رشد و آینده صنعت آموزش الکترونیک

شاید اگر هم‌اکنون در قرن گذشته حضور داشتیم و به ما گفته می‌شد که در آینده آموزش‌ها به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور در مکان خاصی ارائه می‌شود، باور کردن آن برایمان بسیار سخت بود و آن را امری غیر‌ممکن تصور می‌کردیم. در قرن‌های گذشته روند آموزشی یک روند کسالت آور و کند بود که در آن یادگیری تنها به شیوه حضور در مکان و زمانی خاص مقدور بود اما به مرور تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیار بزرگی شد و رفته رفته شاهد پیشرفت این حوزه بودیم و امروزه می‌توانیم بدون نیاز به حضور در مکان خاصی، تنها با داشتن یک تلفن همراه هوشمند به یادگیری بپردازیم و هر زمان که مایل بودیم اطلاعات جدید و دانش جدیدی را فرا بگیریم. بدون شک این امر مهم تنها با استفاده از تلفیق صنعت و تکنولوژی و در کنار آن مجازی سازی آموزش اتفاق افتاده است؛ اما این روند رشد و پیشرفت همچنان ادامه دار است و می‌توان امیدوار بود در آینده‌ای نزدیک شیوه‌های جدید و نوینی از ارائه آموزش الکترونیک را شاهد باشیم که شاید هم‌اکنون حتی تصورش برایمان سخت باشد.

 

رشد و آینده صنعت آموزش الکترونیک

 

روند رو به رشد آموزش الکترونیک و بررسی پیشرفت آن در آینده

با پیشرفت در تکنولوژی بشر توانست اینترنت و دنیای مجازی را خلق کند و به مرور با توسعه آن به رشد و پیشرفت بشریت کمک شایانی کند. به نقل از دکتر ماکان آریا پارسا در گذشته نه چندان دور آموزش الکترونیک تنها به کلیپ‌های ویدیویی محدود می‌شد و در پایان با برگزاری سؤالات چهار گزینه‌ای از شرکت‌کنندگان سنجشی انجام ‌‌می‌شد تا میزان یادگیری در این افراد بررسی و ثبت شود.

 

اما امروزه دیگر آموزش الکترونیک شاهد تحول بزرگی شده است و با ابزارهای در دسترس که یکی از آن‌ها بسترهای مجازی برای برگزاری زنده کلاس‌های آموزشی است دیگر لازم نیست آموزش‌ها به صورت از قبل ضبط شده در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد و افراد حاضر در کلاس‌های آموزش الکترونیکی می‌توانند در حین برگزاری کلاس از استاد مربوطه سوالاتی که به ذهنشان خطور می‌کند را بپرسند و در همان لحظه، درست مانند کلاس حضوری پاسخ خود را دریافت نمایند. امروز کلاس‌هایی برگزار می‌شود که ممکن است در یک زمان یک فرد از یک قاره با فردی از قاره دیگر هم‌کلاس باشد و بتوانند با هم تعامل داشته باشند و مسیر یادگیری را با هم طی نمایند. این میزان پیشرفت در کلاس‌های آموزشی بسیار بی نظیر است و نشان می‌دهد بشر توانسته است به آن‌چه در ذهنش می‌گذرد جامه عمل بپوشاند. همانطور که گفتیم این روند رو به جلو و پیشرفت‌ها متوقف نشده است و در حال تکامل یافتن می‌باشد. در ادامه به بررسی روند‌های رو به رشدی که به احتمال زیاد در آموزش الکترونیک اتفاق خواهد افتاد، خواهیم پرداخت.

