راه های حفظ انگیزه

راه های حفظ انگیزه

راه های حفظ انگیزه | حفظ انگیزه تقریبا برای تمام جوانب زندگی مهم است. اگر انگیزه نداشته باشیم، این احتمال وجود دارد که زمان خود را تلف کنیم و از اهداف شخصی و حرفه ای خود غافل شویم. حتی مصمم ترین افراد گاهی شور و انگیزه خود را برای کار از دست می دهند. در این مقاله می خواهیم شما را برخی از نکاتی آشنا کنیم که برای حفظ انگیزه در زندگی مهم هستند.

  • اهداف خود را یادآوری کنید. معمولاً قبل از اختصاص وقت به هر گونه کار خاصی، باید اهداف كوتاه و بلند مدت داشته باشیم. به یاد داشته باشید که اهداف خود را واقع بینانه در نظر بگیرید، به این ترتیب حتی اگر به آنها نرسیدید ناامید نخواهید شد. این بدان معنا نیست که خودتان را به چالش نکشید، اگر خودتان را به چالش نکشید، واقعاً این یک هدف به حساب نمی آید. اگر از اهداف خود چشم پوشی کنید، نسبت به زمانی که به طور پیوسته هدف خود را مرور می کنید، انگیزه کمتری خواهید داشت. پیگیری اهداف و مرور آنها، می تواند به حفظ انگیزه شما بسیار کمک کند.
  • میزان پیشرفت خود را یادداشت کنید. همه افراد باید بدانند که اگر می خواهند با انگیزه بمانند باید میزان پیشرفت خود را یادداشت کنند. اگر میزان پیشرفت خود را بررسی کنید می توانید ببینید که به چه میزان از برنامه خود عقب یا جلو هستید. اگر ببینید که از مسیر هدف خود عقب هستید می توانید سعی می کنید خود را به اهداف خود برسانید و اگر از اهداف خود جلو باشید، باعث ایجاد شادی و در نتیجه حفظ انگیزه بیشتر برای شما می شود. سعی کنید هر دفعه که از برنامه کاری خود جلو می افتید، به خودتان جایزه بدهید تا انگیزه خود را افزایش دهید.
  • به خود استراحت دهید. گاهی اوقات حتی مصمم ترین افراد نیز انگیزه خود را از دست می دهند . ممکن است خودتان را برای رسیدن به هدف خسته کنید. گاهی اوقات باید به خود استراحت دهید. به عنوان مثال اگر هدف شما تناسب اندام باشد ، ممکن است به جای استراحت عادی یک یا دو روزه خود ، سه یا چهار روز استراحت کنید. یا اگر در دانشجو یا دانش آموز هستید، سعی نکنید تمام کارهای خود را در یک جلسه انجام دهید و درصورت امکان سعی کنید آن را در طول روز یا هفته انجام دهید، یعنی به گونه ای که کار خود را در طول روز یا هفته پخش کنید.
  • خود را مقصر ندانید. همه ما ممکن است گاهی اوقات پیشرفت نداشته باشیم. اگر پیشرفت نکردید و از اهداف تعیین شده خود عقب ماندید، از آن درس بگیرید. سعی کنید برنامه های خود را سر موعد مقرر انجام دهید تا بتوانید از زمان باقی مانده به نحو احسن استفاده کنید. به این ترتیب حتی اگر در برنامه خود دچار مشکل شوید، باز هم از هدف خود عقب نمی مانید. مهم نیست چگونه به هدف خود و از چه راهی به هدف خود می رسید، مهم اینست که بر اساس برنامه به هدف خود برسید. به یاد داشته باشید هیچ گاه خود را مقصر ندانید، زیرا همیشه نمی توانید همه شرایط را کنترل کنید. علاوه بر این سعی نکنید روی شکست متمرکز شوید بلکه از آن درس بگیرید و به مسائل واقع گرایانه نگاه کنید نه به طور ایده آل گرا.

