کایزن و فلسفه کایزن در زندگی

اهمیت کایزن در کسب و کار

در دنیای امروز، به واسطه تحقیقات و مطالعات بسیار زیادی که انجام می‌شود، انسان‌ها می‌توانند از روش‌های مختلفی برای استراتژی سازمانی خود استفاده کنند. یکی از روش‌هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و افراد موفقی همچون دکتر میثم شکری ساز در این خصوص توصیه‌هایی را ارائه داده‌اند را می‌توان روش کایزن یا بهبود مستمر دانست. در واقع این استراتژی امروزه در بهبود فرآیند کسب و کار می‌تواند بسیار مناسب باشد و برای تمامی کسب و کارها استفاده از آن مفید واقع می‌شود. در این مقاله با شما همراه هستیم تا بیشتر در این خصوص اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

اهمیت کایزن در کسب و کار

 

تصور کنید که شما از یک نیروی محرکه بسیار قوی برای کسب و کار خود استفاده می‌کنید. در واقع کایزن به شما این امکان را می‌دهد تا در سازمان، بیزنس یا کسب و کارتان نسبت به راه اندازی این چنین نیروی محرکه‌ای اقدام کنید. باید در نظر داشته باشید که استفاده از این روش امروزه برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت برای بسیاری از کسب و کارها بسیار مفید واقع شده است. این در حالی است که بسیاری از کسب و کارها نیز این استراتژی را به صورت مستمر در محیط کاری مورد استفاده قرار می‌دهند.

تعریف کایزن

کایزن کلمه‌ای است که از فرهنگ لغات ژاپن برداشته است، معنای آن به فارسی، تغییر برای بهتر شدن بوده و در انگلیسی این کلمه به بهبود ترجمه می‌شود. در نظر داشته باشید که به تمامی فرآیندهای کوتاه و بلند مدتی که در یک سازمان انجام می‌شود تا ما بتوانیم تولید و مدیریت ناب را داشته باشیم، کایزن گفته می‌شود. حال می‌توانیم طوفان فکری (Brain Storm) داشته باشیم و یا فعالیت‌های روزانه را بهبود بخشیم. این کار باعث می‌شود تا تمامی کارمندان و پرسنل در یک سازمان دست در دست هم بدهند تا در نهایت بتوانند به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

 

اهمیت کایزن در کسب و کار و زندگی شخصی

 

چرا باید از کایزن استفاده کنیم؟

هدفی که باعث می‌شود بسیاری از کسب و کارها از این فرآیند در برنامه‌های خود استفاده کنند، حذف حاشیه‌های محیط کار است، در واقع کار کردن ناب باعث می‌شود تا هر شخص بتواند عملکرد بسیار بهتری را در راستای توسعه شخصی خود داشته باشد. باید در نظر داشت که در تمامی بخش‌های شرکت، می‌توانیم از کایزن در بهبود کسب و کار استفاده کنیم. تنها مسئله‌ای که باید در نظر داشته باشیم، آن است که کارمندان و مدیران بتوانند به کار کردن به معنای واقعی کلمه بپردازند. همین مسئله باعث می‌شود تا ما بتوانیم از این روش در بهبود فرآیند مربوط به کسب و کاری که داریم بپردازیم.

باید در نظر بگیرید که فلسفه استفاده از کایزن می‌تواند مانند یک فرهنگ کاری و سازمانی باشد. در واقع ما باید یک محیط استاندارد داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین نتایج دست پیدا کنیم. همین مسئله در محیط‌های کاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و می‌تواند در نهایت به ما کمک کند تا کسب و کاری بهتر نسبت به سایر رقبا داشته باشیم.

 

کایزن انواع مختلفی دارد که باید آن‌ها را شناسایی کنیم

هر کسب و کار می‌تواند از روش‌های مختلفی برای پیاده سازی کایزن در کسب و کار خود استفاده کند. برخی از روش‌های پیاده سازی کایزن به صورت کوتاه مدت انجام می‌شوند و برخی دیگر می‌توانند به عنوان یک برنامه ریزی استراتژی در سطح سازمان مورد استفاده باشند. در ادامه با شما همراه هستیم تا در مورد انواع کایزن اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

 

Poin Kaizen

کایزن نقطه‌ای را می‌توان یکی از بهترین روش‌ها برای برنامه ریزی سریع دانست. در واقع زمانی که یک مدیر متوجه می‌شود که فرآیندی در کسب و کار تحت نظارت وی به درستی عمل نمی‌کند، می‌تواند بلافاصله وارد عمل شده و اقداماتی را در راستای حل مشکل انجام دهد. در نظر داشته باشید که کایزن نقطه‌ای تنها به بخش خاصی از یک کسب و کار اشاره دارد. از این روی باید در مرحله خاصی از فرآیند در بخشی خاص مورد استفاده قرار گیرد.

