پنج تکنیک صحبت با خود در زمان شکست

پنج تکنیک صحبت با خود در زمان شکست | همه ما ممکن است شکست بخوریم، اما همه نمی توانیم به شکل موثر و کارآمد شکست های مان را کنترل کنیم. تفاوت میان شکست هایی که منجر به کسب دانش و تجربه می شوند و شکست های فلج کننده در داستان هایی است که هر کدام از ما برای خودمان درباره آن اتفاق می سازیم.

حماقت! چطور می توانید حماقت کنید؟ از پا در آمدن! این رفتار متداول ترین پاسخی است که اکثر ما ها در زمان شکست های بزرگ از خودمان نشان می دهیم و البته شامل یک سری عادت سخن گفتن با خود می باشد که در منفی ترین شکل ممکن است. به خاطر داشته باشید که این بدترین کاری است که می توانید با خودتان بکنید. چه درباره تحصیلات باشد و چه ورزش کردن، همه می دانیم که برای فراگیری یک مهارت و دانش جدید، درست مانند شروع یک ورزش که ابتدا باید چند حرکت کششی انجام دهیم تا بدنمان آماده شود، باید ظرفیت یادگیری را در خودمان افزایش دهیم. به این طریق است که می توانیم از پتانسیل های خود بیشترین استفاده را ببریم. اما به خاطر داشته باشید هرچه بیشتر خود را در موقعیت های جدید قرار دهید، احتمال شکست شما نیز بیشتر می شود.

چنین شکست هایی برای ما اصلا خوشایند نیست. با این وجود، درد ناشی از این شکست زمانی که در تنهایی با خودمان حرف می زنیم و یا زمانی که در نتایج شکست مان مبالغه می کنیم و احساسات منفی را به خود القا می کنیم، بیشتر می شود. مشکل این افکار منفی این است که شکست را برای شما سنگین و غیر واقعی تر از آنچه که هست نشان می دهد و باعث می شود شما را بیش از حد نا توان کند. متاسفانه اگر فکری به حال این افکار منفی تان نکنید، ممکن است تا همیشه گرفتار این احساسات باشید و همیشه و در هر مرحله از زندگی تان احساس نا توانی و سر خوردگی کنید و فرصت های پیش رویتان را نبینید.

چه باید کرد؟ اگر افکار منفی تا این حد می توانند تاثیر بد داشته باشند، حتما افکار خوب و مثبت هم به همان اندازه نیرومند می باشند. صحبت کردن با خود با لحن مثبت، امروزه بسیار مورد توجه محققین قرار گرفته است. برای مثال برخی از محققان دریافتند که صحبت های انگیزشی با خود می تواند عملکرد شما را در زمان شکست خوردن تا حد زیادی بهبود بخشد. اگرچه بسیاری از ما گمان می کنیم زندگی مان سرشار از چالش های ریز و درشتی است که هر روز باید با یکی از آن ها درگیر شد و در نهایت این ما هستیم که درمانده و ناتوان در مقابل سختی های زندگی زانو زده ایم. با صحبت های مثبت و انگیزشی با خودتان می توانید بار دیگر به پا خیزید و مجددا تلاش خود را ادامه دهید.

در این روش باید بیشتر از زمانی که اجازه می دادید افکار منفی در ذهن تان شناور شوند، تلاش کنید تا افکار مثبت بر آن ها غلبه کنند، به گونه ای، باید با خودتان همدردی کنید. تحقیقات دریافتند که دانش آموزانی که با خودشان ملایم تر و آرام تر بر خورد می کنند، بهتر می دانند که شکست هم جزئی از زندگی می باشد و در بیشتر موارد شکست باعث آموختن و کسب تجربه های بیشتری می شود. بنابراین از شکست و تجربه آن نمی هراسند و رفتار های خود را نتایج منفی در نظر نمی گیرند، بلکه ارزش خود را حفظ می کنند.

با این کار می توانند در محیط های آکادمیک و دانشگاهی و رسیدن به اهداف شان انعطاف پذیر تر ظاهر شوند. بنابراین بر خلاف کسب نمره پایین در درس های شان، به جای غصه خوردن و سرکوب زدن به خود، تلاش شان را بیشتر می کنند و در فعالیت های کلاسی بیشتر شرکت می کنند. بهتر است بدانید در تنبیه و آزرده خاطر کردن خود، قرار نیست هیچ چیزی به دست آورید. این کار، روشی برای پیشرفت و تقویت نیست. پس باید چه کنیم و در زمان شکست چطور با خودمان صحبت کنیم؟ در ادامه این مقاله تکنیک هایی را به شما معرفی می کنیم که می توانید از آن ها برای همدردی با خود در زمان شکست استفاده کنید.

