مدیران

مدیران قدر گنجینه ای که در اختیار دارند را بدانند

مدیران قدر گنجینه ای که در اختیار دارند را بدانند

مدیران قدر گنجینه ای که در اختیار دارند را بدانند | باید اگر همین حالا درباره حضور نیروها انسانی از افراد مختلف سوال کنیم، با این فکر و باور مواجه شویم که دیگر در دنیای امروز که آن را با نام “دنیای تکنولوژی” می شناسیم و تقریبا در تمام سازمان ها و شرکت ها شاهد ورود تکنولوژی های گوناگون هستیم، دیگر کم تر از گذشته به منابع انسانی و استفاده از آن ها نیاز است و مانند قبل اهمیت ندارد. متاسفانه به همین خاطر نیز این روزها شاهد هستیم که بسیاری مدیران کارکنان خود را نادیده انگاشتند، آن ها تنها به یک دلیل، ماشینی شدن صنایع. غافل از آن که هنوز هم مهم ترین چیز برای هر کسب و کاری منابع انسانی یا به عبارت بهتر مدیریت منابع انسانی است.

شاید در زمان های قبل اغلب مدیران و کارفرمایان شرکت ها این طور فکر می کردند که منابع انسانی و همچنین مدیریت آن ها برای شرکت های بزرگ و متوسط است و کسب و کارهای نوپا یا حتی کوچک تر نیازی به مدیریت آن ها ندارند. اما با قطعیت می توان گفت اگر شما هر کسب و کاری دارید که بیش از دو نفر در آن فعالیت دارند؛ نیاز به مدیریت منبع انسانی هست. پس اگر مدیر یک شرکت هستید، حال چه کوچک و چه بزرگ، نیاز دارید که نیروهای انسانی خود را به درستی مدیریت کنید. شاید با خودتان بگویید که چطور می توان مهارت ها و دانش لازم درباره این کار را کسب کرد؛ بسیار ساده است! در ادامه نه تنها با مدیریت منابع انسانی آشنا می شوید بلکه به شما می گوییم که چطور می توانید با شرکت در دوره مدیریت منابع انسانی دانش مورد نیاز این کار را کسب کنید.

مدیران
مدیران

منظور از مدیریت منابع انسانی چیست؟

به طور کلی منظور از مدیریت منابع نیروی انسانی این است تمام فعالیت ‌ها و خط مشی‌ های مربوط به کارکنان سازمان توسط این بخش انجام شود. در واقعیت این یکی از وظایف اصلی منابع انسانی است، دیگر وظایف آن ها نیز عبارتند از جذب افراد جدید، بحث هایی مثل آموزش و عملکرد اعضای جدید و قدیمی، پاداش دادن به آن ها و ایجاد انگیزه برای بهتر شدن و … .
به طور کلی مدیریت کردن و ایجاد محیطی سالم و مناسب برای با ارزش ترین چیز هر سازمان، یعنی افراد آن سازمان است.

واحد مدیریت منابع انسانی باید سازمان را کمک کند تا در بلند مدت و با استفاده از کارکنان، به اهداف استراتژیک با هزینه کم و کارایی زیاد دست یابند. خوشبختانه در میان مراکز آموزشی مختلف، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان که یکی از معتبرترین مراکز آموزشی می باشد، در همین راستا اقدام به برگزاری دوره مدیریت منابع انسانی نموده و سعی دارد که به مدیران شرکت های کوچک و بزرگ کمک کند که قدر گنجینه خود یعنی منابع انسانی را بدانند و به درستی آن ها را مدیریت کنند. اما این تنها نکته مثبت این دوره آموزشی نیست، افراد علاقه مند به این حوزه نیز می توانند با ثبت نام در این دوره در پایان آن، گواهینامه مدیریت منابع انسانی را دریافت کرده و با دست پر وارد بازار کار شوند، آن هم گواهینامه ای با مهر تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

تاریخچه ای از مدیریت منابع انسانی

خالی از لطف نیست حالا که از مدیریت منابع انسانی گفتیم، از تاریخچه ی آن هم بگوییم. در زمان های گذشته افراد نیروی فیزیکی ساده ای بودند که به راحتی کنار گذاشته می شدند. در صورت بازنشستگی یا رفتن افراد، بسیاری از مدیران این باور را در سر داشتند که می توان به سادگی با جایگزینی برای آن ها پیدا کرد، فرقی نمی کرد چه کسی چه کاری را انجام دهد. صرفا پس از یک آموزش کوتاه مدت هر فردی مهارتی را که می آموخت در بقیه مراحل کاری در آن بخش استفاده می کرد.

اغلب به رضایت کارکنان یا موارد این چنینی کوچک ترین توجهی نمی شد. مدیران صرفا در پی افرایش خروجی کار بودند. به عبارت دیگر ماندگاری افراد و نیروی انسانی در آن زمان، دغدغه‌ ای برای مدیران محسوب نمی شد. صرفا مهم این بود که هر کارگری، در مدتی که مشغول به فعالیت است، حداکثر خروجی را داشته باشد. بالاترین سود صرفا مادی، بدون توجه به خود کارکنان هدف قرار داده می شد. اما این روزها به لطف دوره آموزشی مدیریت منابع انسانی که در آموزشگاه های مختلف مثل موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برگزار می شود، افراد دیگر مانند گذشته ها مدیریت نمی کنند و قدر منابع انسانی خود را بیشتر می دانند.

چرا به مدیریت منابع انسانی نیاز داریم؟

هرچه زمان می گذرد و جلوتر می رویم و شیوه ی مدیریت نیز علمی تر می شود، جوامع بیشتر رشد می کند، کسب و کارها رقابتی تر می شود و صنایع پیچیده تر، نقش انسان ها و کارکنان نیز پیشبرد مقاصد کوچک و بزرگ سازمان ها برجسته شده، نیاز به مدیریت نیروی ارزشمند انسانی بیش از پیش احساس می شود.

