فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی راهی برای گسترش کسب و کار

فروشگاه اینترنتی راهی برای گسترش کسب و کار | بارها و بارها برای همه ی ما پیش آمده است که برای خرید مایحتاج روزمره زندگی خود به وب سایت ها یا اپلیکیشن های مختلف رجوع کرده و کالای مورد نیاز خود را با پرداخت هزینه از آن ها خریداری کردیم. در یک دهه اخیر این موضوع یعنی فروش اینترنتی خدمات و محصولات توجه بسیاری از صاحبان کسب و کار را به خود جلب کرده است. قطعا این سوال در ذهنتان ایجاد می شود که چطور این فروشگاه های اینترنتی به وجود آمدند؟ و فعالیت برخی از آن ها روز به روز گسترش یافت؟

با رشد چشمگیر تکنولوژی، فعالیت های اینترنتی، بازاریابی دیجیتالی و به طور کلی تجارت الکترونیک در سر تا سر دنیا گسترش یافته است. پس از به وجود آمدن اینترنت فروشگاه های اینترنتی به وجود آمدند. استفاده از فروشگاه اینترنتی برای انجام خریدهای متفاوت اینترنتی روز به روز به صرفه تر و مناسب تر از گذشته شده و امکان مقایسه قیمت، کیفیت و خدمات کالا را به مصرف کنندگان می ‌دهد.

متعاقبا رضایت مشتریان نیز بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می ‌دهند خریدهای خود را از اینترنت انجام دهند. در برخی از نقاط جهان مانند آمریکا فروش اینترنتی از فروش حضوری پیشی گرفته است که این موضوع موجب شد که عرضه کنندگان مجبور شوند علاوه بر عرضه فیزیکی کالا و خدمات خود، عرضه اینترنتی را هم یکی از ملزومات خود در نظر بگیرند.

فروشگاه اینترنتی

آشنایی بیشتر با فروشگاه اینترنتی و تاریخچه آن

اولین بار در سال 1991 تجارت الکترونیک توسط تیم برنرز لی پایه گذاری شد و در سال 1994 که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل ایجاد شد. همچنین در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. در سال 1995 شرکت آمازون Amazon)) و سال 1996 شرکت ای بی (eBay) نیز فعالیت‌ های خود را شروع کردند.

حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که در ایران از چه سالی فروشگاه های اینترنتی کار خود را شروع کردند؟ متاسفانه تاریخ دقیق ظهور فروشگاه اینترنتی در ایران مشخص نیست و در این زمینه اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما می توان گفت که تاریخچه ی وب ایران به سال 1372 هجری شمسی باز می گردد.ایران در سال 1373 به شبکه اینترنت پیوست و نخستین رایانه ای که به اینترنت متصل شد در مرکز تحقیقات فیزیکی نظری قرار داشته است.

همچنین طراحی سایت نیز در ایران از اواخر سال 70 تا اوایل سال 80 شکل گرفته است. اولین فروشگاه اینترنتی در ایران حدود سال های 80 تا 85 شکل گرفت. در حقیقت مردم ایران از 10 تا 15 سال پیش با واژه ی فروشگاه اینترنتی آشنا شده اند. این طور می توان گفت که فروشگاه اینترنتی در ایران هنوز هم واژه ای تازه و جدیدی است.

حال که دانستید تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی در ایران و جهان از چه سالی آغاز به کار کرده اند بهتر است بیشتر با فروشگاه اینترنتی آشنا شوید. در حال حاضر یکی از ابزارهای تجارت الکترونیک فروشگاه اینترنتی است که به مشتریان خود این امکان را می دهد به صورت مستقیم خدمات و کالاهای خود را از فروشنده در بستر اینترنت و وب با کمک مرورگرها تهیه کنند. مشتریان می توانند محصولی که قصد خرید آن را دارند به صورت مجازی انتخاب کنند، طبیعتا با تغییرات اخیر انتظار می رود که فروشگاه در ابزارهای مختلف مانند موبایل، تبلت و یا نسخه دسکتاپ عملکرد قابل قبولی را از خود بروز دهند.