راه های حفظ انگیزه

  • میزان تعهد خود را بالا ببرید. یکی از راه های حفظ انگیزه، بالا بردن میزان تعهد خود است. سعی کنید اگر موفق به انجام کاری نشدید، برای خود جریمه تعیین کنید. این جریمه بر اساس کار شما متفاوت است. این کار باعث می شود تعهد خود را به کاری که انجام می دهید بالا ببرید. می توانید در یاد آور تلفن های همراه خود این کار را یادداشت کنید. باور کنید، شاید این کار کمتر از 5 یا شاید 10 دقیقه هم طول بکشد. در ابتدا ممکن است این کار خسته کننده و شاید رنج آور باشد، ولی به مرور زمان علاوه بر اینکه به این کار عادت خواهید کرد بلکه نتایج خوب آن را در آینده خواهید دید.
  • کارهای خود را تقسیم کنید. اگر در حال از دست دادن انگیزه خود هستید ، سعی کنید کارهای خود را تقسیم کنید زیرا از لحاظ روانشناختی به دلیل اینکه ما از انجام هر مرحله از کار احساس موفقیت می کنیم ، این ترفند می تواند انگیزه شما به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد. گاهی اوقات ، فقط همان مرحله اول است که سختی دارد، ولی ممکن است در ادامه انجام کارها آسان تر شود. هم چنین تقسیم کردن کارها باعث می شود تا به طور منظم کارهای خود را انجام دهید.
  • خود را غافلگیر کنید. حتی اگر افراد بسیار با انگیزه نیز در صورت اتمام کار خود، مجبور به انجام کارهای خسته کننده و تکراری می شوند و گاهی اوقات دچار کسلی یا عدم رغبت به کار می شوند . یکنواختی کار خود را با فعالیت های خودجوش و خارج از فعالیت های روزمره به تنوع تبدیل کنید. سعی کنید کارهای غیر قابل پیش بینی شده را گاهی اوقات انجام دهید. از لحاظ روانشناختی، این می تواند خستگی کار را که هر روز انجام می دهید، کاهش دهد. به عنوان مثال می توانید کارهای زیر را برای رفع یکنواختی انجام دهید:
  1. به بیرون از شهر یا به پارک یا یک محیط باز در طبیعت بروید و در آنجا غذا بخورید.
  2. با دوستان یا خانواده خود یک فعالیت ورزشی انجام دهید.
  3. سرگرمی های خود را تغییر دهید.
  4. کتاب مطالعه کنید.
  • مثبت اندیش باشید. تقریباً همیشه ممکن است در طول روز با موانعی روبرو شوید . هنگامی که با چنین موانعی روبرو می شوید ، روی نقاط مثبت آن تمرکز کنید ، هر چقدر هم که اندک یا بی اهمیت به نظر برسند. به عنوان مثال ، اگر در ترافیک گیر افتادید ، به این فکر کنید که چه میزان زمان وقت دارید که به بقیه پادکست ها یا موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. باور داشته باشید که افکار می توانند مسیر زندگی ما را به کلی تغییر دهند.
  • فعالیت جسمانی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که نشستن طولانی مدت در یک جا (دیدن فیلم، کار کردن پشت میز و …) در بلند مدت اثرات بدی روی روان به ویژه روی جسم شما دارد. گاهی اوقات خستگی جسمانی، خستگی روحی هم به دنبال دارد. می توانید در طول روز فعالیت جسمانی و فیزیکی داشته باشید. به عنوان مثال در طول روز به جای استفاده از آسانسور از پله ها بالا بروید یا سعی کنید در صورتی که محل کار به شما نزدیک است، تا محل خود محل پیاده بروید. فعالیت منظم روزانه ورزشی می تواند خلقیات و رفتار ما را تغییر دهد و باعث می شود تا پرانرژی باشیم و انگیزه بیشتری برای کار داشته باشیم و میزان افسردگی را کاهش دهیم.
  • انعطاف پذیر باشید. اگر بیش از حد مشغول کار هستید و برای انجام آن کار رغبت کافی ندارید ، یک یا دو روز کار خود را تعطیل کنید. اگر به استراحت احتیاج دارید، چند روزی را استراحت کنید. نکته مهم این است که در اسرع وقت دوباره به کار خود برگردید. این انعطاف پذیری در کار باعث می شود تا مغز شما استراحت کند و زمان کافی برای انجام کارهای روزمره خود داشته باشد. پس از این که رغبت به انجام آن کار را مجددا پیدا کردید، حرکت کنید! اهداف خود را به نحوی تعیین کنید که در آن ها تنوع و انعطاف پذیری هم وجود داشته باشد.