چرا پارس پندار نهاد روی انتخاب و مدیریت منابع انسانی خود حساس است؟

همیشه منابع انسانی مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش را در یک موسسه، شرکت و یا سازمان بزرگ دارند. به زبان ساده‌تر اگر منابع انسانی مورد نیاز در یک مجموعه تامین نشوند، خبری از سازمان هم نخواهد بود. این شرکت بزرگ به خوبی به اهمیت این موضوع دست یافته و همواره در صدد است تا بهترین مدیریت منابع انسانی را داشته باشد.

همانگونه که همه روزه تکنولوژی در حال پیشرفت است، روش‌های کاری و مهم‌تر از همه تامین نیروهای مورد نیاز در هر سازمانی نیز تغییر یافته است. برخی تصور می‌کنند که مدیران منابع انسانی اغلب به دنبال انجام یکسری کارهای کلیشه‌ای و معمولی مثل حل اختلافات داخلی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ هستند. اما حقیقت ماجرا به همین یک مورد ختم نمی‌شود. از آنجایی که پارس پندار نهاد به دنبال تحقق اهداف بلند مدت است، تحقیقات متعددی را در زمینه مدیریت منابع انسانی انجام داده است.

پارس پندار نهاداین شرکت بزرگ حاصل چندین سال فعالیت خود با گروهی بزرگ از کارکنان و توسعه بخش منابع انسانی به این نتیجه رسیده است که مدیریت منابع انسانی می‌تواند پدیده آورنده یک فرهنگ کاری منسجم در سازمان باشد. در واقع داشتن یک فرهنگ کاری ایده‌آل موجب تحقق سریع چشم‌اندازهای شرکت خواهد شد.

حال برای برخی این سوال مهم مطرح است که فرهنگ کاری چگونه به وجود می‌آید؟ مدیریت منابع انسانی کسی است که فرهنگ کاری را با اطمینان از مشارکت کارکنان، ارائه اقدامات منصفانه در سراسر شرکت و حفظ فضای سالم در شرکت یا سازمان به وجود می‌آورد. همه این کارها به عهده بخش مدیریت منابع انسانی است.

یک مدیر منابع انسانی کارآمد همیشه از بازخوردهای دیگر چه مثبت و چه منفی استفاده می‌کند. بازخوردهایی که در نهایت موجب توسعه سازمان خواهد شد. یعنی هر چقدر که شبکه منابع انسانی رشد کند، به همان میزان روی سیاست‌های اجرایی سازمان تاثیر می‌گذارد. مدیریت منابع انسانی شرکت بزرگ پارس پندار نهاد همواره آماده دریافت بازخورد، ورودی‌ها و رشد شبکه منابع انسانی است تا بتواند از سیاست‌های سایر سازمان‌ها درس بگیرد.

اصولی که این شرکت با سابقه و نتیجه‌محور برای مدیریت بخش منابع انسانی خود در پیش گرفته باعث شده تا:

  • مشکلات مربوط به بخش استخدام که بسیاری از سازمان‌ها درگیر آن هستند، برداشته شود
  • بخش‌های مرتبط با ورود، آموزش و توسعه نیروهای انسانی را ساده می‌کند
  • ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیریت را آسان می‌کند
  • مدیریت خروج با توجه به ردیابی عملکرد کارکنان آسوده‌تر می‌شود

در حقیقت نکات مهم و پیچیده‌تری هم در زمینه مدیریت منابع انسانی این شرکت بزرگ وجود دارد که شناخت و کشف آن‌ها باعث آسوده‌تر شدن روند شده است. یک سیستم مدیریت منابع انسانی یا همان HRMS سازمان داده شده چیزهای زیادی برای ارائه و پیشرفت سازمان دارد.

آن‌ها از ایجاد هرج و مرج در فضای شرکت که یک امر حیاتی است، جلوگیری می‌کنند. بنابراین داشتن یک مدیریت مناسب در بخش منابع انسانی کاملا مقرون به صرفه است و از ایجاد هزینه‌های اضافی پیشگیری می‌کند.

ما در ادامه به بیان چند ترفند اساسی که پارس پندار نهاد برای مدیریت منابع انسانی خود در پیش گرفته است را بیان می‌کنیم:

برقراری ارتباط منظم با کارکنان

مدیریت منابع انسانی یعنی فردی که بتواند با کارکنان ارتباط منظم برقرار کند. کارکنان باید احساس کنند که این بخش شانه به شانه آن‌ها ایستاده و در شرایط سخت می‌توانند به آن‌ها تکیه کنند. این امر کاملا طبیعی است که گاهی کارمندان به هر دلیلی انرژی از دست بدهند و نتوانند مثل همیشه کار کنند. در این مواقع دانش متخصصان و مدیران منابع انسانی فوق‌العاده کمک خواهد کرد.

