فرصت های یادگیری در طول زندگی

فرصت های یادگیری در طول زندگی | یادگیری در طول زندگی برای تمام افراد و خصوصا کارآفرینان از اهمیت زیادی بر خوردار است. وقتی شما تلاش می کنید در طول دوران زندگی خود همیشه در حال یادگیری باشید نه تنها به رشد شخصیتی خودتان کمک کرده اید، بلکه به رشد جامعه و کسب و کار خود نیز کمک می کنید. شاید فکر می کنید یادگیری تنها از طریق مدرسه و ورود به دانشگاه و ثبت نام در دوره های آموزشی مختلف امکان پذیر می باشد. اما همیشه این گونه نیست. خوشبختانه در دنیای امروزی ما، فرصت های یادگیری زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. پس با ما همراه باشید تا این موقعیت ها و فرصت های یادگیری را به شما معرفی کنیم:

  • سفر
    هیچ راهی بهتر از سفر برای خلق ایده های بهتر و یادگیری وجود ندارد. در سفر شما با مکان ها و افراد جدیدی روبه رو می شوید و فرهنگ ها و محیط های اجتماعی متفاوتی را تجربه می کنید. شاید سفر برای شما کتاب و جزوه آموزشی نداشته باشد، اما به خوبی می تواند تمام آنچه نیاز است، را به شما آموزش دهد.
  • کار های جدیدی را امتحان کنید.
    اگر می خواهید همیشه فردی موفق باشید باید از چهار چوبی که دور خود کشیده اید فراتر بروید و کار های جدیدی را امتحان کنید و خودتان را به چالش بکشید. این چالش می تواند به سادگی شروع خواندن یک کتاب جدید باشد و یا تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی. خارج شدن از پیله شخصی، راه خوبی برای یادگیری و رشد شخصیتی می باشد. پس این فرصت را از دست ندهید.
  • دانش و اطلاعات تان را با دیگران به اشتراک گذارید.
    تدریس و آموزش به دیگران به نوعی آموزش به خودتان هم می باشد. تدریس بهترین راه برای تست دانش خود می باشد. به هر کس که چیزی یاد می دهید، قطعا از شما درباره آن موضوع سوال می پرسد و دانش و اطلاعات شما را درباره آن موضوع به چالش می کشد و باعث می شود، دید عمیق تری نسبت به آن پیدا کنید. این جاست که می توانید با تلاش بیشتر پاسخ های دقیق تر و عمقی تری به پرسش او بدهید. همین امر باعث می شوند به مواردی درباره آن موضوع بیاندیشید که تا به حال به آن فکر نکرده بوده اید.
  • با مربی و استاد خود در ارتباط نزدیک باشید.
    هر صاحب کسب و کاری، استاد و مربی دارد که در ابتدای کارش با مشورت و کمک او، کسب و کار خود را راه اندازی کرده است. بعد از راه اندازی کسب و کار تان هنوز هم فرصت های زیادی برای یادگیری دارید، پس ارتباط خود را با آن ها قطع نکنید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد از دانش و مهارت های آن ها استفاده کنید و از آن ها برای دست یابی به اهداف تان بهره ببرید. پس به خاطر داشته باشید که اگر کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید این به این معنا نیست که همه چیز را می دانید و دیگر نیازی به مشورت ندارید. یاد تان باشد در تمام طول زندگی موارد زیادی هستند که ما نمی دانیم و فرصت های یادگیری زیادی پیش رو داریم.