فروشگاه آنلاین در حالت معمول امکان مقایسه حضوری و فیزیکی خدمات و محصولات را در مراکز خرید و یا ساختمان های تجاری معمول حذف کرده و خریدار می تواند با مشاهده تصاویر محصولات، مطالعه امکانات و ویژگی های مورد نظر اقدام به خرید نماید. فروشگاه های اینترنتی برای خریداران خود امکان جستجو در بین محصولات برای یافتن مدل مشخص، برند و یا اقلام خاصی از محصول را نیز فراهم می کنند.

انواع فروشگاه های اینترنتی

  • فروشگاه های کالای دیجیتال (Digital shop)
    به فروشگاه کالای دیجیتال یا Digital shop فروشگاه محصولات مجازی یا فروشگاه دانلودی نیز می گویند. در این نوع فروشگاه ها فقط محصولات مجازی و کالای دیجیتال به فروش می رسد. محصولاتی که کاربران می توانند دانلود کنند شامل ویدیو، عکس، موزیک، نرم افزار و یا هر نوع فایل دیگری می شود. فروشگاه دیجیتال به گونه ای کار می کند که شما محصول یا محصولاتی موردنظر خود را به سبد خریدتان اضافه کرده و پس از پرداخت اینترنتی مجدد به فروشگاه بازگشته و کالای خریداری شده را دانلود می کنید.
  • فروشگاه های کالای فیزیکی (Tangible shop)
    عبارت Tangible به معنای قابل لمس است و منظور از Tangible shop یعنی فروشگاهی که محصولات فیزیکی یا قابل لمس می فروشد مانند لباس، مواد غذایی، گوشی موبایل، لپ تاپ مودم و … . همان طور که می دانید فروشگاه های کالای فیزیکی نحوه فعالیتشان به این صورت کار است که سفارش کاربر رو در سایت ثبت کرده سپس کارمند های فروش آن فروشگاه اینترنتی محصول مورد نظر را برای کاربر ارسال می کنند.

مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی

با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی امور بسیار ساده تر و همراه با بازدهی بیشتر انجام می شود. مسلما در دنیای واقعی راه اندازی یک فروشگاه کاره ساده ای نیست اما در دنیای امروز راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی بسیار ساده تر از راه اندازی یک فروشگاه واقعی می باشد. هم چنین بازدهی آن نیز بالاتر است. در ادامه با برخی از مهم ترین مزایای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی آشنا می شوید:

  • شما می توانید با کمترین هزینه در دنیای مجازی یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید
    در دنیای حقیقی شما برای تهیه مکانی جهت فروش محصولات خود حداقل به صدها میلیون تومان سرمایه نیاز دارید اما به هنگام ایجاد فروشگاه اینترنتی برای تهیه فضای سایتتان به سرمایه ی بسیار کمتری نسبت به ساخت یک فروشگاه در دنیای واقعی نیاز دارید. شما تنها با پرداخت چند میلیون می توانید فضای میزبانی سایت و فروشگاه خود را بسازید. این فضا در دنیای اینترنت و وب مانند همان محل فروش محصولات شما در دنیای حقیقیست.
    این بررسی هزینه تنها مقایسه یک مورد از هزینه های راه اندازی یک فروشگاه واقعی و فروشگاه مجازی بود، حتما خودتان بهتر می دانید فروشگاهی که ظاهر و یا اجناس مناسبی نداشته باشد نمی تواند مشتری جذب کند و فروش خوبی داشته باشد. به طور کلی هر هزینه ای که در دنیای واقعی وجود دارد در دنیای مجازی نیز وجود دارد اما عموما با 10/1 هزینه هایی که در دنیای حقیقی می شود فروشگاهی راه اندازی کرد در فضای مجازی می توان فروشگاه اینترنتی با بازدهی بیشتر راه اندازی نمود.
  • فروشگاه های مجازی نسبت به فروشگاه های واقعی بازدهی بسیار بالاتری دارد
    متاسفانه فروش شما در فروشگاه های واقعی بسیار محدود می باشد به طوری که افراد خاصی مشتریان شما هستند، افرادی که محل سکونتشان به فروشگاه شما نزدیک است بیشتر مشتریان شما را تشکیل می دهند. ممکن است فقط به تعداد محدودی مشتری از سراسر شهر داشته باشید. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید.
    اگر فروشگاه شما در شهری قرار داشته که حداکثر 1 میلیون جمعیت آن شهر باشد، در بهترین وضعیت حداکثر مشتریان شما 1 میلیون خواهد بود. حال اگر بخواهید در شهرهای دیگر نیز مشتری داشته باشد باید شعبات مختلفی را در شهرهای مختلف احداث کرده که این خود بازهم هزینه گزافی را به دنبال دارد. اما در فروش اینترنتی و ایجاد یک فروشگاه در فضای مجازی هیچ گونه محدودیتی ندارید؛ مشتریان شما می توانند از کل ایران باشند. حتی ممکن است بخشی از مشتریان شما از کشورهای دیگر باشند چرا که وب سایت شما به صورت جهانی برای تمامی کاربران دنیای وب نیز در دسترسشان قرار داد.