همانند یک رهبر باشد

در این شرکت بزرگ همواره مدیریت منابع انسانی همانند یک رهبر عمل می‌کند. یعنی آن‌ها زمانی که انتظاراتی از کارمندان داشته باشند، مستقیما با آن‌ها صحبت و انتظارات‌شان را بیان می‌کنند. برای مثال اگر انتظار داشته باشند که کارمندان به موقع در محل کار حاضر شوند، خودشان زودتر از آن‌ها در محل کار حضور می‌یابند. اگر شرکت به عنوان یک مجموعه کلی از کارکنان خود انتظار داشته باشد که قوانینی را رعایت کنند، رهبر منابع انسانی نیز باید از قوانین تعیین شده پیروی کند تا کارمندان هم به این کار تشویق شوند.

مستندسازی فرآیند منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی در این شرکت بزرگ معتقد است که برای حفظ یک رویکرد ثابت در کار خود، مستندسازی فرآیندها کلید اصلی است. همه این مستندات برای آموزش فرد جدیدی که قرار است به بخش منابع انسانی وارد شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به اشتراک‌گذاری این مستندات به آن‌ها کمک می‌کند تا فرآیند یادگیری راحت‌تر طی شود. هنگامی که متخصصان جدید منابع انسانی بیشتر در مورد فرهنگ و شیوه‌های شرکت مطالعه می‌کنند، می‌توانند روی مسیر درست تمرکز کنند و پیشنهادات بهتری ارائه دهند.

پارس پندار نهادهمیشه بهترین افراد را استخدام را می‌کنند

ترفندی که در این مورد وجود دارد این است که گاهی اوقات مصاحبه‌کنندگان به دنبال نیروهایی می‌روند که شبیه به خودشان هستند. در این بین گاهی اوقات پیش می‌آید که مصاحبه کنندگان با افرادی روبه‌رو می‌شوند که هر چیزی را آن‌ها می‌گویند رد می‌کنند.

تجربه سیستم مدیریت منابع انسانی پارس پندار نهاد ثابت کرده نامزدهایی که با مصاحبه کننده مخالف هستند، کمک می‌کنند تا دیدگاه جدیدی نسبت به تجارت و فرهنگ کاری شرکت و سازمان پدیدار شود. بدون شک، تفاوت نظرات ممکن است با چشم‌انداز و اهداف شرکت همخوانی نداشته باشد، اما همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری در مورد کسب و کار به وجود می‌آورد. بنابراین این استراتژی که همیشه افراد بهتر از خود را استخدام کنند باعث شده تا دید و نظرات متفاوتی اما در سایه استراتژی شرکت بیان کنند. همیشه چند نگاه متفاوت از یک استراتژی مشابه، نتیجه بهتری خواهد داد.

توجه به حضور، آموزش و توسعه یک کارمند

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این شرکت بزرگ در زمینه منابع انسانی و پایداری نیروهای کارآمد، توجه به حضور، آموزش مداوم و در پی آن توسعه فردی و حرفه‌ای کارمندان است. همیشه برای یک کارمند جدید، چند ماه اول حضور نقش حیاتی ایفا می‌کند. ایجاد ارتباط با سایر کارمندان و آشنایی با سیاست‌های شرکت کمی زمان می‌برد. در این شرکت بزرگ ساختار یافته، مدیریت منابع انسانی با برقراری جلسات منظم با نیروهای جدید و ارائه تجربیات و سیاست‌های آن‌ها به خوبی این موضوع را حل و فصل نموده است.

آن‌ها همانند مشاوران فرهنگ هستند

مدیریت این مجموعه بزرگ معتقد است که رهبران منابع انسانی همانند مشاوران فرهنگ هستند. آن‌ها کسانی هستند که سیاست‌های منابع انسانی را برای شرکت و کارمندان خود به منظور حفظ ثبات در فرهنگ کاری و اطمینان از سالم بودن محیط کار ایجاد می‌کنند. بنابراین، کاملاً ضروری است که رهبران منابع انسانی خود را به عنوان مشاور فرهنگی ببینند که در ایجاد فرهنگ شرکتی عالی برای کارکنان خود نقش دارند.

نظم، راز اصلی موفقیت

یک مدیریت منابع انسانی برای انجام سلسله کارهای خود باید نظم داشته باشد. انجام کارهایی مثل هماهنگی مصاحبه‌ها، فرآیند استخدام، کمک به کارمندان در امور کاری و شخصی، ارزیابی استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های تجاری، انجام ارزیابی‌های به موقع و منصفانه و مواردی از این دست. انجام دادن همه این‌ها در کنار هم تنها زمانی امکان‌پذیر است که رهبران منابع انسانی کاملا و منظم و سازماندهی شده عمل کنند.

مشارکت دادن کارکنان در فرآیند

مدیریت منابع انسانی این مجموعه بزرگ معتقد است که مشارکت عموما به نفع کارکنان است. بنابراین، مشارکت کارکنان در ایجاد فرآیند مهم و تا حدودی ضروری است. آن‌ها همیشه جلساتی را با کارکنان خود برگزار می‌کنند تا آنها را بیشتر در فرآیندهای شرکت مشارکت دهند. این مشارکت باعث ایجاد تعامل بیشتر کارکنان با یکدیگر می‌شود.

