کارآفرین موفق

چگونه یک کار آفرین موفق باشیم

چگونه یک کار آفرین موفق باشیم؟ | داشتن یک کسب و کار که خود آن را مدیریت می کنید و رئیس کار خود هستید، نوعی احساس آزادی و قدرت به شما می دهد. کارآفرینان برای خود تصمیم گیری می کنند، موقعیت ها و فرصت های خلاقانه را درک می کنند و از آن ها به نحو احسن استفاده می کنند. 50٪ از استارتاپ های موفق به ماندن در 5 سال اولیه خود شکست می خورند. در چنین شرایطی، چگونه کارآفرینان جوان می توانند استارتاپ های خود را با موفقیت پیش برند؟ در این مقاله می خواهیم با استفاده از داستان کارآفرینان برتر دنیا، نکاتی را به شما در مورد موفقیت در کارآفرینی بیاموزیم.

  • بیل گیتس
    اکثر کارآفرینان با مشکلات مشتریان ناراضی دست و پنجه نرم می کنند، اما بیل گیتس این مشکلات را یک دارایی به حساب می آورد. طبق گفته بیل گیتس، “ناراضی ترین مشتریان شما بزرگترین منبع یادگیری شما هستند.” اگر می خواهید استارتاپ شما رشد کند، به آن چه مشتریان ناراضی شما می گویند توجه کنید.
    آن ها بهترین منبع یادگیری در مورد نقاط ضعف و قوت محصول یا خدمات شما هستند، بنابراین می توانید در آینده به راحتی آن ها را اصلاح کنید و با توجه به بازخوردها و نظریات مشتریان خود، کیفیت خدمات یا محصول خود را بالا ببرید. توجه به نظرات و انتقادات مشتریان یکی از نکات مهمی است که کارآفرینان موفق آن ها را رعایت می کنند.
  • استیو جابز
    یکی از بزرگترین مبتکر و نابغه جهان یعنی استیو جابز توصیه های کاملی برای کارآفرینان جوان دارد. استیو جابز همیشه به جزئیات توجه می کرد و همیشه کیفیت را بر کمیت ترجیج می داد. او می خواست که کارآفرینان جوان برای دستیابی به موفقیت، راهی که او پیش گرفت را دنبال کنند.
    او بر این باور بود که کیفیت بسیار بهتر از کمیت است. تولید یک محصول با کیفیت بهتر از تولید چند محصول بی کیفیت است. صرف نظر از این، شما می توانید بسیاری از درس های کار آفرینی را نیز از استیو جابز یاد بگیرید و می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید و کارآفرین موفقی باشید. این تنها یکی از نکاتی بود که استیو جابز رعایت می کرد.
کارآفرین موفق
کارآفرین موفق
  • مارک زاکربرگ
    یکی از موفق ترین کارآفرینان جوان یعنی مارک زاکربرگ در این مورد اینطور توصیه می کند که “سریع حرکت کن و اشتباه کن”. این ممکن است تا حدی برای شما عجیب باشد. او این نکته را بدین صورت توضیح می دهد: “بیشتر شرکت ها خیلی آهسته حرکت می کنند و سعی می کنند بسیار دقیق باشند. این کار باعث می شود در کار خود موفق نشوید. وقتی شما به سرعت در حال حرکت هستید ، با وجود اینکه ممکن است اشتباه کنید، ولی روند کار شما سریع تر می شود و در طولانی مدت اشتباهات شما کم خواهد شد.”
    وی در یکی از نامه های خود به سهامداران فیس بوک ، چنین نوشت: “حرکت سریع ما را قادر می سازد کارهای بیشتری انجام دهیم و سریع تر یاد بگیریم. ما در شغل خود یک ضرب المثل داریم که می گوید: سریع حرکت کن و قوانین را بشکن.” این ایده بیان می کند که اگر نتوانید هنجارهای عادی را بشکنید ، به اندازه کافی سریع حرکت نخواهید کرد.”
    حتی وقتی فیس بوک مجدداً خوراک خبری (news feed) خود را دوباره طراحی کرد و بازخورد منفی از طرف کاربران داشت، از طرف کاربران، فیسبوک یک راه میانبر را انتخاب کرد و به کاربران گزینه ای پیشنهاد داد که ضمن نگه داشتن نسخه جدید، بتوانند به خوراک خبری خود دسترسی داشته باشند. هم چنین هنگامی که یک ویژگی جدید به نام Timeline یا گاه شمار اضافه شد، باز هم فیسبوک همین استراتژی را پیاده کرد.
  • جف بزوس
    اگرچه جف بزوس به عنوان مدیرعامل آمازون شناخته می شود، اما وی در زمینه های دیگر هم کار می کند از جمله هوافضا و روزنامه. جف بزوس از بیل گیتس پیشه گرفت و ثروتمندترین مرد جهان شد. راز موفقیت وی توانایی او در نگه داشتن مشتریان بوده است. سخنان وی همچنین بیانگر رویکرد او بوده است “مهم ترین چیز تنها تمرکز دقیق روی مشتریان است. هدف ما این است که بهترین شرکت مشتری محوری جهان باشیم.” این نکته یعنی تمرکز دقیق روی مشتریان، یکی از نکات مهم در کارآفرینی موفقیت آمیز است.
  • کارآفرین موفق
    کارآفرین موفق

    ریچارد برانسون
    بنیانگذار گروه شرکت های ویرجین، ریچارد برانسون بیش از 400 شرکت را زیر نظر خود دارد. وی با داشتن مشاغل مختلف از خطوط هوایی گرفته تا ثبت فروشگاه ها تا برخی مشاغل تجاری مانند Space Travel (سفر به فضا)، یکی از متنوع ترین سرمایه های تجاری جهان را دارد. به گفته وی، “فرصت های کسب و کار مانند اتوبوس هستند و همیشه یک اتوبوس دیگری در راه است.” او از کارآفرینان جوان می خواهد تا سرمایه های تجاری خود را تا حد امکان متنوع کرده و در چندین جا سرمایه گذاری کنند و همیشه به دنبال فرصت های بزرگ کسب و کار و سرمایه گذاری باشند.

