چاق نشدن افراد لاغر

دلایل چاق نشدن افراد لاغر

چرا چاق نمی شوم؟ دلایل چاق نشدن افراد لاغر

دلایل چاق نشدن افراد لاغر | لاغری و چاقی ازمعضلاتی هستند که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد می باشند. شاید لاغری به اندازه چاقی گسترده نبوده و از اهمیت بالایی نسبت به آن برخوردار نباشد، اما همچنان در موضوع سلامتی و تناسب اندام از مشکلات و معضلاتی می باشد که افراد بسیاری با آن دست و پنجه نرم می کنند. از مشکلات و معضلاتی که افراد لاغر با آن روبرو هستند این است که تلاش های بسیاری برای چاق شدن انجام می دهند، اما نتیجه دلخواه و مورد نظر را در این زمینه نمی گیرند. در واقع نگرانی اصلی افراد از لاغر بودنشان نیست، از چاق نشدنشان با توجه به تمام کارهایی که انجام می دهند می باشد. دلایل بسیاری ممکن است برای چاق نشدن افراد لاغر وجود داشته باشد، برخی از این دلایل دست خود فرد نبوده و نقشی در آن ها ندارد، و برخی از هم از عادت ها، رفتارها و اعمال خود فرد سرچشمه می گیرد. با ما همراه باشید تا برخی از مهم ترین و عوامل چاق نشدن افراد لاغر را بررسی کنیم.

چاق نشدن افراد لاغر
چاق نشدن افراد لاغر

دلایل چاق نشدن افراد لاغر:

همان طور که گفته شد، دلایل و عوامل بسیاری ممکن است در این زمینه دخیل باشند. قدم اول در راه چاق شدن این است که دلیل یا دلایل اصلی وجود این وضعیت را پیدا کنید. یکی از مهم ترین دلایلی که افراد لاغر تلاش های بسیاری صورت داده اما چاق نمی شوند این است که بدون شناسایی دلیل یا دلایل اصلی لاغری خود، خود درمانی کرده و با نسخه هایی که خود پیچیده یا از افراد غیر متخصص دریافت می کنند، برای چاق شدن اقدامات مختلفی صورت می دهند. این موضوع را می توان اولین و اصلی ترین اشتباهی دانست که لاغرها در راه چاق شدن مرتکب می شوند. لازم است این افراد ابتدا به متخصصین مراجعه کرده و ریشه اصلی لاغری خود را بیابند. پس از پیدا شدن و بررسی این عوامل می توان متناسب با آن ها اقداماتی مناسب صورت داده و در راه چاقی قدم برداشت. در ادامه برخی از مهم ترین دلایل چاق نشدن افراد لاغر را معرفی می کنیم:

  • ژنتیک

تا کنون ارتباط اصلی، مستقیم و مشخصی درباره ژنتیک و لاغری کشف نشده است. اما بسیاری از فعالیت ها بدنی، عادات و ویژگی های ما متاثر از ژنتیک بوده یا از آن ناشی می شود که در ادامه آن ها نیز بر روی لاغری یا چاقی فرد به نوعی تاثیر گذاشته و شرایطی لاغری یا چاقی را برای او فراهم می کنند. به عنوان مثال تیپ بدنی و اشتها از عواملی است که ریشه ژنتیکی دارد اما می تواند به راحتی بر روی چاقی و لاغری افراد تاثیر گذار باشد. لازم است در این زمینه پیش زمینه های خانوادگی لاغری و سایر عوامل ژنتیکی موثر در لاغری را به کمک متخصصین مشخص کرده و آن ها را بیابید

  • بی اشتهایی

بی اشتهای نیز از دیگر عوامل بسیار مهم در لاغری افراد می باشد. در این زمنیه، افراد لاغر تمایلی به خوردن غذا نداشته و در طول روز یا در زمان مصرف برخی وعده های غذایی تمایل و اشتهایی برای خوردن غذا از خود نشان نمی دهند. بی اشتهایی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که لازم است افراد لاغر با کمک متخصصان دلیل یا دلایل اصلی آن را شناسایی و برای رفع آن ها اقدام کند. به عنوان مثال استرس، اضطراب و نگرانی می تواند دلیل کم اشتهایی یا بی اشتهایی باشد که دارای پیش زمینه های روحی روانی بوده و برای رفع آن های می بایست اقدام کرد. از سویی دیگر عواملی همچون کم اشتهایی عصبی، مصرف برخی داروهای خاص موثر بر اشتها، داشتن برخی بیماری ها همانند بیماری های گوارشی و غیره می تواند از سایر دلایل و عوامل کم اشتهایی باشد که می بایست به طور دقیق مشخص شده و برای رفع آن اقدام کرد.

چاق نشدن افراد لاغر
چاق نشدن افراد لاغر
  • پر کاری تیروئید

از سایر عوامل چاق نشدن افراد لاغر می توان به پر کاری تیروئید اشاره کرد. تیروئید با ترشح هورمون تیروکسین در بدن، سوخت و ساز را تنظیم کرده و به فعالیت های بدن تعادل می بخشد. بر هم خوردن فعالیت تیروئید، همانند کم کاری یا پر کاری تیروئید می تواند به طور مستقیم بر روی سوخت و ساز بدن اثر گذاشته و شما را چاق یا لاغر کند. لازم است این مورد را نیز نزد متخصصین بررسی کرده و در صورت هر گونه مشکل در این زمینه در صدد رفع آن بر آیید.

  • برنامه غذایی صحیح نداشتن

عدم وجود یک برنامه غذایی صحیح و سالم نیز می تواند از دیگر دلایل چاق نشدن افراد لاغر باشد. افراد لاغر معمولا از داشتن یک رژیم غذایی سالم فراری بوده و تمایلی برای داشتن یک برنامه غذایی ندارند. این افراد معمولا طبق عادات، احساسات و خلق و خوی لحظه ای به غذا تمایل داشته و یا از خوردن آن دوری می کنند. لازم است افراد لاغر همزمان با کار کردن بر روی جنبه های روحی روانی و ذهنی خود، یک برنامه غذایی سالم نیز تهیه و طبق آن به مصرف مواد غذایی بپردازند.

چاق نشدن افراد لاغر
چاق نشدن افراد لاغر

سخن پایانی

تنها برخی از دلایل چاق نشدن افراد لاغر را بررسی کردیم. همان طور که گفته شد دلایل مختلفی می توانند بر روی چاق نشدن افراد لاغر موثر باشند که می بایست با تشخیص متخصص و پیدا کردن ریشه اصلی آن، برای رفع آن اقدام نمود. در کنار آن ها، با در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید نیز می توانید وعده های پر کالری، مفید و مغذی دریافت کرده و علاوه بر افزایش اشتها، در راه چاقی قدم بردارید.