استراتژی مدیریتی پارس پندار نهاد به عنوان یک شرکت خصوصی بزرگ

بیشتر افراد تصور می‌کنند که استراتژی مدیریتی ما با پیروی از شیوه‌های سنتی، به شکل سلسله‌وار و استفاده از مدیران میانی است. اما آن چه که باعث پیشرفت و مهم‌تر از همه تحقق چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده برای این شرکت خصوصی بزرگ شده، عدم استفاده از مدیران میانی است. معمولا مدیران میانی در سازمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به سیستم‌های سختگیرانه سنتی و کارهای کلیشه‌ای و از پیش تعیین شده اعتقاد داشته باشند.

استفاده از مدیران میانی نه تنها میزان هزینه‌های شرکت را کاهش نمی‌دهد، بلکه منجربه هزینه‌های هنگفت هم خواهد شد. معمولا در کسب‌وکارهای سنتی این مدیران میانی هستند که تعیین می‌کنند هر بخش و حتی هر کارمندی باید چه کارهایی انجام دهد. البته در برخی از کسب‌وکارهای بزرگ هم می‌بینیم که مدعی سیستم مدیریتی مبتنی بر عدم استفاده از مدیران میانی هستند، اما به مرور زمان و با افزایش تعداد کارمندان به سمت استفاده از استراتژی‌های سنتی کشیده می‌شوند.

ما در این راه شرکت‌های بزرگی را که سال‌هاست استراتژی عدم به کارگیری مدیران میانی را اتخاذ کرده‌اند، الگو قرار داده‌ایم. شرکت‌هایی مثل W.L. Gore، تولید کننده آمریکایی با 10000 کارمند، Haier تولید کننده کالاهای سفید چینی با 75000 کارمند.

با نگاهی کلی به نحوه کارکرد و مدیرتی این شرکت‌های بزرگ به خوبی دریافتیم که یک شرکت خصوصی بزرگ را هم می‌توان بدون نیاز به لایه مدیریت میانی سازماندهی کرد. دو موردی که بیان کردیم و تجربه چندین ساله به همراه موفقیت‌های چشمگیر ما گواهی است که ادعای ما را ثابت می‌کند.

با اتکا به تجربه چندین ساله به این نتیجه رسیدیم که هر شرکت و سازمان بزرگی برای تحقق اهداف خود بدون نیاز به مدیران میانی باید 4 مشکلی اساسی و مرتبط به هم را حل کند:

  • تعیین جهت استراتژیک (در شیوه‌های کار سنتی، تعیین استراتژی تنها توسط مدیران ارشد صورت می‌گرفت)
  • تخصیص وظایف (در کسب‌وکارهای سنتی اغلب مدیران میانی تعیین کننده کارها و وظایف کارمندان هستند)
  • هماهنگی (این مشکل ارائه اطلاعاتی به کارمندان است که برای هماهنگی اقدامات با همتایان خود نیاز دارند. این به طور سنتی توسط یک لایه مدیریت میانی از طریق قوانین و رویه‌های رسمی برای هدایت و کنترل کارکنان انجام می‌شود)
  • انگیزه (مشکل نظارت بر نحوه عملکرد کارکنان و در نظر گرفتن پاداش برای آن‌ها به خاطر کاری که انجام دادند توسط مدیران میانی)

 

سوالات متداول

از ویژگی های یک مدیر منابع انسانی کارآمد چیست؟

یک مدیر منابع انسانی کارآمد همیشه از بازخوردهای دیگر چه مثبت و چه منفی استفاده می‌کند. بازخوردهایی که در نهایت موجب توسعه سازمان خواهد شد.

ترفند های مهمی که پارس پندار نهاد برای مدیریت منایع انسانی خود در پیش گرفته است، چیست؟

برقراری ارتباط منظم با کارکنان، رفتاری مانند یک رهبر، مستندسازی فرآیند منابع انسانی، استخدام بهترین ها و توجه به آموزش و توسعه منابع انسانی

منظور از رهبری کردن منابع انسانی چیست؟

رهبری کردن یعنی هر آنچه که خودتان از نیروهای خود توقع دارید، ابتدا در خود پرورش دهید. رهبر منابع انسانی نیز باید از قوانین تعیین شده پیروی کند تا کارمندان هم به این کار تشویق شوند.

استراتژی حذف مدیران میانی در پارس پندار نهاد، برگرفته از کدام الگوی خارجی است؟

پارس پندار نهاد بر اساس الگوهایی مانند شرکت‌ W.L. Gore، تولید کننده آمریکایی با 10000 کارمند، Haier تولید کننده کالاهای سفید چینی با 75000 کارمند، اقدام به پیروی از استراتژی حذف مدیران میانی کرده است.