خود را مدیریت کنید

با همین چند نکته هم می توانید خود را مدیریت کنید

با همین چند نکته هم می توانید خود را مدیریت کنید

با همین چند نکته هم می توانید خود را مدیریت کنید | وقتی از مهارت های زندگی می گوییم شاید کم تر به ذهن تان برسد که منطور از این مهارت ها تنها مهارت هایی برای زندگی بهتر نیست و علاوه براین مدیریت خود نیز نقش بسیار پررنگی در ساختن یک زندگی خوب و ایده آل دارد. در دنیا و محیطی که امروزه در آن قرار دارید شاهد تغییرات و فراز و نشیب های بسیاری هستید پس بدون شک برای عبور از آن ها بدون هیچ خدشه و آسیبی لازم است که از توانایی و مهارت های لازم برخورد باشید، یکی از مهم ترین مهارت هایی که تقریبا همه به آن نیاز دارند، خود مدیریتی است. خود مديريتی محرکی قوی برای استقلال فردی، تصميم گيری های درست، خلاقانه و در شرايط دشوار است.

خود مديريتی را می توان از جمله مهارت های کليدی در رهبران موثر دانست. اين مهارت مجموعه ای از اقدامات آگاهانه است که بر طرز تفکر، احساسات و رفتارهای هر يک از ما برای کسب بهترين نتايج در زندگی شخصی و حرفه ای تاثيرگذار است. خوشبختانه در دوره مهارت های زندگی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به افراد می آموزند که چطور به کمک توانایی ها و مهارت هایی که به شما آموخته می شود، زندگی خوب و ایده آلی برای خود بسازید. به عنوان مثال در این مقاله قصد داریم 10 نکته مهم برای مدیریت خود را عنوان کنیم؛ نکته هایی که با اجرا و رعایت آن ها می توانید زندگی بهتری برای خود بسازید.
آن چه می ‌گویید و نحوه بیان آن را کنترل کنید.

به شدت به آن چه از دهان تان خارج می شود دقت کرده و حرف های تان را مدیریت کنید. این حقیقتی شناخته شده است که گوش کردن بیش‌ از سخن گفتن، منفعت دارد. به هر حال ما دو گوش داریم و یک دهان. برهمین اساس همیشه به خاطر داشته باشید که حرف زدن در میان کلام دیگران بی ‌ادبانه است. پس باید خوب بیاموزید که چه زمانی بهتر است ساکت باشید و گوش کنید و چه زمانی بر نقطه‌ نظر خود پافشاری کنید. حفظ تعادل کلید یک محاوره روان است، اما اگر رعایت این ‌کار برای تان سخت است، بهتر است سکوت کنید. شاید جالب باشد که بدانید از مشخصات افراد بسیار موفق و مشهور می توان به شنونده ی خوب بودن اشاره کرد. در حقیقت این امر زاده خود‌‌ مدیریتی است. این افراد به تعادلی میان شنیدن و سخن گفتن رسیده‌ اند.

  • خود را مدیریت کنید
    خود را مدیریت کنید

    خود کنترلی را از‌دست ندهید

اگر کنترلی بر روی خود نداشته باشید به سرعت کفه تعادل به نفع دیگران برهم می خورد. افراد زیادی وجود دارند که مقادیر بسیار زیادی از ثروت و قدرت خویش را به خاطر انتقام ‌گیری خشم و تلاش برای بازاریابی خویش، از دست می ‌دهند. همیشه مطمئن شوید که چهره تان همواره نشانه ‌ای از لبخند یا تفکر داشته باشد. درصورتی که هیچ وقت و هیچ کجا از خود خشم، ناراحتی یا عدم کنترل نشان ندهید، همواره چهره‌ ای قابل ‌اعتماد بوده و موقعیت را در کنترل خود خواهید داشت. در نظر داشته باشید که وقتی کنترل از دست تان خارج شود همه‌ چیز را هم از دست خواهید داد. بنابراین از مغز خود استفاده کنید و این موضوع را همیشه به خودتان یاداوری کنید که آن چه دیگران می‌ گویند، فکر می ‌کنند و یا انجام می ‌دهند، اهمیتی ندارد، فقط آن چه شما انجام می‌ دهید، مهم است.

