پرسونال برندینگ

با پرسونال برندینگ بهتر دیده شوید

با پرسونال برندینگ بهتر دیده شوید | به دلیل وجود رقبای بسیاری که در صنعت های مختلف وجود دارد، خوب بودن در هر مهارتی به تنهایی کافی نیست و نمی تواند تضمین کننده ی موفقیت هر فرد باشد. همه ما در زندگی خود افراد مستعدی را می ‌شناسیم که یا کمتر از لیاقتشان دریافت می ‌کنند، یا سر جای خودشان نیستند و یا حتی بیکار هستند. پرسونال برندینگ یا همان برند سازی شخصی می گوید افراد و مهارت‌ هایشان نیز مانند محصولات کسب‌ و کارها نیاز به معرفی دارند. مسلما هواداران برندی که شناخته تر است از یک برند ناشناخته بیشتر و محبوب تر است، چرا که نسبت به برند شناخته شده درک مناسب تری ایجاد شده است.

برند سازی شخصی خود معرف فرآیندی است که یک فرد با ساخت هویتی پیرامون شخصیت خود، برجسته تر از دیگران دیده می شود. فرد چه معمولی باشد و چه حرفه ای، با پرسونال برندینگ تصویر مشخصی از او در رسانه های متفاوت برای رسیدن به یک هدفی مشخص منتشر می شود. این امر موجب ایجاد اعتبار و شهرت، پیشرفت شغلی و ایجاد اعتماد به نفس می شود.

برند شخصی شما به متمایز شدن شما از دیگران کمک می کند. در حقیقت برند شخصی همان تصویری است که شامل تمامی صفات و ویژگی های شماست که پس از شنیدن نامتان، آن تصویر در ذهن افرادی که شما را می ‌شناسند پدیدار می ‌شود. بهتر است بدانید که برند آن چیزی است که از لحاظ حرفه ‌ای در ذهن بقیه شکل گرفته و مشخص می کند که شما نماینده چه مفهومی در افکار و ذهن بقیه هستید.

این نکته را نباید فراموش کرد که هر فردی یک برند شخصی منحصر به فرد دارد؛ گاه فرد از آن آگاه است و گاه از آن بی خبر. اما آن چه شما باید برای رسیدن به آن تلاش کنید، داشتن یک پرسونال برند جذاب و قدرتمند است؛ چیزی که به عنوان نمایشی آنلاین و معتبر از جنبه های جذاب فعالیت های و علایق شخصی و حرفه ای مان مطرح می شود

قصد داریم در این مقاله اطلاعاتی درباره ی راهکارهایی در زمینه رشد برند شخصی یا پرسونال برندیگ و مزایای آن در اختیار شما بگذاریم. بدون شک با خواندن این مقاله دیدتان نسبت به پرسونال برندیگ تغییر می کند و مطمئن می شوید که با این کار می توانید خود و کسب و کارتان را بیشتر و بهتر به افراد بشناسانید.

پرسونال برندینگ
پرسونال برندینگ

چرا پرسونال برندینگ اهمیت دارد؟

هنگامی که نوبت به برند سازی شخصی می ‌رسد، بعضی از افراد آن را نه چندان مهم و یا حتی زمان گیر تلقی می‌ کنند و آن را نادیده می‌ گیرند. ممکن است نیاز باشد که برای یک برند سازی شخصی اصولی زمان و انرژی بگذارید. اما این طرز تفکر که ایجاد یک برند شخصی اهمیت ندارد، کاملا اشتباه است. شما می توانید به راحتی با پرسونال برندینگ متناسب با کیفیت مهارت های خود فرصت های حرفه ای بیشتری را برای خودتان رقم بزنید.

تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و توانایی‌ هایتان باعث می‌ شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. بهتر است نقاط قوت خود را به خوبی شناخته و آن‌ ها را مشخصا نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود نیز برنامه‌ ریزی کنید. از این طریق به ‌مرور در حرفه خود شناخته شوید تا موقعیت‌ های شغلی بهتر به شما پیشنهاد شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا کنید.

هرگز در کار خود اعتماد سازی را فراموش نکنید، می توان به جرات گفت که بزرگترین ابزار موجود در بازاریابی “اعتماد” است. در صورت داشتن هرگونه تجارتی در دنیای امروز که پر از تبلیغات گوناگون و برندهای رنگارنگ است، این را بدانید که شما برای جلب اعتماد مشتریان بیش از هر چیزی به برند شخصی نیاز دارید. شما می بایست با استفاده از شخصیت خود در جهت برقراری ارتباط با دیگران تلاش کنید تا ‌آن‌ ها بتوانند با تکیه بر برند شخصی شما، به کسب و کار و خدمات شما اعتماد کنند.

