تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا سرزمین ماتادورها

تحصیل در اسپانیا سرزمین ماتادورها

تحصیل در اسپانیا سرزمین ماتادورها | اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که در قسمت جنوب غربی قاره اروپا و در شبه جزیره ایبری قرار گرفته است. این کشور از جنوب و شرق با دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق، از شمال و شمال شرق با کشور فرانسه، آندورا و خلیج بیسکای و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس هم ‌مرز است. اسپانیا با توجه به در اختیار داشتن شرایط ایده آل اقتصادی و اجتماعی، طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا، خصوصا در میان دانشجویان دارد. دانشگاه های این کشور سالانه میزبان هزاران دانشجو از کشورهای مختلف می باشند. این کشور شرایط تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی را برای علاقه مندان فراهم آورده است. در ادامه قصد داریم شرایط تحصیل در اسپانیا را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تحصیل در اسپانیا
تحصیل در اسپانیا

آیا تحصیل در اسپانیا خوب است؟

اسپانیا یکی از مقاصد مهم مسافرتی و مهاجرتی در دنیا خصوصا برای ایرانیان است. سالانه افراد زیادی به دنبال اخذ ویزای اسپانیا و مهاجرت به این کشور هستند. با توجه به شرایط مناسب تحصیل در اسپانیا، اخذ ویزای تحصیلی و مهاجرت از طریق تحصیل یکی از روش های متداول و حتی می توان گفت راحت ترین راه اخذ ویزای اسپانیا است. دولت اسپانیا شرایط تحصیل در مدارس و دانشگاه های این کشور را برای افراد سایر کشورها فراهم آورده است که تحصیلات آکادمیک آن شامل مقاطع کارشناسی یا لیسانس، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس و دکترا است.

این کشور دارای سیستم آموزشی توسعه یافته بوده و جایگاه علمی بسیار خوبی را در دنیا در اختیار دارد. در حدود 80 دانشگاه در کشور اسپانیا وجود دارد که بسیاری از آن ها در رنکینگ های معتبر بین المللی دارای رتبه های بسیار خوبی می باشند. از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه بارسلونا با رتبه بین المللی 165 در رده بندی QS، دانشگاه خودگردان بارسلونا با رتبه 188، دانشگاه مادرید با رتبه 192، دانشگاه ناوارا با رتبه جهانی 245 و دانشگاه پمپئو فابرا با رتبه بین المللی 285 اشاره کرد. تعداد زیادی دانشگاه دیگر نیز در این کشور وجود دارند که در ارزیابی ها و رتبه بندی های بین المللی جایگاه بسیار مناسبی در اختیار دارند. از این رو می توان اسپانیا را یکی از مدعیان علم و دانش در سطح اروپا و حتی دنیا دانست.

شرایط تحصیل در اسپانیا

برای ادامه تحصیل در دانشگاه های اسپانیا، می بایست مدرک معتبری از مقطع قبلی در اختیار داشته باشید. دانشگاه های این کشور تنها مدارک صادره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی دانشگاه های آزاد ایران را معتبر دانسته و به دارندگان آن ها اجازه تحصیل در اسپانیا ر ا می دهند. رشته های بسیاری در این دانشگاه ها ارائه شده که می توانید بر حسب زمینه مطالعاتی خود در رشته مورد علاقه در این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوید. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اسپانیا می بایست با اساتید و دانشگاه های مربوطه ارتباط برقرار کنید. با توجه به رتبه بالای دانشگاه های مطرح این کشور و جایگاه علمی بسیار خوب آن ها در دنیا، برای اخذ پذیرش در دانشگاه های اسپانیا می بایست رزومه علمی تحقیقاتی و سوابق خوبی در اختیار داشته باشید.

تحصیل در اسپانیا
تحصیل در اسپانیا

هزینه های تحصیل در اسپانیا

نمی توان میزان دقیق هزینه های تحصیل در اسپانیا را مشخص نمود. دانشگاه های اسپانیا را می توان به دو دسته دانشگاه های دولتی و خصوصی تقسیم بندی کرد. دانشگاه های دولتی معمولا هزینه کمتری نسبت به دانشگاه های خصوصی دریافت می کنند. ارزان ترین مقطع تحصیلی در اسپانیا را می توان مقطع دکترا دانست. گران ترین آن ها را هم می توان مقطع کارشناسی ارشد نام برد. مقدار این هزینه ها با توجه به دانشگاه محل تحصیل، نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است. اما به طور کلی می توان هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور اسپانیا را 1000 الی 3000 یورو سالیانه تخمین زد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را هم می توان بین 1500 تا 4000 یورو در سال برآورد کرد. اما در این میان دکترا از مابقی مقاطع تحصیل ارزان تر بوده و هزینه به مراتب کمتری می طلبد. برای تحصیل در مقطع دکترا در این کشور در حدود 500 الی 800 یورو نیاز است.

وضعیت تحصیلی و اقامت دانشجویان در اسپانیا

دانشجویان در این کشور برای اقامت می توانند از خوابگاه های و آپارتمان های دانشجویی با هزینه کمتر استفاده کرده و یا اینکه به اجاره منزل اقدام کنند. برای کاهش هزینه ها می توانید با چند هم اتاقی اقدام به کرایه خانه کنید. همچنین زندگی در کنار یک خانواده اسپانیایی نیز می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. دانشجویان در مدت اقامت و تحصیل خود می توانند ساعات مشخصی در هفته به کار کردن مشغول شده و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا را تامین کنند. همچنین این افراد می توانند پس از اتمام تحصیل، به مدت 6 ماه الی 1 سال در اسپانیا اقامت کرده و به دنبال کار بگردند. اگر به زبان انگلیسی و اسپانیایی تسلط داشته باشید و از رزومه علمی خوبی نیز برخوردار باشید می توانید در این کشور کار پیدا کرده و به راحتی اتسخدام شوید.

تحصیل در اسپانیا
تحصیل در اسپانیا

سخن پایانی

از هر جهت می توان اسپانیا را یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در اروپا دانست. رتبه علمی بالا و دانشگاه های معروف و مطرح در سطح بین المللی، همچنین هزینه های زندگی نه چندان بالا نسبت به سایر کشورهای اروپایی، آن را به یکی از جذاب ترین کشورها برای ادامه تحصیل بدل کرده است.