  • کار دشوار را در ابتدا انجام دهید

یکی از نکات مهمی که بسیاری از افراد موفق یز به آن رسیده اند، این است که همواره باید کار دشوار را در ابتدا انجام داد. البته این ‌کار نیاز به خود ‌انضباطی دارد اما کاری سخت نیست و به آسانی انجام می شود. یک فرد شکست خورده همیشه می گوید این کار را بعد انجام می دهم، و سعی می کند تا ابتدا مشغول کاری شود که جالب‌ تر و لذت‌ بخش ‌تر است. اما یک شخص موفق و همیشه برنده چنین باوری نداشته و همیشه همه ی کارها را در لحظه انجام داده و تمام می کند، هنگامی هم که کار را تمام می کند احساس رضایت دلچسب دارد. همانند تمام عادات خوب، کمی طول خواهد کشید تا این عادات را کسب کنید اما بزودی صورت خودکار به خود خواهد گرفت. برای این که به خودتان کمک کنید می توانید در دوره آموزش مهارت های زندگ شرکت کنید تا تمام این کارها را به آسانی انجام دهید.

البته در نظر داشته باشید که انجام کارهای دشوارتر در ابتدا یکی از مشخصه ‌های افراد موفق است. برای این که خود را فردی موفق بدانید این توصیه را جدی بگیرید. این کار پاداش بسیار فراوانی دارد و باعث کاهش استرس، افزایش احترام، موفقیت بشر، خود مدیریتی و خود کنترلی و در نهایت خوش اقبالی می ‌گردد.

  • خود را مدیریت کنید
    خود را مدیریت کنید

    به خودتان پاداش دهید

بعد از آن که کار دشوار را انجام دادید و پرونده اش را بستید به خودتان پاداشی بدهید که انتظار آن‌ را داشته باشید. برای مثال به یاد بیاورید که همیشه در کودکی و برای خوردن دارویی تلخ، قول شیرینی را از والدین خود گرفته ‌اید. پس همین کار را برای خودتان انجام دهید. این ‌کار محرکی برای به اتمام رساندن آن‌‌ کار دشوار و ادامه کار است.

  • از یک سیستم مدیریت زمان استفاده کنید

زمان بسیار بسیار ارزشمند است. یک فرد شکست خورده همیشه از یک سو در ذهنش خود را تشویق می کند که زمان را نادیده بگیرد. شما می تواند همین حال صادقانه از خودتان بپرسید: “آیا از وقت خود با کارایی که می ‌تواند باشد، استفاده می ‌کنید؟ اگر پاسخ تان منفی است، پس می توان این طور گفت که یک فرد شکست خورده هستید و از موفقیت بسیار دورید.

  • تناسب اندام خود را حفظ کنید

همه افراد باید معاینه های دره ای خود را انجام دهند، اما در این میان و به جز معاینات باید بدن خود را در بهترین حالت نگه دارید. قطعا همیشه این را شنیده اید که مغز در بدن سالم بهتر کار می ‌کند. ممکن است بسیر از شما در طول زندگی تان افسردگی را تجربه کرده باشید اما این را بدانید هنگامی که ورزش منظم انجام می دهید و برای حفظ تناسب اندام تان تلاش می کنید تا همیشه قوی و سالم باشد هرگز دچار افسردگی نمی شوید. بنابراین برای‌ آنکه از زندگی لذت بیشتری ببرید، بدن خود‌را مدیریت کنید.

  • با وسوسه‌ ها و تعلل‌ ها مقابله کنید

تعلل یعنی به تاخیر انداختن کاری که باید انجام گیرد. پیش تر هم به این مورد اشاره کردیم که هیچ فردی نمی تواند موفق شود اگر در انجام کارهایش تعلل داشته باشد و آن ها را به تعویق بیاندازد. تعلل و موفقیت هرگز کنار یکدیگر قرارنمی گیرند. این چهار کلمه « همین الان انجام بده» دارای نیروی خود انگیزشی عظیمی است. این ضرب ‌المثل را به خاطر داشته باشید، کار امروز را به فردا مینداز و آن ‌را عمل کنید.

