آشنایی با زبان بدن

آشنایی با زبان بدن

آشنایی با زبان بدن | قطعا تاکنون با فردی برخورد کرده اید که در هنگام صحبت و ارتباط با شما ناخودآگاه و به صورت کاملا غیرارادی برخی حالات و رفتارهای بدنی خاصی از خود بروز می دهد. حالات و رفتارهایی مانند حالت قرارگیری دست ها و پاها، ارتباط چشمی و … دارای اطلاعاتی هستند که با دانستن آن ها می توان احساسات لحظه ای فرد مقابل را بدست آورد. در گام اول بهتر است بدانیم که زبان بدن چیست و اطلاعات لازم را در این مورد کسب کنیم.

زبان بدن خود معنای عبارت Body language است. با تفسیر حرکات و حالات قرارگیری اعضای بدن فرد، خصوصا حالت قرارگیری دست و پا می توان تا حد زیادی فهمید که در حال حاضر او چه احساسی دارد. البته باید به این موضوع دقت شود که هر حرکتی معنی یکسانی ندارد.

معمولا هنگامی که فرد یک تغییر و چالش احساسی را در درون خود تجربه می کند، این تکاپو در زبان بدن آشکار می شود. ترس، استرس و اضطراب، دروغگویی، تواضع، احترام، اعتماد به نفس و موارد این چنینی در زبان بدن تا حد بسیار بالایی قابل تشخیص است. برای مثال حرکات بدن یک فرد مضطرب حتی برای افرادی که چیزی از زبان بدن نمی دانند نیز قابل درک است. مثال های بسیاری وجود دارند که از بین آن ها می توان به دروغگویی اشاره کرد. معمولا فردی که دروغ می گوید نمی تواند ارتباط چشمی مداوم داشته باشد. همچنین ممکن است دستش را جلوی دهان خود بگیرد و … .

آشنایی با زبان بدن

چرا یادگیری زبان بدن اهمیت دارد؟

در حقیقت همه ما در طول روز بیشتر از آن که به صورت کلامی صحبت کنیم از طریق زبان بدن و غیر کلامی صحبت می کنیم. به همین علت آموزش زبان بدن و توجه به این موضوع می تواند برای بهبود و رشد عملکرد آینده افراد بسیار موثر باشد. تکنیک های زبان بدن به ما کمک می کند در ارتباطات قدرتمند تر بوده و در مذاکره با تبحر خاصی وارد عمل شویم.
ما می توانیم با استفاده از زبان بدن در رساندن پیام های خود به دیگران بهتر عمل کنیم. درست است که واژه ها و کلمات برای انتقال اطلاعات هستند اما روش تاثیر گذارتر داشتن زبان بدن صحیح و مناسب است. یک فرد با زبان بدن مناسب علاوه بر ارتقای مهارت های خود می تواند دیگران را نیز بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد.

آیا زبان بدن قابل یادگیری است یا ذاتی؟

بعضی از افراد معتقد هستند که بخشی از حرکات زبان بدن ذاتی است، حتی به یک عادت همیشگی و دیرینه هم تبدیل شده است. اما به طور کلی زبان بدن اکتسابی است و با کمی تمرین می توان آن را به آسانی یاد گرفت. البته باید این موضوع را درنظر بگیرید که شما می بایست در تشخیص زبان بدن افراد، مجموعه ای از حرکات را مورد بررسی قرار دهید و نه تنها یک حرکت خاص و آن چه که شما را در شناخت زبان بدن بهتر کمک می کند همین سه مورد است.

  • در نظر گرفتن مجموع حرکات
    از مهم ترین نکات در زبان بدن در نظر گرفتن مجموعه ای از حرکات است، چرا که در نظر گرفتن یک حرکت خاص احتمال اشتباه را بالا می برد. برای مثال هنگامی که فردی دست خود را نزدیک بینی خود می برد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، مانند این که احساس سرماخوردگی، گرفتگی بینی، خارش و … داشته باشد در حالی که این حرکت در زبان بدن به حالت دروغگویی فرد اشاره دارد. ممکن است شما در این زمان در مورد فرد اشتباه کنید.
  • با توجه به شرایط، حرکات را بشناسید
    شما می بایست در شناخت زبان بدن با توجه به شرایط، حرکات را تفسیر کنید برای مثال اگر در یک روز سرد زمستانی سر میز مذاکره ای نشسته اید که مخاطب شما دست به سینه و یا احتمالا سرش و چانه اش رو به پایین است در این صورت نمی توان حالت دفاعی را تفسیر کرد زیرا به احتمال قوی فرد سردش بوده است.
  • هماهنگی را در نظر بگیرید
    شما باید به چیزهایی که فرد می گوید و آن چه که به شکل غیر کلامی انجام می دهد دقت کنید و اگر بین آن ها هماهنگی وجود نداشته باشد احتمال درغگویی زیاد است. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که براین باور است که روابط خوبی با فرزند خود دارد. اما در هنگام بیان این موضوع حرکاتی را انجام می دهد که همگی منفی هستند و یا حالت اضطراب را نشان می دهند در این صورت می توان به این موضوع پی برد که احتمالا دروغ می گوید.