  • مارک کیوبن
    کارآفرین دیگری که صاحب طیف گسترده ای از شرکت ها به نام خود است مارک کیوبن است. او علاوه بر این که یک سرمایه گذار در برنامه تلویزیونی ABC Shark Tank است ، صاحب تیم Dallas Mavericks NBA ، تئاتر لندارک و شرکت توزیع کننده Magnolia Pictures هم است که فقط این شرکت ها، تعداد محدودی از آن ها است. وی در مصاحبه ای با یک شبکه به کارآفرینان جوان چنین توصیه کرد: “چیزی را انتخاب کنید که هم به آن علاقه دارید و هم در آن خبره هستید.”
  • تونی رابینز
    تونی رابینز به خاطر کتاب های پرفروشش مشهور است اما او همچنین یک کارآفرین موفق، انسان دوست و یکی از بهترین استراتژیست های تجاری بوده است. او همچنین متخصص احیاء سازمانی ، روانشناسی رهبری و هنر مذاکره است. به گفته وی ، ” 80٪ موفقیت در کسب و کار، روانشناسی و 20٪ آن ساز وکار است.”
    توصیه او این است که کارآفرینان جوان برای دستیابی به اهداف خود باید در مورد نقاط قوت و ضعف ، اهداف و استراتژی های خود شفاف باشند. برای اینکه در کارآفرینی موفق باشید باید ابتدا اهداف مشخص و معینی داشته باشید. پس سعی کنید برای کسب و کار خود ابتدا یک برنامه دقیق داشته باشید.
  • آریانا هافینگتن
    آریانا هافینگتون بنیانگذار معروف و خبره انتشارات آنلاین هافینگتون پست و همچنین نویسنده کتاب پرفروش دنیا یعنی “انقلاب خواب” است. او به تازگی به عنوان سردبیر Huffington Post کناره گیری کرده است تا به دنبال رؤیای خود یعنی Thrive Global برود. Thrive Global یک شرکت آمریکایی است که مشاوره رسانه ارائه می دهد. هدف او از تأسیس این شرکت اجرای کارگاه ها و آموزش های مقابله با استرس است. او به کارآفرینان جوان می گوید : “شما باید واقعاً به محصول خود ایمان بیاورید تا با آدم های منفی باف مقابله کنید و ثابت قدم بمانید. با توجه به این نکته، یکی از عواملی که می توانیم کارآفرین موفق باشیم، ثبات قدم و مثبت اندیشی است.
کارآفرین موفق
کارآفرین موفق
  • هنری فورد
    حتی موفق ترین کارآفرینان در یک نقطه از زندگی مرتکب اشتباه می شوند اما از این اشتباهات درس یاد می گیرند تا از تکرار مجدد آنها در آینده پیشگیری کنند. هنری فورد یکی از این افراد است. اشتباهی که او کرد این بود که به حرف مشاور معتمد یا حتی پسرش گوش نداد.
    پسرش به او هشدار داد که سایر اتومبیل ها در حال کسب محبوبیت بیشتری هستند. نقل قول معروف او که می گوید “به دنبال اشتباه نباشید؛ به دنبال چاره باشید” ثابت کرد که یک راز موفقیت در کارآفرینی است. وی به کارآفرینان پیشنهاد می کند که به جای شکایت از مشکلات ، از این قانون طلایی پیروی کنند و به دنبال راه حل ها و چاره برای حل مشکل باشند.
  • جک ما
    جک ما، بنیانگذار گروه علی بابا، مجموعه ای از شرکت های متخصص در تجارت الکترونیکی، نقل و انتقال پول آنلاین و دامنه خرید آنلاین را در اختیار دارد. زندگی اولیه او مملو از سختی های کاری و شغلی بود. ریاضی او در مدرسه ضعیف بود و 10 بار توسط دانشگاه هاروارد رد شد.
    داستان به همین جا ختم نشد. وی در مصاحبه های شغلی بسیاری از سازمان ها رد شد اما حتی این کار نیز عزم و اراده او را سست نکرد. گفته او یعنی “هرگز تسلیم نشو” به او کمک کرد تا بر همه سختی ها غلبه کند و از نردبان موفقیت بالا رود و تبدیل به یکی از کارآفرین های برتر دنیا شود. توصیه او به افراد تازه کار این است که “هرگز تسلیم نشوید. امروز سخت است، فردا بدتر خواهد بود ، اما فردای روز بعد آفتاب طلوع خواهد کرد.”

برای کارآفرینان جوان که به تازگی قدم به دنیای کارآفرینی گذاشته اند، یادگیری و آموختن درس از افراد موفق می تواند آن ها را از انجام اشتباهات بازدارد و از عواقب منفی شروع یک کسب و کار جدید جلوگیری می کند. در کل، کسب و کاری را شروع کنید که به آن علاقه دارید. با این کار افرادی که از محصولات یا خدمات شما خوششان نمی آید، تبدیل به مشتریان درجه 1 شما می شوند. سعی کنید همیشه به بازخوردهای مشتریان ناراضی توجه کنید و راه حلی برای مشکلات آن ها ارائه دهید. به جای کمیت، روی کیفیت متمرکز شوید و برای موفقیت، هرگز تسلیم نشوید.