  • یک سرود شکست برای خود داشته باشید!
    بله درست خواندید سرود! باید برای خودتان جملاتی آماده کنید در زمان شکست و یا حتی قبل از آن با خواندن و تکرار کردن آن ها برای خودتان، احساس آرامش کنید. در این سرود می توانید از جملاتی مانند “من از شکست ها درس می گیرم، با این سختی ها قوی تر می شود، اصلا سخت و غیر قابل تحل نیست” استفاده کنید. خودتان باید حال خودتان را خوب کنید درست مانند سرود های مذهبی که با تکرار جملات مثبت و شکر گذاری باعث احساس آرامش در افراد می شود. سعی کنید هر زمان که افکار منفی به سراغ تان آمد، با به خاطر آوردن این جملات از آن ها دور شوید.
  • جملات الهام بخشی که می خواهید به خودتان بگویید را با دوست تان در میان گذارید
    صحبت های منفی با خود، معمولا پر از عبارت های پر آب و تابی مانند “همیشه و هرگز” می باشند. پس یک قرار با یکی از دوستان صمیمی تان بگذارید و با او درباره افکار منفی تان صحبت کنید و با کمک یکدیگر سعی کنید جملات مثبت و آرامش بخشی را برای خود در زمان شکست آماده کنید. از او درباره درستی افکار منفی تان سوال کنید. مطمئن باشید دوست شما بسیاری از آن ها را غیر واقعی و مبالغه آمیز اطلاق می کند. پس سعی کنید به کمک او جملات مثبتی برای خودتان خلق کنید. به مرور زمان تمرین کنید این تکنیک را خودتان و بدون کمک گرفتن از فردی اجرا کنید.
  • پنج عبارت “چه کسی، چرا، کجا، چه موقع و چه چیزی” را برای خود اجرا کنید
    اگر افکار و جملات منفی می تواند تاثیر بسیار بدی روی روح و روان شما گذارد، پس سعی کنید خودتان را از آن ها دور کنید و هر لحظه که به ذهن تان خطور کردند، این پنج عبارت را درباره آن ها از خود بپرسید و پاسخ های واقع بینانه ای به آن ها بدهید.
  • شکست خود را بررسی کنید
    وقتی افکار منفی تان را ارزیابی کردید، به گام های بعدی و اقداماتی که باید در آینده انجام دهید، فکر کنید. چه اتفاقی افتاده است؟ چه کار و رفتاری منجر به آن شده است؟ حالا چه باید کرد؟ با چنین پرسش هایی خودتان را مسئول اتفاقات زندگی تان می بیند و باعث می شود بیش از قبل، احساس کنید بیشترین و قوی ترین تاثیر ها را خودتان می توانید روی خودتان بگذارید. بنابراین دیگر اجازه نمی دهید کسی یا چیزی؛ حتی افکار منفی تان، شما را به این سو و آن سو ببرند.
  • نه به فاجعه پنداری
    اگر باز هم افکار منفی به سراغ شما آمدند، ایرادی ندارد، با آن ها صحبت کنید! از افکار منفی تان بپرسید خب چه اتفاق فاجعه باری رخ داده است؟ چه باید بکنم؟در پاسخ به سوال اول ممکن است بگویید رئیسم هرگز به من اعتماد نمی کند و شاید استراتژی شما برای این مشکل این باشد که بهتر است عذر خواهی کنید ، بیشتر کار کنید و اضافه کاری انجام دهید تا شاید بالاخره او به شما اعتماد کند. ادامه دهید، اما به هر احساس منفی تان واکنش نشان دهید و برای آن سوالی طرح کنید تا بالاخره افکار منفی را شکست دهید.

این 5 تکنیک صحبت با خود و مهارت هم دردی با خود در زمان شکست و درماندگی، برای هر فردی در هر مرحله از زندگی ضروری می باشد. باز هم تکرار می کنم، زندگی ما پر از داستان هایی است که خودمان برای خودمان ساخته ایم، پس سعی کنید نویسنده خوبی باشید و داستان های موفقی برای خود خلق کنید. با افکار و احساسات مثبت نسبت به خود و اعمال تان می توانید مدیر و مدبر کار ها و داستان زندگی خودتان باشید و از مشکلات و موقعیت های شکست با سر فرازی بیرون آیید.