبه رو می شوید، از سوال “چه می شد اگر….؟” استفاده کنید تا همه مسائل ممکن را در نظر بگیرید. اگر شما از یک راه حل به خصوص استفاده کنید، نتیجه آن چه خواهد بود؟ با نگاه کردن به این سناریوهای جایگزین پیش از حل مسئله، شما به نحو بهتری می توانید راه حل های خلاقانه برای مسائل تان پیدا کنید.
  • یک فلوچارت تهیه کنید.
    زمانی که مشغول یک انجام یک کار جدید می شوید، سعی کنید برای مشخص کردن مراحل انجام کار یک فلوچارت تهیه کنید. به دنبال مسیرهای متنوع و متفاوتی از مراحل باشید و ببینید در انتهای هر مسیر چه نتیجه ای حاصل می شود. فلوچارت به شما کمک می کند تا محصول نهایی تان را تجسم کنید، مشکلات بالقوه را حذف کرده و راه حل های بدیعی خلق کنید.