بزرگترین مزیت پرسونال برندینگ

شما با داشتن یک برند شخصی از یک تجربه ی متمایز برخوردار می شوید. از طریق پرسونال برندیگ با افرادی در ارتباط خواهید بود که تمام خصوصیات شما از جمله نحوه ‌ی صحبت کردن، نحوه‌ ی لباس پوشیدن، رفتارها و چیزهایی که در مورد آن صحبت می ‌کنید و مهم تر از آن تجارت و کسب و کار شما برای آن ‌ها جذاب است. بیایید چند مورد را باهم به صورت خلاصه در مورد مزایای داشتن یک برند شخصی قدرتمند مرور کنیم:

  • زمانی که شما توسط پرسونال برند متمایز می‌ شوید، با قدرت بیشتری در کسب و کار خود پیش می ‌روید و فرصت ‌های بیشتری به سراغ شما خواهند آمد.
  • از طریق برند سازی شخصی مشتریان بالقوه زیادی به سوی شما جذب می ‌شوند.
  • شما می توانید از طریق پرسونال برندینگ این فرصت را در اختیار داشت تا مخاطبان و مشتریان خود را انتخاب کنید.
  • خودتان و کسب و کارتان ارزش بیشتری پیدا می ‌کنند و از این طریق پول بیشتری به دست خواهید آورد.
  • با توجه به قدرت برند شخصی ‌تان شما تعیین‌ کننده ‌ی بازار خواهید بود.
  • فرصت‌ های همکاری زیادی بدست می آورید.
  • پرسونال برندینگ موجب می شود مخاطبان در زمان لازم شما را با هویت برند شخصی‌ تان به یاد‌ آورند.
  • زمانی که شما برند سازی شخصی را به درستی انجام داده باشید، مخاطبان باب میل خود را به درستی جذب خواهید کرد، هم چنین می ‌توانید با آن‌ ها ارتباط صحیح و مفید برقرار کنید.

چگونه یک برند شخصی قدرتمند بسازید؟

اگر می ‌خواهید تأثیرگذار باشد، باید یک برند شخصی قوی داشته باشید. برندینگ به شما کمک می‌ کند تا از هر کس دیگری شبیه خودتان متمایز شوید. اما نکته بسیار مهم این است که چگونه این کار را انجام دهید؟ به طور کلی برند سازی شخصی نیازمند یک تمرکز عمیق و درون‌ نگری روی خود است. درون نگری و تمرکز به طور مداوم به شما کمک می کند خودتان را بشناسید. افراد به دشواری می ‌توانند این پروسه خودشناسی را طی کنند؛ اگر چه اغلب افراد می ‌دانند چه می‌ خواهند و به راحتی آن ها را به زبان می ‎آورند. به بیان دیگر می توان گفت که وقتی پای عمل می ‌رسد افراد شانه خالی می ‌کنند.

اگر هدف نهایی شما این است که خودتان را برند کنید تا کسب‌ و کاری که تاسیس کرده ‌اید موفق شود، ابتدا باید بدانید که مخاطب هدف کسب‌ و کار شما چه کسانی هستند و آن ها چه کسی را می ‌خواهند. برند شخصیتان باید با مشتریان کسب ‌و کارتان مطابقت داشته باشد. شما نباید در دنیای امروز اهمیت شبکه ‌های اجتماعی را نادیده بگیرید. بخشی از برنامه پرسونال‌ برندینگتان باید ساخت پروفایل در تمام شبکه ‌های اجتماعی ‌ای باشد که مخاطبان شما در آن ها حضور دارند. نباید حساب شما در شبکه‌ های اجتماعی خصوصی باشد و باید آن ها را به اصطلاح پابلیک و عمومی کنید.

شما برای ساخت یک برند قوی برای کسب و کارتان می بایست 6 مرحله را به درستی انجام دهید، این 6 مرحله عبارت است از:

