چاقی بعد از یائسگی

در مقابل چاقی بعد از یائسگی زانو نزنید

در مقابل چاقی بعد از یائسگی زانو نزنید!

در مقابل چاقی بعد از یائسگی زانو نزنید! | یائسگی یکی از دوره های مهم در زندگی زنان بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. با بروز یائسگی تغییرات وسیعی در بدن زنان اتفاق افتاده و بدن آن ها به شکل وسیعی تحت تاثیراین تغییرات قرار می گیرد. . یکی از این موارد، تغییرات وزنی خانم ها در دوران پس از یائسگی است. در این دوران وزن خانم ها افزایش پیدا کرده، توده های چربی بدن آن ها زیاد شده و چاق می شوند. در واقع چاقی یکی از عوارض یائسگی بوده و ممکن است برای بسیاری ناراحت کننده و حتی زجر آور باشد. در این مقاله قصد داریم با نحوه بروز چاقی بعد از یائسگی در زنان صحبت کرده و روش های پیشگیری و کنترل آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چاقی بعد از یائسگی
چاقی بعد از یائسگی

یائسگی چیست؟

یائسگی وضعیتی است که در آن دوره قاعدگی پایان یافته و دوره باروری و تولید مثل در زنان به پایان می رسد. با بروز یائسگی، تخمدان ها در بدن زنان دیگر تخمک رها نکرده و قاعدگی و دوره ماهیانه نیز رخ نمی دهد. این وضعیت معمولا پس از 40 سالگی اتفاق می افتد و اگر زودتر از این موقع رخ دهد، به آن یائسگی زودرس می گویند. بروز یائسگی معمولا در 3 مرحله اتفاق می افتد: مرحله پیش یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی. هر کدام از این مراحل نشانه های خود را داشته که از روی آن ها می توان این مرحله را تشخیص داد.

چگونه یائسگی باعث بروز چاقی می شود؟

چاقی و افزایش وزن یکی از اتفاقاتی است که در دوران پس از یائسگی اتفاق می افتد. می پرسید چگونه این اتفاق رخ می دهد؟ تخمدان ها وظیفه مهمی در ترشح و کنترل هورمون های بدن زنان دارد. یکی از این هورمون ها استروژن است. با ظهور دوره یائسگی و گذشت مدتی از آن، ترشح هورمون استروژن در بدن زنان به شدت کاهش پیدا کرده و در نتیجه تغییرات وسیعی در بدن زنان رخ می دهد. یکی از این تغییرات چاق شدن و افزاش توده چربی است که چگونگی آن را اکنون بررسی می کنیم.

هورمون استروژن به کنترل وزن بدن کمک کرده و سوخت و ساز بدن را نیز متعادل نگه می دارد. با یائسه شدن، سطح هورمون استروژن در بدن کاهش پیدا کرده و بدن به سمت چاقی پیش می رود. تمایل به مصرف غذاها افزایش کرده و فرد تمایل بیشتری به غذا خوردن دارد. همچنین سوخت و ساز نیز تحت تاثیر قرار گرفته و شدت آن کاهش می یابد. در نتیجه آزاد سازی انرژی از مواد غذایی اتفاق نیفتاده و این مواد به صورت چربی در بدن ذخیره می شوند. از دلایل دیگر چاقی بعد از یائسگی، همزمان شدن آن با شروع دوران پیری است. با شروع پیری، در واقع انرژی لازم بدن برای انجام فعالیت های مختلف کاهش پیدا کرده و همچنین فعالیت های فیزیکی بدن کاهش پیدا می کند. کاهش یا نبود ورزش و مصرف بیشتر مواد غذایی خصوصا مواد غذایی ناسالم نیز می تواند این روند را تشدید کرده و فرد را سریع تر چاق کند.

چاقی بعد از یائسگی
چاقی بعد از یائسگی

نکاتی برای کنترل چاقی بعد از یائسگی

همان طور که گفته شد، چاق شدن یکی از عوارض توقف دوره های ماهیانه ویائسگی بوده و در کنار آن نیز بسیاری از اتفاقات دیگر در بدن رخ می دهد. با شروع چاق شدن و افزایش توده چربی شکمی در این دوران، این موضوع می تواند سایر عوارض را نیز تشدید کرده و مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد کند. این افزایش وزن می تواند مشکلات جدی مانند مشکلات تنفسی، انسداد عروق، دیابت و حتی برخی سرطان ها را به دنبال داشته باشد. در کل نمی توان به شکل کلی از بروز چاقی بعد از یائسگی پیشگیری کرد، اما لازم است با رعایت نکاتی آن را کنترل کرده و عوارض آن را به حداقل برسانید. در زیر به برخی از این موراد اشاره می کنیم.

  • تحرک و ورزش

تحرک کردن و انجام ورزش می تواند روش بسیار خوبی در پیشگری و کنترل چاقی پس از یائسگی داشته باشد. با انجام ورزش متابولیسم خود را افزایش داده و کالری های بیشتری سوزانده و وزن شما در شرایط متعادل تری باقی می ماند.

  • مصرف نکردن چربی ها

لازم است پس از دوران یائسگی، خانم ها مصرف چربی ها خصوصا چربی های مضر، چربی های اشباع و ترانس را کاهش داده و کنترل بهتری بر روی تغذیه خود داشته باشند. در این دوران، رژیم غذایی اهمیت ویژه ای داشته و می تواند از چاق شدن مفرط زنان جلوگیری کند. همچنین نداشتن کنترل بر روی آن می تواند چاقی را تشدید کرده و توده های چربی بیشتری به شکم و پهوها اضافه کند. با در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم می توانید تا حد زیادی از بروز این چاقی ها جلوگیری کرده و در این دوران کنترل بهتری بر روی وزن خود داشته باشید.

چاقی بعد از یائسگی
چاقی بعد از یائسگی
  •  نوشیدن آب بیشتر

کم آبی، متابولیسم بدن شما را کاهش داده و مشکلات بسیاری در فعالیت های روزانه بدن شما ایجاد می کند! مصرف آب کافی در این دوران به کنترل بهتر وزن شما کمک کرده و مانع از بروز چاقی مفرط می شود. در یک حالت کلی می بایست بین 8 الی 10 لیوان آب در روز مصرف کنید.

  •  مواد معدنی یادتان نرود!

در این دوران لازم است با در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم، مواد معدنی مفیدی نیز به بدن رسانده تا فعالیت های بدنی شما ادامه داشته و از چاقی جلوگیری به عمل آید. دو ماده مفید غذایی برای این کار فیبر و آهن می باشند که لازم است با رعایت رژیم غذایی مناسب، آن ها را در برنامه غذایی خود گنجانده و از مزایای بسیار آن ها استفاده کنید.

سخن پایانی

بروز چاقی در دوران یائسگی یکی از مواردی است که نمی توان از آن جلوگیری کرد. لازم است تنها با رعایت نکاتی بروز و تشدید این چاقی را به حداقل رسانده و از ازدیاد بیش از حد چربی در شکم و پهلوها جلوگیری کنید. یکی از موارد بسیار مهم که می تواند تا حد قابل توجهی از بروز چاقی جلوگیری کند، رژیم غذایی بوده و نقش بسیاری مهمی در جلوگیری از بروز چاقی پس از یائسگی دارد. وبسایت من و رژیم با در اختیار داشتن بهترین متخصصان تغذیه، می تواند در این مسیر شما را یاری رسانده و در راه کنترل وزن دوران یائسگی شما را کمک کند.