فروشگاه اینترنتی

  • بازار جهانی را بهتر هدف بگیرید
    فروشگاه ها و شرکت های سنتی تنها می توانند در زمان های خاص پذیرای تعداد محدودی مشتری باشند، بدون توجه به این که بسیاری از افراد اصلا تعدادی از شرکت و فروشگاه ها را نمی شناسند و از وجوشان بی اطلاع هستند. با داشتن یک وب ‌سایت خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر می ‌توانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. تصور کنید اگر بتوانید خدمات و کالاهای خود را به تعداد نا محدودی از افراد معرفی کنید، تجارت شما می ‌تواند چه مقدار رونق بگیرد.
    برای برخورداری از مزایای فروشگاه اینترنتی می بایست همان کارهایی را انجام دهید که فروشگاه ها و شرکت های سنتی انجام می ‌‌دهند: بازاریابی و تبلیغات. باید بیاموزید چطور می ‌توانید ترافیک وب ‌سایت فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. یکی از روش‌ های مؤثر و کم‌ هزینه در این راه، استفاده از رسانه‌ های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ وب سایت می باشد.
  • کار کردن در فضای مجازی راحت تر از کار کردن در فضای واقعی است
    کار کردن در فضای مجازی با تمامی مشکلات خاصی که دارد، سادگی و جذابیت بیشتری نیز در کار کردن دارد. معمولا در فروشگاه های حقیقی پرسنل تا زمان مشخصی در آن ها حضور دارند و پس از بسته شدن فروشگاه ها دیگر هیچ معامله ای انجام نمی شود یا بهتر بگوییم محصولی به فروش نمی رسد. اما در فروشگاه های مجازی حتی بدون حضور پرسنل نیز فروش محصولات به صورت 24 ساعته انجام می شود.
    روند مشاهده کالا ، پرداخت و تحویل در فروشگاه های اینترنتی معمولا با استفاده از اتوماسیون فروشگاه به صورت اتوماتیک انجام شده و نیازی به پرسنل برای انجام آن ندارید، در صورتی که در فروشگاه های واقعی نیاز به پرسنلی برای نمایش کالا، دریافت هزینه و تحویل دارید.
  • شما می ‌توانید در هر مکانی که دوست دارید به کار خود مشغول شوید
    اگر دوست ندارید در هوای سرد زمستان یا هوای گرم تابستان از خانه خارج شوید. یا از گرما و رطوبت هوا کلافه شده اید، می توانید کسب و کار خود را اینترنتی راه بیاندازید. کسب و کار اینترنتی افراد را از قید و بند مکان آزاد کرده و این امکان را به شما می دهد در هر جایی که هستید به راحتی کار کنید درآمد به دست آورید. تا زمانی که ارتباط اینترنتی خوبی دارید، می‌ توانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسب‌ و‌ کارتان را مدیریت کنید.
    شاید برایتان جالب باشد بدانید که برخی از مردم در یک قاره زندگی می‌ کنند اما انبار کالاهایشان در قاره‌ ی دیگر است. یکی از مهم ترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد کسب‌ و ‌کارتان را با سبک زندگی ‌تان هماهنگ کنید و نه برعکس. البته استثناهایی نیز وجود دارند. برخی از افراد مانند جراحان، معمارها و نقاش ‌ها حتما برای انجام شغل ‌شان به مکان خاصی نیاز دارند.