  • مخاطب هدفتان را تعیین کنید
    زمانی که شما در حال ساخت نام تجاری خود هستید، همیشه در ذهن داشته باشید که با چه کسانی قرار است ارتباط بگیرید. مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و ماموریت خود را به بهترین نحو انجام دهید تا نیازهای خود را برآورده سازید. تصمیم بگیرید که کدام نوع ارتباط می تواند پیام شما را به بهترین شکل به مخاطبان شما هدایت کند. فراموش نکنید مخاطبان خود را بر اساس تعداد، سن، علاقه و رفتار آن ها دسته بندی کنید.
  • ماموریت برند خود را تعیین کنید
    ارزش های خود را نسبت به مخاطبان خود مهین کنید. این را بدانید که هدف شما توسط چشم انداز و ماموریت شما مشخص شده و فرایند ساخت نام تجاری شما را در سراسر کانال ها هدایت خواهد کرد. شما باید یک تصویر معتبر از آن چه که کسب و کار شما برای آن تلاش می کند، ارایه دهید. همیشه از خود سوال کنید:
    چرا کسب و کارتان را آغاز کرده اید؟
    اهداف شما چه هستند؟
    مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • رقبای خود را جستجو کنید
    رقبای خود را بیابید و آن ها را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. به آن چه که کسب و کار شما را از باقی رقبای شما متفاوت می کند، فکر کنید. نام تجاری شما باید بر روی این تفاوت متمرکز باشد و باید حول آن ویژگی که محصول شما را بهتر از بقیه می سازد، مانور دهید. اگر متوجه شوید که بازار شما با تعداد زیادی رقبا پر شده است، می توانید سعی کنید با استفاده از یک استراتژی منحصر به فرد، فرایند ساخت نام تجاری خود را ادامه دهید. همیشه به یاد داشته باشید که:
    از آن چه که رقبا انجام می دهند آگاه باشید.
    در مورد USP های خود تحقیق کنید.
    خود را از دیگران متمایز کنید.
    مشتریان خود را نسبت به آن چه شما را از دیگران متفاوت کرده متقاعد کنید.
  • گزاره ارزش ایجاد کنید!
    همیشه بر آن چه برند شما را منحصر به فرد و ارزشمند می کند متمرکز باشید. گزاره ی ارزش خود را که کسب و کار شما را از رقبای شما متمایز می کند، بیابید. در عصر حاضر بسیاری از مشتریان، با انواع مختلف برند، سر و کار دارند، پس باید شما طوری عمل کنید که از سایرین در بازار متمایز شوید. وجود گزاره ی ارزش، مهم ترین مرحله از مراحل ایجاد یک برند تجاری موفق است.
  • مسیر برند خود را مشخص کنید
    دستورالعمل های برند تجاری خود را تعریف کنید و قوانین خاصی را درباره نحوه ی تعامل در زمینه کسب و کارتان، با مخاطبان خود معین کنید. این به شما کمک می کند تا در تمام شبکه های اجتماعی هماهنگی داشته باشید و با قدرت بیشتر و بسیار پر رنگ تر به ایفای نقش در زمینه کسب و کار خود بپردازید. برای انجام بهتر این کار بهتر است نام تجاری خود را به عنوان یک الگوی قطعی با استفاده از عناصر بصری (آرم، قالب و …) طراحی نمایید.
  • نام تجاری خود را به بازار عرضه نمایید
    شما می بایست یک استراتژی بازاریابی معتبر برای کسب و کار خود تعریف نمایید تا به وسیله ی آن نام خود را به بازار عرضه نمایید. نام تجاری خود را در هر زمینه از ارتباطات به کار ببرید. به طور مثال برند خود را در وب سایت ها، بسته بندی ها، ایستگاه های تبلیغاتی و مواردی از این قبیل ظاهر نمایید و به طور کلی تلاش کنید تا برند شما دیده شود.
    کانال های جدیدی در شبکه های اجتماعی تشکیل دهید تا برند خود را ارتقا دهید. همچنین شما می توانید برند خود را در مکان هایی که شاید به نظر عجیب بیاید، تبلیغ نمایید. برای مثال بر روی لباس افرادی که در موسسه خاصی مشغول به کار هستند، یا بر روی اشیا و وسایل اداری و یا بر روی رسانه های اجتماعی.
پرسونال برندینگ
پرسونال برندینگ

علت افزایش تب پرسونال برندینگ چیست؟

با قاطعیت می توان گفت که ظهور شبکه های اجتماعی در جهان و افزایش تب آن در ایران، یکی از ریشه های جدی شدن پرسونال برندینگ بوده است. علاوه بر این شبکه های اجتماعی رسانه هایی ارزان قیمت یا رایگان به نظر می ‌رسند و هر کسی فکر می‌ کند حال که رسانه ای در اختیار دارد، می ‌تواند به برند سازی شخصی فکر کند.

انبوه اعداد و ارقامی که با حضور در این رسانه ها، به سمت ما هجوم می ‌آورند، اندیشیدن به پرسونال برندینگ را جدی ‌تر کرده است. به طور خلاصه پدید آمدن شبکه های اجتماعی، ارزان شدن رسانه، عددی بودن و امکان مقایسه کمی موقعیت خود با دیگران در شبکه های اجتماعی، دلایلی هستند که تب پرسونال برندینگ را جدی ‌تر از گذشته می کنند.