گسترش عادت های خوب

چطور عادت های خوب را در خود گسترش دهیم

چطور عادت های خوب را در خود گسترش دهیم؟ | همه ما خوب می دانیم که نمی توان از زندگی توقع شادی دائمی و حال خوب همیشگی داشت. اما به هر حال می توانیم با تصور اینکه همه چیز خوب است، خودمان را متقاعد کنیم. همه ما داستان زندگی شاد را پذیرفته ایم اما اغلب احساس شادی و آن چه باعث خوب شدن حال مان می شود را نادیده گرفته ایم. متاسفانه این رفتار ما به این دلیل است که ما قربانی عادت های نادرست مان هستیم و مدام از روی آن ها کپی برداری می کنیم. عادت های قدیمی همیشه مانع از تغییر در رفتار و زندگی ما می شوند و ما را از رشد و پیشرفت باز می دارند.

وقتی می بینیم این زندگی که داریم، آن چیزی نیست که به دنبال آن بوده ایم، چه کار می کنیم؟ یا بهتر است بگوییم چه کار باید بکنیم؟ در حالت معمول و صحیح آن، ابتدا باید الگو های فکری و عادت های قبلی و قدیمی مان را ارزیابی کنیم، سپس مسیر مان را با پرسش های سخت تری که از خود می پرسیم، طی کنیم. این پرسش ها به موضوعات اصلی و بنیادی زندگی اشاره دارند که به کمک آن ها می توانیم عادت های قدیمی را تغییر دهیم و فرصت شکوفایی عادت های جدید را هم ایجاد کنیم. در ادامه این مقاله سعی کرده ایم پرسش های اساسی را برای شما عنوان کنیم که می تواند به عادت های شما و احساس تان نسبت به شادی و اهمیت زندگی، جهت دهد:

  • آیا می توانم، امروز گام هایی بردارم که باعث بهتر شدن فردایم شود؟
    برای درک بهتر این سوال، با گام های ساده و کوچک آغاز کنید. کارهای معنی دار کوچکی را انتخاب کنید که قابل مدیریت باشند و تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند. عادت هایی را بسازید که بر گرفته از تغییرات کوچک در یک بازه زمانی طولانی می باشد. کلید موفقیت در این کار، ثبات و دوام انجام این عادت ها می باشد. به خودتان نشان دهید که امروز و این عادت های جدید می تواند باعث تغییر در شما در آینده شود. تغییرات روزانه منجر به تقویت گرایشات مثبت و افزایش انرژی در شما می شود. بهتر است این مرحله را تنها انجام ندهید. از یکی از دوستان یا مورد علاقه تان بخواهید در ساخت الگو های صحیح و جدید به شما کمک کند. اغلب اوقات تایید افراد دیگر می تواند منجر به ساخت عادت های بهتری هم شود.
  • گسترش عادت های خوب
    گسترش عادت های خوب

    چه ارزش هایی را باید وارد زندگی خود کنم؟
    در کدام بخش های زندگی تان می خواهید، چشم گیرتر باشید؟ آیا ماموریت شما ارتقای زندگی و شخصیت خودتان است یا دیگران؟ آیا می توانید ارزش های تان را در 5 کلمه توصیف کنید؟ می دانم که نمی دانید از کجا شروع کنید. پس بهتر است دوباره بچه شوید و تصور کنید که می خواهید در بزرگسالی چه چیز هایی در زندگی تان داشته باشید. برای رسیدن به آن ها کاری را کنید که باید. اگر دیدید برخی از عادت های تان دیگر زندگی شما را به جلو پیش نمی رانند و با رفتار و اعمال شما در تناقض می باشند، آن ها را حذف کنید. ارزش هایی که شما به دنبال آن ها می باشید، نباید مغایر با فعالیت های شما باشند، بلکه تنها باید مسیر دست یابی به اهداف تان را روز به روز هموار تر کنند.

