• خانه
  • ورزش
  • کنترل استرس، راهی برای غلبه بر چالش‌های کسب و کار
کنترل استرس، راهی برای غلبه بر چالش‌های کسب و کار

کنترل استرس، راهی برای غلبه بر چالش‌های کسب و کار

استرس یکی از مخرب‌ترین احساسات انسان به شمار می‌رود که همواره ما را از رسیدن به موفقیت دور می‌کند. نباید از یاد برد که برای مدیریت و کنترل استرس روش‌ها و شیوه‌های مختلفی امروزه در دسترس است که باید حتما از آن‌ها استفاده کنیم.

برای مثال باید بتوانیم در محیط کار استرس را از خود دور کرده و بر روی مسائل تمرکز کنیم. این کار باعث می‌شود که در نهایت بتوانیم عملکرد بسیار خوبی را در زمینه غلبه بر چالش‌ها داشته باشیم. در این مقاله با شما همراه هستیم تا اطلاعاتی را در خصوص مدیریت استرس در اختیار شما قرار دهیم که قطعا می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

در نظر داشته باشید که مطالب این مقاله به همراه معرفی دکتر ماکان آریا پارسا و دوره های ایشان به شما کمک می‌کند تا بتوانیم در مسیر موفقیت (شغلی، زندگی شخصی، تحصیلی و غیره) دست پیدا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص کنترل استرس در اختیار شما قرار دهیم.

 

کنترل استرس، راهی برای غلبه بر چالش‌های کسب و کار

 

استرس چیست؟

دانستن ماهیت یک حس به ما در فرآیند به کنترل درآوردن آن می‌تواند کمک شایانی نماید. از لحاظ علمی می‌توان گفت که استرس به عنوان یک تنش شناخته می‌شود. این حس باعث بروز احساس عدم امنیت، عصبانیت، ناامیدی و غیره می‌شود. پس می‌توان استرس را در دسته‌بندی احساسات مخرب قرار داد. شروع استرس با ترشح برخی از هورمون‌ها در بدن آغاز می‌شود و در دو نوع می‌توانیم انواع استرس را دسته‌بندی کنیم :

 

استرس مزمن

استرس مزمن برای مدت زمانی طولانی در فرد وجود دارد. عواملی که باعث بروز استرس مزمن در فرد می‌شود را می‌توان داشتن مشکلات مالی یا مشکلات در زندگی شخصی مانند ازدواج ناموفق دانست. در صورتی که استرس شما در طول هفته‌ها و ماه‌ها کاهش پیدا نکرد، به معنای بروز استرس مزمن است. این نوع استرس می‌تواند سلامت روحی و جسمی را در فرد به خطر بیندازد.

 

استرس حاد

نوع دیگری از استرس که به سرعت بروز پیدا کرده و به سرعت نیز از بین می‌رود. زمانی را تصور کنید که یک شلیک گلوله انجام می‌شود، با همسرتان دعوا می‌کنید و یا در یک شیب تند به اسکی کردن می‌پردازید. در این مواقع ممکن است که استرس یا هیجان شما ناشی از این عوامل باشد و شدیدا زمانی که متوجه شوید در امنیت کامل هستید، این استرس کاهش پیدا خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت که بروز استرس به صورت حاد در زندگی انسان عادی بوده و غیر قابل پیشگیری است.

 

کنترل استرس، راهی برای غلبه بر چالش‌های کسب و کار از زبان ماکان آریا پارسا

 

چرا نباید استرس داشته باشیم؟

استرس می‌تواند باعث بروز افسردگی شود و عملکرد فرد در زندگی شخصی و کاری خود را کاهش می‌دهد. همین امر باعث بروز شکست های پی‌درپی در زمینه‌های شغلی، مالی و خانوادگی می‌شود. سکته و فشار خون بالا در کنار امکان بروز بیماری های قلبی یا دیابت را می‌توان از دیگر عوارضی دانست که در صورت بروز استرس می‌تواند گریبان گیر فرد شود. همچنین مشکلات پوستی مانند آکنه یا اگزما می‌توانند دلایلی همچون بروز استرس مزمن در فرد داشته باشند.

 

چطور باید استرس را کنترل کنیم؟

در ابتدای راه کنترل و مدیریت کردن استرس باید به دنبال عواملی باشید که باعث بروز استرس در شما می‌شود. برای مثال شخصی که یک بار در کودکی به واسطه انجام کاری اشتباه ولی مستقل از سوی والدین سرزنش شده یا تمسخر شده است، در بزرگسالی و زمانی که شخصا وارد جامعه شده است، ممکن است زمانی که قصد راه اندازی ‌کسب‌وکار مستقل خود را دارد، دچار استرس شود.