آشنایی بیشتر با زبان بدن دیگران

در ابتدای مقاله گفته شد که بسیاری از افراد هنگام صحبت با شما ممکن است رفتارهای بدنی خاصی داشته باشند، حال جالب است بدانید که ممکن است حتی زمانی که شخصی با شما صحبت نمی کند هم نشانه هایی درصورت، بدن، پاها و دست های او وجود داشته باشد که این حالات می توانند بدون آن که خود فرد متوجه شود به شما در خواندن فکر او کمک کنند.
به همین دلیل زبان بدن یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید در زندگی تان بیاموزید. باور داشته باشید یا نه، دانش در این زمینه کمک های زیادی به شما خواهد کرد از این رو که هر چه در این زمینه بیشتر بدانید، راحت تر می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و آن ها را بشناسید. حال با برخی از این حالات آشنا می شوید.

  • دست به سینه بودن نشانه محافظه کاری
    آیا تاکنون هنگام صحبت کردن با دیگران به دستان خود دقت کرده اید؟ آیا برایتان اتفاق افتاده است که برابر دیگران دست به سینه نشسته باشید؟ به نشانه ای که این حالت از بدن تان به دیگری منتقل می کند فکر کرده اید؟ متاسفانه باید به شما بگوییم که این حرکت چندان خوشایند نیست. در واقع بهتر است که این کار را در برابر دیگران انجام ندهید.
    چرا که این حالت به طرف مقابل این مفهوم را منتقل می کند که شما فردی محتاط هستید به گونه ای که به حرف های دیگران، اگر خلاف نظر شما باشند، اهمیتی نمی دهید و آن ها را نمی پذیرید. پس حتما این را به یاد داشته باشید که در برابر فردی که به او علاقه دارید، از حالت دست به سینه خودداری کنید زیرا این حرکت برای طرف مقابل تان نیز چندان خوشایند نیست.
  • شل دست دادن نشانه ضعف
    متاسفانه درمورد دست دادن تصورات اشتباهی بین برخی افراد وجود دارد. اغلب افراد بر این باورند که شل دست دادن نشانه فروتنی است، در صورتی که حقیقت چیز دیگری است. کارشناسان زبان بدن و حتی روانشناسان شل دست دادن را نشانه ی ضعف افراد می دانند، به همین علت بهتر است که هنگام دست دادن با دیگران، دست های طرف مقابل تان را محکم بفشارید. در این صورت تاثیر مثبتی که بر دیگران خواهید گذاشت به مراتب بیشتر خواهد بود. برای مثال درصورتی که با مدیر خود محکم و با اعتماد به نفس دست دهید، او باور خواهد کرد که شما در کارتان جدیت و مهارت بالایی دارید، در نتیجه روی شما حساب دیگری باز خواهد کرد.
  • دست در جیب گذاشتن طوری که انگشت شصت بیرون باشد نشانه اعتماد به نفس بالا
    تاکنون پیش آمده است که به دست هایتان هنگامی که آن ها را در جیب می گذارید و وضعیت انگشتانتان دقت کنید؟ ممکن است تعجب کنید اما در زبان بدن جزییات نیز از اهمیت بسیاری برخوردارند به گونه ای که حالت هر یک از انگشتان نیز مفهومی خاص دارند.
    اگر زمانی که دستان خود را در جیب تان می گذارید، انگشت شصت تان را بیرون از جیب بگذارید، بدین معناست که شما فردی هستید که دوست دارید مدیریت یا رهبری گروه را به عهده بگیرید. همچنین این حالت نشانه ای از اعتماد به نفس بالای شماست. در حقیقت این حالت نشان از آن دارد که شما فردی باهوش و زیرک هستید و به خوبی می توانید از توانایی هایتان در مواقع مختلف استفاده نمایید.
  • نگاه کردن به چشم های طرف مقابل نشانه عدم اعتماد به نفس
    تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که از حالت چشم های فردی که به شما زل زده، تعجب کنید؟ یا اعتماد به نفس زیادی را در چشم هایش احساس کنید ؟ مسلما این حالت برایتان زیاد پیش آمده است. نگاه کردن به چشم های طرف مقابل، هنگامی که با او صحبت می کنید، تاثیر زیادی بر او خواهد گذاشت. ممکن است اکنون نتوانید این کار را به خوبی انجام دهید اما با کمی تمرین می توانید به این کار مسلط شوید.
    شما با این کار می توانید به راحتی به طرف مقابل تان نشان دهید که شما به حرف زدن با او تمایل دارید. هنگامی که شما به طور مستقیم به چشم های فرد روبه رویتان خیره نمی شوید، در حقیقت نشان می دهید که اعتماد به نفس کافی یا حتی علاقه ای به برقراری ارتباط با او ندارید.
  • خندیدن مداوم نشانه واقعیت یا حتی ادا
    اگر با فردی ملاقات داشته باشید که همیشه لبخند روی لب دارد، درباره ی او چه فکری می کنید؟ طبیعتا این سوال را از خود می پرسید که آیا خنده او واقعی است یا قصد دارد ادای افراد شاد و مهربان را درآورد؟ جالب است بدانید که دیگران نه تنها از روی لبخند، بلکه از دیگر حالات صورت شما مثل حالت چشم ها یا منحنی لب ها می توانند تا حدودی خنده واقعی یا مصنوعی شما را تشخیص دهند.
    پس لازم نیست که تحت هر شرایطی لبخند بزنید. مطمئن باشید که اگر احساس خوبی داشتید، لبخندتان ناخودآگاه بر لبان تان ظاهر می شود، اگر هم استرس داشته یا ناراحت اید، مجبور به تظاهر نیستید. خنده های تصنعی نه تنها حال شما بلکه حال هیچ کس دیگری را نیز خوب نمی کند.
  • اغراق کردن در حالات بدن نشانه پنهان کردن حقیقت
    قطعا در زندگیتان با افرادی روبرو شده اید که در حرکات بدنشان اغراق می کنند؟ آیا این کار برای شما هم آزار دهنده است؟ مسلما این رفتار موجب می شود انرژی منفی به اطرفیان منتقل شود. در حقیقت فردی که این گونه رفتار می کند، این پیام را به دیگران می رساند که آن چه از زبان او گفته می شود تمام واقعیت نیست.
    به همین علت هنگامی که با فردی ملاقات کردید که بیش از اندازه می خواهد با زبان بدنش چیزی را به شما بفهماند، شک کنید که او در حال پنهان کردن حقیقت است. البته این بدان معنا نیست که اغراق در حالات بدن همیشه جنبه منفی دارد، بلکه این شمایید که باید طبق شرایط اطراف تان آن را تشخیص دهید.