  • در چه مواردی باید با زمان، انرژی و بهانه هایم بجنگم؟
    بهانه آوردن، از برداشتن گام هایی در جهت ساختن عادت های جدید خیلی راحت تر است. با این وجود هرچه بیشتر درباره این بهانه ها بدانید، بهتر می توانید عمل کنید. حذف عادت های بد، نیازمند یک علم و دانش خاص می باشد. اگر با زمان مشکل دارید، حتما باید یک عادتی را که دیگر برای آن جایی در زندگی تان نمی باشد، حذف کنید، تا زمان بیشتری در اختیار داشته باشید.
    اگر با انرژی مشکل دارید، ببینید کجا انرژی تان را برای بررسی جزئیات بی اهمیت صرف کرده اید که حالا انرژی کافی برای ساخت عادت های جدید و رسیدن به اهداف تان ندارید. از زمان و انرژی به نفع خود استفاده کنید و نگذارید این دو بر علیه شما باشند. عادت های قدیمی به مرور زمان شاخه دار می شوند و ما گمان می کنیم، هرگز نباید شاخه اصلی را قطع کنیم. اما پاسخ صحیح این می باشد که همه این حرفا بهانه است و بهانه ها هم رابطه مستقیمی با ترس های ما دارند.
  • از چه چیز هایی در زندگی می ترسم؟
    معمولا به دلیل این که آماده تغییر و داشتن یک زندگی جدید و به طور کلی یک “من” جدید نمی باشیم، به عادت های بد مان می چسبیم. اگرچه قربانی شدن درد آور است اما از نظر بسیاری از ما یک مکان امن می باشد که برای ما راحت و آشنا است. به منظور در هم شکستن عادت های قدیمی و فضا سازی برای ورود عادت های مثبت، چند اتفاق باید رخ دهد. ابتدا باید برای هر آسیب احتمالی و بیان واقعیت ها خود را آماده کنید، گاهی اوقات بیان حقایق درد آورد است. پس باید با خود رو راست باشید و از قضاوت کردن دوری کنید تا بتوانید عادت های بهتری در خود ایجاد کنید. هر بار یک ترسی در وجود شما رخ می دهد، لحظه ای درنگ کنید و از خود بپرسید چطور می توانم این موقعیت منفی را به شکل مثبت تغییر دهم.
  • چه کسی می تواند برای من الهام بخش و پشتیبان باشد؟
    سعی کنید اطراف خود را با افراد مثبتی که کار های مثبت انجام می دهند، پر کنید و سعی کنید از رفتار و منش آن ها پیروی کنید. داشتن یک مجموعه افرادی که شبیه آنچه شما به دنبال آن می باشید، کلید اصلی برای موفقیت و ایجاد تغییر در زندگی می باشد. از پیش رفتن نهراسید و خود را به آن سطح از پیشرفت نزدیک کنید و از افراد مختلف برای موفقیت در این راه کمک بگیرید. افراد اطراف ما منعکس کننده شخصیتی هستند که ما آرزو داریم شبیه آن ها شویم و البته گاهی اوقات این افراد دقیقا متضاد آنچه که ما به دنبال آن هستیم، می باشند.
    با غرق ساختن خود در چنین مجموعه افرادی، بدون اینکه بفهمید، در می یابید که نا خودآگاه مشغول تقلید رفتار و اعمال آن ها شده اید. تقلید یکی از روش های بسیار عالی برای ایجاد عادت های جدید و سالم می باشد. نیروی روابط انسانی در این حوزه را نباید دست کم گرفت. برای بسیاری از افراد این روابط حکم یک سکوی پرش برای دست یابی به عادت های بهتر را دارد.
  • گسترش عادت های خوب
    گسترش عادت های خوب

    آیا به خودم عشق می ورزم؟
    برای آن دسته از افرادی که خود شان را نادیده می گیرند، پاسخ دادن به این سوال دشوار می باشد. اما باید بدانید عشق ورزیدن به خود نکته بسیار مهمی می باشد. دوست داشتن خود، به این معنا است که می توان یک نسخه بهتر از خودمان بسازیم. عشق ورزیدن به خود، هم موجب احساس شادی در ما می شود و هم منجر به خود پرستی ما. عشق ورزیدن به خود باعث عادت سازی های بهتر در افراد می شود.

  • شخصیت قبلی من چه نظری درباره شخصیت جدیدم خواهد داشت؟
    شخصت قبلی شما قطعا به شخصیت جدید شما افتخار می کند. چه عادت هایی را در شخصیت جدید تان اضافه کرده اید که باعث ایجاد حس بهتر و شادی در شما می شود؟ هدف نهایی روشن کردن مسیر زندگی و داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش می باشد که قطعا شما با این شخصیت جدید به آن نزدیک تر شده اید. پس به خودتان مانند یک قهرمان نگاه کنید و مطمئن باشید هرچه عادت های جدید تان را بیشتر تکرار کنید و از تاثیرات آن روی زندگی تان لذت ببرید، به طور ناخودآگاه عادت های بدتان تحلیل می روند و به مرور از زندگی تان حذف می شوند.