در این صورت فرد باید به کنترل استرس بپردازد. به این منظور نیاز دارد که به شناسایی عواملی بپردازد که تحت کنترل وی هستند. برای مثال می‌توانید زمانی که شخصی از شما انتقاد تندی کرد، خود را کنترل کنید و علاوه بر رفتار محترمانه، با طرز کار خود ثابت کنید که قضاوت وی اشتباه بوده است. در این مرحله می‌توانید استرس را به کنترل خود در بیاورید و حتی به جای بروز آن، از عامل به وجود آورنده استرس در راستای موفقیت بیشتر و تلاش بیشتر استفاده کنید.

فرد برای دوری از استرس باید کاری را انجام دهد که به آن علاقه دارد. برای مثال می‌تواند بازی های رایانه‌ای را اگر دوست دارد امتحان کند. مدیریت کردن زمان نیز از دیگر عواملی است که باعث کنترل استرس خواهد شد. برنامه ریزی شخصی به شما کمک می‌کند تا بتوانید مدیریت زمان را انجام دهید.

در نظر بگیرید که هر شخص در زمان استرس با گزینه‌ای متفاوت آرام می‌شود. برای مثال شخصی ممکن است موسیقی گوش کند و یا به تماشای فیلم بپردازد. پس باید تکنیک خود را برای به کنترل در آوردن استرس استفاده کنید.

حذف مواردی که باعث استرس می‌شوند از دیگر روش های کنترل استرس به شمار می‌رود. علاوه بر آن عدم آسیب پذیری در برابر استرس (داشتن خواب کافی و عدم استفاده از غذاهای چرب و فست فود ها) در کنار ایجاد حد و مرز مناسب برای ارتباط با دیگران باعث می‌شود که در نهایت بتوانید استرس را به کنترل خود در بیاورید. در ادامه با شما همراه خواهیم بود تا شما را با دوره های دکتر ماکان آریا پارسا و نقش آن‌ها در کنترل استرس بیشتر آشنا کنیم.

 

غلبه بر چالش‌های کسب و کار

 

دوره های دکتر ماکان آریا پارسا چطور به کنترل استرس کمک می‌کند؟

بسته به این که در چه زمینه‌ای استرس دارید، دوره‌ها و کتاب های دکتر ماکان آریا پارسا می‌تواند به شما کمک کند. برای مثال شخصی که ‌کسب‌وکار شخصی خود را دارد می‌تواند برای کنترل استرس ناشی از این کار در دوره های موفقیت در ‌کسب‌وکار شرکت کرده و رهنمودهایی را برای پشت سر گذاشتن چالش‌های استرس‌زا دریافت کند.

کتاب‌های خودشناسی و رهایی از باورهای غلط ذهنی در کنار سایر دوره های موفقیت که از سوی ایشان تالیف و در بازار عرضه شده‌اند نیز در این فرآیند به شما کمک خواهند کرد. لازم به ذکر است که دکتر ماکان آریا پارسا به عنوان یک کارآفرین موفق و جوان ایرانی، همواره در مدیریت احساسات شخصی به افرادی که آرزوهای بزرگی در سر دارند کمک شایانی کرده اند.

 

سخن پایانی

رهایی از استرس و به کنترل درآوردن آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و در این حوزه روش‌های بیان شده در این مقاله به شما کمک خواهد کرد. علاوه بر رهنمودهایی که در این مقاله به بیان آن‌ها پرداختیم شما می‌توانید از اطلاعات دکتر ماکان آریا پارسا در زمینه مدیریت و توسعه ‌کسب‌وکار استفاده کنید تا به عنوان یک کارآفرین یا مدیر سازمان، به جای استرس گرفتن در زمان بروز چالش ها، نسبت به درمان آن‌ها اقدام نمایید.

 

سوالات متداول

  1. چرا نباید استرس داشته باشیم؟

استرس باعث بروز افسردگی و کاهش عملکرد مغز بوده و یکی از مهم‌ترین عوامل شکست به شمار می‌رود.

  1. چطور باید استرس را از خود دور کنیم؟

شرکت در دوره‌های مدیریت و موفقیت دکتر ماکان آریا پارسا و همچنین فعالیت در زمینه‌های مشخص می‌تواند به شما کمک کند تا در نهایت بتوانید عملکرد بسیار خوبی را در زمینه کنترل استرس داشته باشید. ما در این مقاله همچنین نسبت به بیان برخی از مهم‌ترین موارد اقدام کردیم.