 

آشنایی با زبان بدن

  • گذاشتن یک انگشت روی صورت تان نشانه علاقمندی به موضوع
    اگر در زمان صحبت با شخصی متوجه شدید که انگشت خود را روی گونه و یا زیر چانه گذاشته است، مطمئن باشید که او با جان و دل در حال گوش دادن به حرف های شماست. همچنین این حالت نشان دهنده قدرت و هوش نیز می باشد.
  • خاراندن بینی نشانه شک یا دروغگویی
    اگر بر این باورید که فرد مقابلتان فقط به این دلیل که بینی اش می خارد به آن دست می می زند کاملا اشتباه می کنید. خاراندن بینی بدین معناست که به احتمال زیاد فرد مقابل تان در حال دروغ گفتن به شماست یا این که او به حرف هایش اطمینان ندارد و هنوز هم دو دل است.
  • با لب های خود بازی کردن نشانه منتظر تایید بودن
    متاسفانه برخی از افراد این گونه فکر می کنند که دست روی لب یا روی چانه گذاشتن یک معنی دارد، باید بگوییم که کاملا اشتباه است. این دو حرکت دو پیام کاملا متفاوت را به دیگران منتقل می کند. هنگامی که فردی دست روی چانه اش می گذارد به این معناست او به موضوعی که می شنود علاقه دارد اما اگر با فردی برخوردید که دستش را روی لبش می کشد، این پیام را به دیگران منتقل می کند که او به دنبال تایید دیگران می باشد. ممکن است تاکنون خودتان نیز متوجه آن نشده باشید اما این بار که هنگام صحبت کردن با فردی در انتظار تایید حرف هایتان هستید، به دست های خود بیشتر دقت کنید.
  • بالا انداختن شانه نشانه ندانستن
    تمام افراد در طول زندگی خود برایشان اتفاق افتاده که به طور کاملا غیرارادی چندین بار شانه خود را بالا انداخته‌ اند. بالا انداختن شانه، حرکتی است که همه افراد در سراسر جهان انجام می‌ دهند و به این معناست که فرد چیزی نمی‌ داند و یا از صحبت‌ های شما چیزی نفهمیده است. بالا انداختن شانه، ژستی چندگانه است که دارای سه بخش اصلی است؛ دست‌ ها برای نشان دادن این که فرد چیزی را نمی ‌داند و چیزی را پنهان نکرده، شانه‌ های خم شده و به شکل قوز درآمده برای محافظت از گلو در برابر حملات بوده و بالا بردن ابرو هم به نشانه احترام گذاشتن خاضعانه به طرف مقابل می باشد.
  • باز بودن کف دست نشانه صداقت
    زمانی که فردی در دادگاه قسم می ‌خورد تا حقیقت را بگوید، یکی از دستانش را بر روی قرآن قرار می‌ دهد و دست دیگر خود را بالا می‌ برد و سپس شروع به صحبت می ‌کند. تا به حال از خود پرسیده اید که چرا این کار را انجام می دهند؟ باز بودن کف دست نشان دهنده حقیقت، صداقت، وفاداری و اطاعت است؛ برای مثال در حیوانات سگ ها با نشان دادن گلوی خود اطاعت و فرمان‌ برداری را به صاحبانشان نشان می ‌دهند. انسان‌ ها از کف دست خود استفاده می‌ کنند تا نشان دهند که مسلح نیستند و خطری برای دیگران به دنبال ندارند.