 

رشد و آینده صنعت آموزش الکترونیک و آموزش از راه دور

 

 تقاضای انفجاری در دوره‌های آموزشی آنلاین آزاد

همانطور که می‌دانید در حال حاضر اکثر افراد دوره‌های آنلاین را به عنوان یک شیوه یادگیری پرطرفدار دنبال می‌کنند و اکنون شاهد این موضوع هستیم که تقاضا برای کلاس‌های حضوری به نسبت قبل به شدت کاهش پیدا کرده و افراد با وجود اسمارت فون‌ها و کامپیوتر‌های هوشمند دیگر حاضر نیستند زمان خود را برای رفتن به یک کلاس حضوری اتلاف کنند و تقاضای آن‌ها این است که در دوره‌های آنلاین بیشتری شرکت کنند تا هر چه زودتر میزان مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را افزایش دهند. اکنون ممکن است که برای مثال با وجود 40 فرد به عنوان دانشجو در یک کلاس آنلاین هیچ کمبود یا نیازی احساس نگردد اما موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که به صورت همزمان چند هزار نفر بخواهند در یک کلاس آنلاین شرکت کنند.

جالب است بدانید که بیشتر از 36 هزار نفر در اولین دوره آموزش الکترونیک دانشگاه هاروارد شرکت کرده‌اند و این میزان تقاضا حتی از میزان تقاضا برای یک کنسرت موسیقی نیز بیشتر بوده است؛ بنابراین آینده دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به این شکل دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهند شد و از طرفی به دلیل کاهش منابع مورد نیاز برای آموزش به این افراد، هزینه‌ای که افراد شرکت کننده می‌خواهند بپردازند نیز به شدت کاهش می‌یابد. باید به این موضوع توجه داشت که این عدد 36 هزار نفر تعداد دانشجویان یک کلاس آموزش الکترونیک در حال حاضر است و در آینده ممکن است این تعداد به صد‌ها هزار نفر و یا بیشتر برسد.

 

کاهش مدت زمان آموزش‌ها و تعامل محور شدن آن‌ها

در دنیایی که هر روز افراد پرمشغله‌تر می‌شوند نیاز است کمی در مورد آموزش‌های طولانی مدت چند صد ساعته تجدید نظر شود. افراد دیگر مانند گذشته فرصت ندارند تا آموزش‌های چند صد ساعته را دنبال کنند. در دنیای آینده آموزش‌هایی با طول مدت کمتر از 10 دقیقه می‌تواند جایگزین آموزش‌های نا‌مفهوم چند ساعته شود و با تعامل‌محور شدن آموزش‌ها، افراد علوم را در مدت زمان کوتاه‌تری آموزش ببینند و در کنار دنیای پر مشغله خودشان بتوانند همزمان به یادگیری مهارت‌ها و توانمندی‌های جدید مشغول باشند. به باور دکتر ماکان آریا پارسا هم‌اکنون نیز این نوع از آموزش‌ها در حال تکامل و بهینه شدن هستند و امروزه نسبت به گذشته زمان آموزش‌ها کوتاه‌تر و مفهومی‌تر شده است و دیگر نیاز نیست افراد برای یادگیری یک مورد تمرکز‌های طولانی مدت داشته باشند و با صرف مدت زمان کوتاهی می‌توانند دانش و مهارت‌های جدیدی را کسب کنند. هر چند این روند در حال رشد و پیشرفت است و در آینده حتی شاهد آموزش‌های بهینه‌تر و کوتاه‌تری خواهیم بود که می‌تواند دانش را با سرعت بیشتری به افراد مختلف منتقل کند.

 

رشد و آینده صنعت آموزش الکترونیک از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

برای آشنایی بیشتر با یک کارآفرین جوان ایرانی، روی لینک زیر کلیک کنید:

ماکان آریا پارسا

 افزایش اهمیت و شناخت یادگیری‌های غیر‌رسمی

شاید اکنون که این متن نگارش می‌یابد عده زیادی از افراد هنوز در حال یادگیری از طریق روش‌های سنتی باشند و این موضوع خللی در زندگی روزمره آن‌ها ایجاد نمی‌کند، اما در آینده‌ای نه چندان دور که افراد با سرعت بیشتری در حال یادگیری مهارت‌ها و توانمندی‌ها هستند و در عین حال مهارت‌ها و دانش افراد است که به آن‌ها برتری می‌دهد دیگر یادگیری با روش‌های سنتی منسوخ می‌گردد و افراد علاوه بر شرکت در آموزش‌های الکترونیک رسمی باید به دنبال منابع یادگیری غیر‌رسمی و رایگان در فضای مجازی باشند تا بتوانند همواره دانش خود را به روز نگاه دارند؛ بنابراین به دنبال این موضوع میزان اهمیت و شناخت منابع یادگیری غیر‌رسمی افزایش پیدا می‌کند و افراد ناچار هستند که نحوه کار کردن با شبکه‌های اجتماعی و ابزار‌های یادگیری را بیاموزند تا در این دنیایی که همه چیز با سرعت تغییر می‌کند از همکاران و رقبایشان عقب نمانند.

 

سخن پایانی

در دنیای امروز که پیوسته در حال تغییر است و آموزش الکترونیک که حاصل پیوند صنعت و آموزش است مدام در حال بهینه‌تر شدن و پیشرفت می‌باشد باید همگام با این رشد و پیشرفت باشیم تا عقب نمانیم. کمترین میزان فرصت‌هایتان را غنیمت بدانید و مدام در حال یادگیری و توسعه دادن مهارت‌هایتان باشید. فرقی ندارد که مدرس هستید یا فراگیر دانش، به هر حال باید کار کردن با ابزار‌های جدید یادگیری دانش را فرا بگیرید تا بتوانید پیوسته خودتان را توسعه دهید و در آینده نیز موفق باشید.

 

سؤالات متداول

در این بخش به برخی از سؤالات رایج و متداول در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

1- آیا این روند رو به رشد در صنعت آموزش الکترونیک باعث متحول شدن اساتید هم خواهد شد؟

بله این روند پرسرعت باعث می‌شود که اساتید نیز به صورت پیوسته مجبور باشند تا دانش خود را به روز نگاه دارند. در این دوره دیگر زمان آموزش دادن اطلاعات قدیمی و منسوخ شده نیست و اساتید مجبور هستند گام به گام با پیشرفت در حوزه کاری خودشان یادگیری مستمر داشته باشند تا بتوانند مطالب و مفاهیم که ارائه می‌دهند را به روز نگاه دارند. چرا که هیچ فردی حاضر نیست از یک سری اطلاعات کهنه و منسوخ شده استفاده کند و به این واسطه زمان زیادی را تلف نماید.

 

2- این موضوع که فراگیران می‌توانند در خارج از محدوده کشور خود آموزش ببینند چه تاثیرات مثبتی دارد؟

این موضوع دو جنبه مثبت دارد. اول اینکه فراگیران برای یادگیری به دانش موجود در کشورشان محدود نیستند و می‌توانند دانش و مهارت را از به روز‌ترین منابع ممکن فرا بگیرند و دومین جنبه مثبت آن این است که لازم نیست برای سفر کردن به کشور‌های مقصد هزینه‌های هنگفتی را پرداخت کنند و زمان زیادی را به همین واسطه از دست بدهند و برای یادگیری تنها کافیست در محل زندگی خود تلفن هوشمند یا کامپیوتر داشته باشند.

 

3- آیا تحقیق و پژوهش هم دچار تحول می‌شود؟

بله به این دلیل که مهارت‌ها و دانش به روز به صورت گسترده و حتی رایگان در دسترس عموم قرار دارد، حتی لازم نیست دانش‌پژوهان مدت‌های طولانی را در کلاس‌های مدرسانی بگذرانند که خودشان از دانش و مهارت‌های روز آگاه نیستند و به جای آن می‌توانند دانش را با استفاده از روش‌های خودگردان که در آینده به شیوه موثرتری توسعه می‌یابد به دست آورند و از آن‌ها استفاده کنند.