  • به خود بگویید من اراده ‌ای قوی دارم

هرگز به خودتان نگویید که “من اراده ندارم و یا اراده من ضعیف است”. بلکه همیشه با خودتان تکرار کنید که اراده ی عظیم و قوی دارم و به گفتن این جمله تاکید کنید! داشتن باور و اراده ی قوی می تواند شما را در انجام هر نوع کاری، چه سخت و چه آسان یاری دهد. بسیاری از دانش پذیرانی که در دوره مهارت های زندگی این موسسه معتبر شرکت کرده و در پایان با دست پر یعنی با در دست داشتن گواهینامه مهارت های زندگی از موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان خارج شدند، به این باور رسیده اند که اراده ی قوی می تواند همه چیز را زیرو رو کند و از یک فرد شکست خورده، فردی موفق بسازد.

  • خود را باور کنید

افکار، عواطف، لذت‌ ها، خشم و منش و روحیه خود ‌را مدیریت کنید، چرا که همه ما قادر به کنترل خود هستیم. بگذارید با بررسی یک سناریو بگوییم که منظورمان چیست. زن و شوهری را درنظر بگیرید که در حال مشاجره و دعوای شدید هستند. ناگهان در خانه شان زده می شود و تن از دوستان شان پشت در هستند. به نظر شما این زوج چگونه این موقعیت را مدیریت می‌ کنند؟ مسلما فردی که در را باز می‌ کند خیلی سریع افکار، رفتار، روحیه و حالت چهره خود را کنترل می ‌کند. دیگری نیز قطعا زمانی که مهمانان وارد منزل می شوند همین تغییرات را در خود انجام داده است. اگرچه جو کلی کمی تغییر کرده ‌است، اما به دلیل این وقفه، خشم واقعی به ناگهان کنترل شده ‌است. همان گونه که می ‌بینید همه می توانند به نوعی خود را کنترل کنند فقط بستگی به این دارد که چقدر به این کنترل نیاز داشته باشند.

خود را مدیریت کنید
خود را مدیریت کنید

چرا باید در دوره مهارت های زندگی فن پردازان شرکت کنید؟

شاید برای عده ای مهارت های زندگی مسأله ای عادی به شمار بیاید اما در حقیقت این به این دلیل نیست که این مهارت ها و فراگیری آن ها اهمیت ندارند بلکه به این خاطر است افراد آگاهی کافی از مهارت های زندگی ندارند. برای مثال اگر نتوانید موفق به یادگیری مهارت های مورد نیاز برای داشتن یک زندگی شاد، سالم و موفق شوید، ممکن است زندگی ایده آل و دلخواه خود را آن طور که در نظرتان است نداشته باشید. یادگیری مهارت های زندگی برای بهتر کردن سلامت و تندرستی شما امری واجب و ضروری است.

براساس مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد که این طور نتیجه گیری شد که وقتی مهارت های زندگی آموخته شوند، افراد رشد روانشناختی مثبت و تندرستی جسمی و روحی مطلوبی را تجربه می کنند. هم چنین یادگیری مهارت های زندگی برای کسب و کار هم می توانند مفید باشند. همچنین بد نیست بدانید که مهارت های زندگی نهتنها به توسعه زندگی کمک می کند بلکه می تواند به شما عزیزان کمک کنید که چطور در آینده در یک تیم به کار و فعالیت بپردازید. این دور آموزشی نمه تنها شما را صاحب یک مدرک مهارت های زندگی می ند بلکه آینده ی کاری تان را نیز تاحدی تضمین می کند. در این دوره می آموزید که چطور به کمک مهارت هایی که کسب کردید در یک تیم کار کنید، زمان و مدیریت آن را درک کنید، نحوه انطباق با نقش های مختلف محیط کار، توانایی مدیریت بر خود، حل مشکلات و درک آنها در محیط کسب و کار را یاد بگیرید.