  • از پادکست ها استفاده کنید.
    یادگیری در طول زندگی تنها راهی است که ما را از راکد ماندن در امان می دارد. اما گاهی اوقات گرفتاری ها و مشغله های کاری به ما اجازه نمی دهد برای آن زمان کافی بگذاریم. نگران نباشید، ما راه حل خوبی برای آن داریم. پادکست ها فایل های صوتی هستند که می توانید حتی زمانی که در ترافیک بین محل کار تا خانه مانده اید، به آن ها گوش دهید و از آن ها بهره ببرید. حتی حین ورزش و یا دویدن هم می توانید برای آن ها وقت بگذارید. می بینید که اگر عزم تان را برای یادگیری و بهره بردن از تمامی اوقات زندگی تان جزم کرده باشید، راه ها و فرصت های یادگیری بسیاری سر راه شما قرار می گیرد. پس دیگر بهانه ای برای عدم انجام آن وجود ندارد.
  • وب گردی کنید.
    به راحتی می توانید درباره هر موضوعی که می خواهید در اینترنت جست و جو کنید و مطالب مفیدی پیدا کنید. معمولا حجم این اطلاعات کم و خلاصه می باشد که بدون کسب وقت زیادی از شما، دانشی که به دنبال آن هستید را در اختیار شما می گذارد. اما توجه داشته باشید که همیشه هدفمند وارد وب گردی شوید و اوقات خود را بیهوده در دنیای بیکران مجازی سپری نکنید.
  • در گروه های متخصص عضو شوید.
    همکاری و مشارکت با دیگر افراد متخصص و حرفه ای که به مانند شما اهداف مشترکی دارند، می تواند فرصت بسیار عالی برای یادگیری برای شما فراهم کند. این افراد می توانند دوستان مورد اعتماد شما باشند. پس سعی کنید برای خود اجتماعی از این افراد ایجاد کنید و از این فرصت استفاده بهینه کنید.
  • سخنرانی های موجود در یوتیوب را ببینید و گوش دهید.
    در یوتیوب متخصصین و پروفسور های بی شماری هستند که سخنرانی های آموزشی بسیار جامع و متنوعی برای شما ارائه کرده اند. می توانید موقع صرف ناهار به یکی از آن ها گوش دهید و از آن استفاده کنید و یک نکته هر چند کوچک از آن ها بیاموزید. اینجا هم با وجود اینکه در کلاس درس حاضر نیستید اما می توانید از موضوعات آموزشی آن استفاده کنید.
  • از سوال پرسیدن نهراسید.
    افراد موفق همیشه کنجکاو هستند و کنجکاوی می کنند. آن ها هرگز از پرسیدن خسته نمی شوند. اگر همیشه نسبت به موضوعات جدید حساس باشید، تمایل به یادگیری در شما بیشتر می شود و خواهید دید دست به کاری زده اید که قبلا فکرش را نمی کردید. همیشه خود تان را برای یادگیری بیشتر تشویق کنید و بدانید که هرچه ذهن تان درگیر یادگیری باشد، سالم تر هستید.
  • مستند تماشا کنید.
    یکی از راه های ساده و سرگرم کننده، تماشای مستند ها می باشد. مستند های بی شماری وجود دارد که می توانید مطالب بسیار زیادی هم از آن ها بیاموزید. از آنجایی که این مستند ها موضوعات مختلفی را پوشش می دهند منبع بسیار عالی برای یادگیری می باشند . خیلی راحت می توانید با توجه به حوزه مورد علاقه تان به دنبال آن ها باشید و مستندی را پیدا کنید که متناسب با نیاز و تخصص شما می باشد. مطالبی که در این مستند ها می آموزید می تواند الهام بخش ایده های جدیدی برای شما باشد.
  • بخوانید!
    از مهمترین مواردی در زمینه یادگیری می تواند به شما کمک کند، خواندن و مطالعه می باشد. اگر می خواهید درباره آخرین اخبار در هر زمینه مطلع شوید، باید درباره این موضوعات بخوانید و مطالعه کنید. سعی کنید خواندن را عادت خود کنید و همیشه وقتی را برای آن در نظر گیرید.
  • از کلاس ها و دوره های مجازی و آنلاین بهره ببرید.
    کلاس های آنلاین به دلیل راحتی و رفاهی که دارند همیشه مورد استقبال افراد بسیاری قرار می گیرند. در این کلاس ها می توانید در خانه و یا در هر مکان دیگری که در آن احساس آرامش می کنید، در کلاس شرکت کنید و هر زمان که خسته شدن آموزش را متوقف کرده و زمان دیگری آن را از سر گیرید. این روش را می توانید هر زمانی که فرصت آن را دارید، امتحان کنید.
  • از کتاب های صوتی استفاده کنید.
    کتاب های صوتی راحت ترین راه برای یادگیری و مطالعه کتاب های جدید می باشد که می تواند به عادت روزانه شما تبدیل شود. برای مثال زمان صرف ناهار و شام می توانید به این کتاب ها گوش کنید و یا زمان پیاده روی مشغول آن شوید.
  • ذهن خود را درگیر موضوعات حاشیه ای نکنید.
    قبلا هم گفته بودیم که ذهن های کوچک، درباره افراد، ذهن های متوسط درباره اتفاقات و ذهن های بزرگ درباره ایده ها صحبت می کنند. شما هم اگر می خواهید در زندگی خود موفق باشید ذهن خود را درگیر موضوعات حاشیه ای نکنید. مثلا زمانی که با دوستان و همکاران تان دور هم هستید، درباره چه موضوعاتی صحبت می کنید؟ آیا درباره افراد حرف می زنید و یا به دنبال موضوعات و ایده های پر مغز و خاص هستید؟ سعی کنید در جمع دوستان و خانواده این رفتار را تمرین کنید تا به مرور زمان برای شما تبدیل به یک عادت خوب شود و باعث رشد شخصیتی تان گردد. به هر حال وقتی به جای صحبت درباره دیگران، راجع به ایده های مختلف بحث می کنید می توانید مطالب زیادی بیاموزید و آن ها را با دیگران نیز به اشتراک گذارید.