• خانه
  • ورزش
  • در دوره بازاریابی و فروش چه می‌آموزید
در دوره بازاریابی و فروش چه می‌آموزید

در دوره بازاریابی و فروش چه می‌آموزید

چگونه علم بازاریابی می‌تواند به افزایش درآمد شما کمک کند؟

این سؤالی است که در جلسات مشاوره مدیریت و کلاس‌های مدیریت کسب‌وکار MBA از دکتر میثم شکری ساز به‌کرات پرسیده می‌شود.

پاسخ به این سؤال راهگشای بسیاری از چالش‌های اصلی فعالین کسب‌وکار و کارآفرینانی است که به دنبال افزایش سودآوری کسب‌وکارشان هستند.

هنوز بسیاری به این مسئله پی نبرده‌اند که یادگیری بازاریابی و فروش چه تأثیری بر کسب‌وکار آن‌ها دارد. درواقع مدیران با تخصص بازاریابی شکست یا موفقیت یک برند را تعیین می‌کنند. برخی از صاحبان کسب‌وکار هم که اهمیت این موضوع را درک کرده‌اند، نمی‌دانند که باید چگونه دانش مدیریت بازاریابی را یاد بگیرند و دوره آموزشی بازاریابی شامل چه درس‌هایی می‌شود.

در این مقاله ابتدا به اهمیت یادگیری مارکتینگ و تأثیر شگفت‌انگیز آن در کسب‌وکار می‌پردازیم و سپس روش‌های صحیح آموزش و مبانی درسی این علم پرکاربرد را بررسی می‌کنیم.

نهایتاً پاسخ دکتر میثم شکری ساز درباره سؤالات متداولی که از طرف مدیران کسب‌وکار پرسیده می‌شود را به اشتراک می‌گذاریم.

 

در دوره بازاریابی و فروش چه می‌آموزید

 

بازاریابی چیست؟

بازاریابی اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین عملیات فعالیت‌های تجاری است. این دانش مدیریتی شامل تجزیه‌وتحلیل استراتژی‌های سودآوری و ارتباط با مشتری است. متخصصان این رشته از داده‌های مختلف برای تصمیم‌گیری‌های تجاری استفاده می‌کنند. کسب‌وکارها در صنایع مختلف برای ایجاد آگاهی از برند خود، افزایش فروش و تصمیم‌های سودآور به کارشناسان و مدیران بازاریابی متخصص نیاز دارند. در ادامه دلایل مهمی که باید به سمت یادگیری مارکتینگ برویم را بررسی می‌کنیم.

 

چرا باید در دوره بازاریابی و فروش شرکت کنیم؟

برخی بر این باورند که یادگیری مارکتینگ فقط مختص افرادی است که به موقعیت‌های شغلی مرتبط با مدیریت و بازاریابی علاقه دارند؛ اما این‌طور نیست، یادگیری این مهارت می‌تواند پیشرفت شغلی و درآمدی جالبی را برای فعالین تمامی صنایع فراهم کند.

 

دلیل اول

اصلی‌ترین دلیلی که افراد به سمت یادگیری بازاریابی می‌روند، افزایش مهارت‌های شغلی است.

مطالعه مدیریت بازاریابی شما را در بین رقبا منحصربه‌فرد می‌کند. شما می‌توانید بیاموزید که چگونه برند شخصی و برند شرکت را تبلیغ کنید. از طرفی یادگیری این علم به درک مفهوم ارزش پیشنهادی منجر می‌شود. معرفی ارزش محصول، خدمات و برند شخصی، مهم‌ترین کاری است که بازاریابان انجام می‌دهند.

