مدیریت ریسک

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک شامل شناسایی و تحلیل و انجام اقداماتی در جهت کاهش یا حذف خساراتی ست که سازمان یا افراد با آن مواجه میشوند. مدیریت ریسک از تکنیک های بیشماری ، شامل بیمه ، برای مدیریت طیف وسیعی از ریسک ها استفاده میکند. هر سازمان با ریسک هایی مواجه میشود که برخی قابل پیش بینی و تحت کنترل هستند و برخی دیگر غیر قابل پیش بینی و بدون کنترل، مخصوصا برای کسب و کارهای کوچک اهمیت دارد زیرا انواع معمول آن، دزردی، آتش سوزی، ناتوانی، مسئولیت قانونی، سیل و جراحت، میتواند چیزی که ساختنش سالها طول میکشد را در چند دقیقه از بین ببرد. این مسئولیت ها بر عملکرد تاثیر گذاشته، سود را کاهش میدهند و مشکلات  مالی به اندازه کافی بزرگ به وجود می آورند که موجب  فلج شدن یا ورشکستگی یک کسب و کار کوچک می شود. اما بسیاری از شرکت های بزرگ، یک مدیر ریسک پذیر برای شناسایی خطرات انتخاب کرده و اقدامات لازم برای محافظت از شرکت را انجام میدهند اما شرکت های کوچک به ندرت از این امکانات برخوردار هستند. و در عوض، مسئولیت مدیریت به عهده خود صاحب کسب و کار کوچک است.

مدیریت ریسک یک از قسمت‌های محوری مدیریت استراتژیک هر سازمان به شمار می‌رود. این شیوه شامل فرایندهایی است که از طریق آن سازمان‌ها می‌توانند به صورت روش‌مند خطرهای مرتبط با فعالیت‌هایشان را شناسایی کنند. یک رویکرد مدیریت خطر موفق باید با سطح خطر در سازمان متناسب و با دیگر فعالیت‌های سازمان هم‌راستا باشد. از دیگر ویژگیهای مدیریت خطر موفق می‌توان به جامعیت گستره کار، گره‌خوردگی با فعالیت روزمره، و پویایی در پاسخگویی به شرایط نام برد.

این نوع مدیریت بخش جدانشدنی در موفقیت یک پروژه است و فرآیندی محسوب می گردد که به شناسایی زود هنگام مشکلات احتمالی و در نتیجه انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از تبدیل آن‌ها به مشکلات و مسائل واقعی در آینده پروژه کمک می‌کند.

مدیریت ریسک
مدیریت ریسک

واژه مدیریت ریسک شکل جدید واژه مدیریت بیمه است. که شامل حیطه وسیعی از مسئولیت ها و فعالیت هاست تا مدیریت بیمه. در حال حاضر، توصیف پذیرفته شده از یک رشته در اکثر سازمان های بزرگ است.ریسک های اصلی مانند آتش سوزی، خسارات سنگین، آسیب های کارکنان و تصادفات خودرو، و همچنین موارد پیچیده تر از قبیل مسئولیت محصول، آسیب زیست محیطی و شیوه های اشتغال، بخش اصلی مدیریت ریسک در یک شرکت معمولی است. اگرچه مربوط به این بستگی دارد که چه چیزی آسیب ببیند، اما اخیرا شامل مدیریت ریسک مالی- مانند نرخ های بهره، نرخ ارز خارجی و مشتقات – و همچنین تهدیدات منحصر به فرد برای شرکت های تجاری تجارت الکترونیک می باشد. از انجایی که نقش مدیریت ریسک افزایش یافته است، برخی از شرکت های بزرگ شروع به اجرای برنامه های مقیاس بزرگ، مانند مدیریت ریسک سازمانی کردند.

ثبت نام دوره مدیریت پروژه