مدیران شرکت ها و کسب و کارهای مختلف کم کم به این موضوع پی بردند که یکی از سنگین ترین هزینه ی برای آن ها از دست رفتن کارکنان با تجربه ‌ای است که به هر دلیل محیط کار را ترک می ‌کنند و آموخته‌ ها و تجربیات خود را به محیطی دیگر می ‌برند. امروزه مدیران دریافتند کارکنان فقط مهره های فیزیکی نیستند. باید از همه ی ابزار های ممکن استفاده کنیم، تا ماندگاری و رضایت کارکنان مفید در یک سازمان افزایش بیابد. مواردی از قبیل آرامش، رضایت روانی و جسمی، انگیزه، شوق و اشتیاق نیز مهم است. مدیران از فضای صرفا مکانیکی به فضای انسانی تغییر نگرش دادند. به بیان بهتر رسیدن به اهداف هر کسب و کاری تا حد زیادی منوط به افرادی است که در آن جا مشغول به کار هستند.

تمام این موارد موجب شد تا همه افراد در تمام شرکت ها و سازمان ها به مهم بودن واحدی به نام مدیریت منابع نیروی انسانی پی ببرند. اهداف و چالش های پیش رو را مورد مطالعه قرار دادند. تصمیمات جدیدی گرفته و اهمیت موضوع بیش از پیش نمایان شد. در واقعیت موسسه آموزش عالی آزاد نیز برهمین اساس تصمیم به برگزاری دوره آموزش مدیریت منابع انسانی گرفت. این موسسه نه تنها دانش جامع و لازم را به افراد و علاقه مندان این حوزه می آموزد بلکه کمک می کند تا کسب و کارشان را مدیریت کنند و یا با دریافت مدرک مدیریت منابع انسانی بتوانند به راحتی در این زمینه فعالیت خود را حرفه ای تر پیش ببرند.

مدیران
مدیران

برخی از مسئولیت ‌های منابع انسانی

همان طور که تا به این جا متوجه شدید، نیروی انسانی، سرمایه‌ اصلی هر شرکت و سازمان است و بخش منابع انسانی از مهم‌ ترین دپارتمان های شرکت می‌ باشد که مستقیما با این سرمایه‌ های سرنوشت ‌ساز در ارتباط است. آگاهی از مسئولیت و وظایف کارکنان بخش منابع انسانی کمک می ‌کند تا نقش کلیدی این دپارتمان را بیش از پیش درک نمایید و لزوم آن را در سازمان متوجه شوید.

  • مدیریت روابط کارمندان

بخش منابع انسانی یا همان HR، موظف است که به مدیریت روابط کارکنان با یکدیگر و همچنین روابط کارکنان با سازمان بپردازد. این بدان معنا است که این بخش برای ایجاد تعاملات مثبت و سازنده میان همه ی کارکنان شرکت، تلاش می ‌کند تا آن‌ ها احساس خوبی نسبت به کارشان داشته باشند، با تعهد به شغل خود ادامه دهند و باعث رشد کسب و کار شوند. همچنین این بخش به تمام مشکلات، چه مشکلات شخصی نیروی انسانی سازمان و چه کاری، رسیدگی می کند و از علایق و انگیزه کارکنان حفاظت می ‌نمایند.

  • ایجاد یک ساختار استخدام

بخش منابع انسانی در هر سازمان یا کسب و کار کوچک و بزرگی، تمام کارکنان را اداره می ‌کند. در واقع این بدین معناست که شکاف موجود در ساختار کارکنان فعلی را شناسایی می‌ نماید و آن‌ه ا را با جذب استعدادهای جدید پر می ‌نماید. همچنین کارمندان و مدیران منابع انسانی مسئول اخراج نیرو‌های ناکارآمدی هستند که استانداردهای شرکت را برآورده نمی ‌کنند. تیم منابع انسانی یا HR شرکت، کمک می ‌کند تا مدیر مجموعه از شایستگی پرسنل خود اطمینان حاصل کند.

  • مدیریت رضایت شغلی کارکنان

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت سازمان ها، رضایت شغلی کارکنان است. مدیران همواره خواستار کارکنانی با انگیزه و مشتاق هستند که هر روز با انرژی و علاقه، به کار خود می‌ پردازند و برای سازمان ارزش می ‌آفرینند. میزان انگیزه، انرژی و علاقه پرسنل، سطح رضایت شغلی آن ها را نمایان می ‌کند. اگر کارکنان یک شرکت از پست و نقش خود در سازمان خوشحال باشند، مسلما آن شرکت با رشد چشمگیری مواجه می شود و هرگاه برای تغییر و تحول سازمان خود اقدام می‌ کند، آن ‌ها از پیشگامان تغییر خواهند بود. تیم منابع انسانی تضمین می‌ کند که کارکنان واقعا در پست ها و نقش‌ های خود راضی هستند و اگر لحظه‌ ای احساس نارضایتی کنند،‌ مشکل را شناسایی و برطرف می ‌کند و رضایت آنان را بهبود می ‌بخشد.

  • مدیریت حقوق و پاداش

حقوق و دستمزد مثل حقوق ماهیانه،‌ امور بیمه، پاداش و امور مالیاتی تمام کارکنان توسط دپارتمان منابع انسانی مدیریت می ‌شود. اگر پست سازمانی کارکنان ارتقاء یابد و به دنبال آن سطح حقوق‌ شان تغییر کند، دپارتمان منابع انسانی کلیه تغییرات لازم را در حقوق افراد اعمال می ‌نماید و به طور منظم حقوق و پاداش پرسنل را ارائه می ‌دهد.