 

دلیل دوم

کسب‌وکارها برای افزایش سودآوری، باید به فکر افزایش مشتری باشند. افزایش مشتری با شناخت آن و به طور دقیق‌تر با یادگیری دانش روان‌شناسی مصرف‌کننده امکان‌پذیر است. روان‌شناسی مصرف‌کننده در اصل مطالعه تصمیم‌گیری‌های مشتری است. درواقع این علم به عواملی که بر تصمیم مشتری تأثیرگذار است را مورد هدف قرار می‌دهد. روان‌شناسی مصرف‌کننده لزوماً به معنای شناخت مشتری و روش‌های پول گرفتن از مشتری نیست، این علم درواقع نیازهای اساسی مشتری را پیش‌بینی می‌کند و برای باهدف کمک به مشتری به بازاریابی راه پیدا کرده است.

درست است که با شناخت نحوه تصمیم‌گیری مشتری در خرید، به آن کمک می‌کنیم؛ اما این کار نهایتاً به افزایش درآمد کسب‌وکار منجر می‌شود.

 

دلیل سوم

این کاملاً واضح است که افراد آموزش‌دیده در زمینه بازاریابی و فروش، گزینه‌های شغلی بیشتری را تجربه می‌کنند. این را می‌شود از تقاضای بالای مدیران منابع انسانی در استخدام کارشناس بازاریابی فهمید. حتی اگر سازمان‌هایی که اهداف مالی و تجاری ندارند، به کارشناسان بازاریابی نیاز اساسی دارند. علت این است که در این علم مدیریتی، ایجاد ارتباطات و استفاده از تأثیرات آن برای گسترش اهداف سازمان، آموزش داده می‌شود. همین باعث می‌شود تا مدیریت بازاریابی اهمیت ویژه‌ای در تمامی سازمان‌های تجاری و غیرتجاری پیدا کند.

 

دلیل چهارم

توسعه کسب‌وکار و بهبود استراتژی‌های آن از مهم‌ترین مسائلی است که مدیران ارشد سازمان، اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل هستند. بازاریابی فراتر از معرفی محصولات، خدمات و تبلیغ و فروش آن‌ها است. این گرایش مدیریتی به طیف وسیعی از تخصص‌ها مربوط می‌شود که همگی به کمک سودآوری و دستیابی به اهداف کسب‌وکار رسیده‌اند؛ زیرا کارشناسان و مدیران بازاریابی روی محصولات و خدمات مطالعه می‌کنند و آن‌ها را به نحوی طراحی می‌کنند که به نفع مشتری و بیزینس باشد. همین سود دوطرفه، موفقیت سازمان را تضمین می‌کند.

 

دلیل پنجم

مدیران کسب‌وکارها، امروزه برای تحلیل مناسب وضعیت فعلی و هدف‌گذاری دقیق برای آینده، از تحلیل داده‌های کسب‌وکار استفاده می‌کنند. بازاریابی هم از این مهارت برای ارتقای استراتژی و سنجش وضعیت فعلی کسب‌وکار در زمینه فروش و سود بیشتر، کمک می‌گیرد.

کارشناسان مارکتینگ هم با تفسیر داده‌ها برای درک و هدف قراردادن گروه‌هایی مختلف مشتریان بهره می‌گیرند. توانایی خواندن، درک و تحلیل داده‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان ایفا می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان‌ها به دنبال متخصصان بازاریابی می‌روند؛ زیرا این به کسب‌وکار برای افزایش تعداد مشتریان کمک شایانی می‌کند.

 

در دوره بازاریابی و فروش چه می‌آموزید - دکتر میثم شکری ساز

 

چگونه بازاریابی را یاد بگیریم؟

یادگیری یک علم عموماً از طریق مطالعه کتاب و شرکت در کلاس‌های مربوطه انجام می‌گیرد؛ اما به نظر دکتر میثم شکری ساز، آموزش صحیح بازاریابی تأثیر فوق‌العاده‌ای در درآمدزایی کسب‌وکار دارد. به همین جهت روش‌های مختلف زیر در یادگیری این مهارت توصیه می‌شود:

  • ایجاد ارتباطات مؤثر با سایر همکاران و مدیران بازاریابی
  • حل مسائل مشتریان و پاسخ به آن‌ها
  • بهبود هوش تجاری
  • ارائه محصولات به مشتریان بالقوه
  • یادگیری و به‌کارگیری مهارت مذاکره در جلسات گروهی
  • شرکت در کلاس‌های آموزشی
  • اجرای نقش فروشنده در جلسات غیررسمی فروش
  • تمرین سخنرانی در جمع
  • ارتباط با یک مربی و کوچ کسب‌وکار
  • پرسیدن سؤال از افراد باتجربه فروش و بازاریابی
  • بهبود مهارت‌های جستجوگری

 

برای آشنایی بیشتر با یک کارآفرین جوان و موفق، روی لینک زیر کلیک کنید

میثم شکری ساز

در دوره بازاریابی و فروش چه می‌آموزید؟

 

دوره بازاریابی و فروش شامل چه درس‌هایی می‌شود؟

مدیریت بازاریابی و فروش از گستردگی بالایی برخوردار است. این دانش محدود به فروش بیشتر به مشتری نمی‌شود و با به‌کارگرفتن مهارت‌های مختلف به کمک بخش‌های مختلف کسب‌وکار می‌آید تا نهایتاً منجر به سودآوری بیشتر شود.

 

مهم‌ترین دروس بازاریابی به شرح زیر است:

  • تحقیقات بازار
  • تدوین استراتژی بازاریابی
  • تبلیغات
  • توسعه محصول
  • رسانه و دیجیتال مارکتینگ
  • مدیریت نام تجاری و برند
  • روابط‌عمومی

دانش مارکتینگ علاوه بر دروس علمی نیازمند مهارت‌هایی است که به کمک علم بازاریابی می‌آید و مدیران بازاریابی را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.

 

این مهارت‌ها با شرکت در دوره‌های آموزشی و تمرین در موقعیت‌های عملی به دست می‌آید:

  • مهارت مذاکره
  • تفکر انتقادی
  • تحلیل داده
  • سخنوری و فن بیان
  • کار تیمی
  • ارائه محصول

 

سخن پایانی

 

به طور خلاصه، مهارت‌های بازاریابی مؤثر به شما کمک می‌کند تا جنبه‌های مختلف یک تجارت را درک کنید. شما می‌توانید به سازمان خود کمک کنید تا مشتریان هدف خود را پیدا کند و استراتژی‌های مختلفی را برای ارائه ارزش محصول به مشتری ارائه دهد. به نظر دکتر میثم شکری ساز این با لاش مداوم و ممارست امکان‌پذیر است. پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌مندی حداکثری در دوره آموزشی بازاریابی و فروش که توسط مربیان و کارآفرینان باتجربه ارائه می‌شود، شرکت کنید.

 

سؤالات متداول

 

چگونه بفهمیم که آیا این رشته برای ما مناسب است یا خیر؟

اگر علاقه‌مند به توسعه مهارت‌های فردی خود هستید و به زمینه‌های روان‌شناسی علاقه دارید، رشته بازاریابی و فروش مناسب شماست؛ زیرا بیشتر دروس بازاریابی به درک رفتار مصرف‌کننده می‌پردازد. همچنین یکی دیگر از مهارت‌هایی که کاربرد زیادی در بازاریابی دارد، مهارت تحلیلگری و کار با داده‌ها است. اگر به این دروس و مهارت‌ها علاقه دارید یا قصد افزایش مهارت‌های خود در این زمینه را دارید، بازاریابی مناسب شماست.

 

مهارت بازاریابی و فروش چه موقعیت‌های شغلی پیش‌روی من می‌گذارد؟

تقاضا به این رشته شغلی بسیار زیاد است که برای پرداختن به آن باید در یک مقاله جداگانه شرح دهیم؛ اما همین‌قدر بدانید که از سطوح شغلی کارشناسی گرفته تا مدیریتی عناوین شغلی زیادی برای آن موجود است. یکی دیگر از شغل‌های محبوب این رشته فعالیت به‌عنوان مشاور مدیریت بازاریابی است.