 

System Kaizen

در صورتی که مدیر تلاش داشته باشد که مشکلات را در سطح سیستم در یک سازمان حمل کند، باید از سیستم کایزن استفاده داشته باشد. در این روش از کایزن در کسب و کار، استراتژی‌های سازمان یافته در سطح بالا برای یک کسب و کار در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند برای مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

 

Line Kaizen

به تکنیک‌های خاصی گفته می‌شود که در دو بخش از یک سازمان (بالا دست و پایین دست) اجرا می‌شود و در نهایت باعث می‌شود تا برنامه ریزی های کوتاه مدتی انجام شود تا بخش خاصی در یک سازمان بتواند عملکرد بهتری داشته باشد و بیشتر در زمینه بهره وری موفقیت کسب کند.

 

Plane Kaizen

کایزن مسطح به چند جریان خطی گفته می‌شود و در واقع یک سطح بالاتر از Line Kaizen یا کایزن خطی است. در واقع در این روش ما می‌توانیم انتظار فرآیندهای تازه‌ای باشیم که در یک سازمان روی می‌دهد. این روش از کایزن باید توسط مدیران ارشد و با تحقیق و بررسی بسیار زیادی انجام شود.

 

میثم شکری ساز و اهمیت کایزن در کسب و کار

 

با یک کارآفرین موفق ایرانی که خود از فلسفه کایزن استفاده کرده است، بیشتر آشنا شوید:

میثم شکری ساز

 

اهمیت استفاده از کایزن در سطح سازمان با توجه به دنیای امروز کسب و کارها

در دنیای امروز کسب و کارها، رقابت یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که وجود دارد و باید توجه بسیار ویژه‌ای را به این مسئله داشته باشیم. در نظر بگیرید که اگر کایزن به صورت کاملاً استاندارد پیاده سازی شود، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک کسب و کار بتواند در رقابت با دیگر سازمان‌ها و کسب و کارها موفق‌تر عمل کند. در واقع با استفاده از این روش می‌توانیم کار گروهی و تیمی را در یک سازمان بهبود بخشیم. همچنین باید در نظر داشته باشید که این روش می‌تواند به تولید محصولات بهتر، ارائه خدمات بهتر از سوی سازمان‌ها و همچنین عملکرد بهتر یک کسب و کار منجر شود. با توجه به تمامی این مسائل، تمامی کسب و کارهایی که فکر می‌کنند باید گسترده‌تر شوند و میزان فروش بیشتری داشته باشند، می‌توانند از کایزن استفاده داشته باشند.

 

سخن پایانی

فرآیند بهبود مستمر در یک سازمان یا کایزن را می‌توان یکی از برترین استراتژی‌های امروز در دنیا دانست که به شدت از سوی دکتر میثم شکری ساز پیاده سازی آن توصیه می‌شود و در دسترس شما می‌باشد. پس در صورتی که قصد دارید در این خصوص فعالیت داشته باشید، باید حتماً با یک مشاور کسب و کار در ارتباط باشید و سؤالات خود را بپرسید. در صورتی که می‌خواهید سیستم کایزن را در استراتژی‌های سازمان خود پیاده سازی کنید، باید بهترین نوع و روش پیاده سازی را در نظر داشته باشید.

 

سؤالات متداول

کایزن چیست؟

به تمامی استراتژی که یک سازمان در راستای بهبود مستمر در بخش‌های مختلف خود به صورت کوتاه مدت و بلند مدت استفاده می‌کند، کایزن می گویند.

چرا باید از کایزن در کسب و کار استفاده کنیم؟

به این دلیل که در دنیای امروز رقابت میان کسب و کارها بسیار زیاد شده است. شما بدون بهبود مستمر نمی‌توانید انتظار موفقیت را در زمینه کاری خود داشته باشید.

کایزن توسط چه کسانی پیاده سازی می‌شود؟

تصمیمات در خصوص پیاده سازی کایزن توسط مدیران و مشاوران در یک سازمان گرفته می‌شود و تمامی کارمندان ملزم به پیاده سازی آن هستند.