بازاریابی آنلاین و کسب درآمد نجومی

بازاریابی آنلاین و کسب درآمد نجومی | بازاریابی آنلاین مزیت هایی دارد که هر کسی را راغب به صرف زمان و هزینه در این مدل بازاریابی می کند. برای آشنایی بیشتر با این نوع از بازاریابی بهتر است دیدگاه خود را نسبت به آن اصلاح کنید؛ منظور از بازاریابی آنلاین، تنها حضور در شبکه ای اجتماعی و بهینه سازی وب سایت نیست. بلکه هسته اصلی بازاریابی آنلاین، حضور در مکان و زمان لازم، گوش دادن به صدای مخاطبان، درگیر کردن مخاطب با خدمات و محصولاتی که عرضه می شود و ارایه پیشنهادات به مخاطبان بر اساس نیازهای آن ها می باشد.

این روش از بازاریابی که اصطلاحا به آن بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) گفته می شود، زمانی که با اینترنت همراه می شود، به شما امکان جذب مخاطب را در مقیاس بزرگ، با استفاده از اینترنت می دهد و بازاریابی آنلاین نامیده می شود. به عبارت دیگر، فعالیت هایی که به مشتریان این اطمینان را می دهد که شما در حوزه کاری خود فعال هستید و آماده ارایه پیشنهادات و خدمات مفید برای آن ها و بدین طریق آن ها را جذب خدمات خود می کنید، بازاریابی درونگرا نامیده می شود. به شما پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر با بازاریابی آنلاین، جذب مشتری و کسب درآمد نجومی از طریق بازاریابی آنلاین این مقاله را از دست ندهید.

چرا بازاریابی آنلاین؟

برای فروش محصولات و ارایه خدمات در دنیای اینترنت مانند دنیای واقعی نیز به بهره گیری از اصول بازاریابی نیاز دارید. چرا که رقابت در فضای مجازی بسیار زیاد شده و برای هر شغلی با هر نوع مخاطب صدها سایت مختلف وجود دارد که هر کدام سعی می کنند محصول یا خدمات خود را بفروشند. مسلما در این بین سایت هایی پیروز میدان هستند که به خوبی رفتار مشتری را شناخته و با استفاده از اصول بازاریابی آنلاین بتوانند بیشتر و بهتر خود را در معرض دید کاربران اینترنت قرار دهند. برای بازاریابی آنلاین می توان Online Marketing (بازاریابی آنلاین) یا Digital Marketing (بازاریابی دیجیتالی) را هم در نظر گرفت که به مجموعه ای از روش ها و تکنیک های رایگان و غیر رایگان برای معرفی کالا و خدمات به کاربران و جذب مشتریان جدید به جهت افزایش فروش گفته می شود.

بازاریابی به روشی می گویند که بازاریاب تلاش می کند مخاطب و مشتری بالقوه را تبدیل به مشتری بالفعل کند. تصویر و روش ملموس این نوع فرآیند را در مجموعه های سنتی دیده اید مانند تماس هایی که با شما گرفته می شود برای معرفی محصولات یا خدمات یا برگه تبلیغاتی که درب منزل خود دریافت می کنید. حال که این فرایند را تصور کردید می خواهیم آن را در بستر آنلاین توضیح دهیم. این اتفاق زمانی که بر روی بستر وب از طریق روش های مختص خود قرار گرفته و مشتری آنلاین فراخوانی شود و اتفاقی بیافتد که این ارتباط منجر به سود دهی و معامله شود، می گوییم بازاریابی آنلاین صورت گرفته و شما موفق عمل کردید. بازاریابی اینترنتی مزایای زیادی دارد که شما با مطالعه و مقایسه آن با دیگر روش ها، وادار می شوید وارد این جریان شوید.

مزیت بازاریابی آنلاین در کسب و کار شما

ویژگی ها و مزایای بازاریابی آنلاین آن قدر زیاد است که هر مقداری که عیب داشته باشد، نمی توان در این روزها از قدرت بازاریابی آنلاین غافل شد، به همین دلیل به این فکر باشید که هر طور شده یک برنامه بازاریابی آنلاین برای کسب و کار خود طراحی و اجرا کنید. برخی از مزایای بازاریابی آنلاین که موجب رونق و توسعه کسب و کار شما می شوند به شرح زیر است:

  • سرمایه بسیار کم
    یکی از مهم ترین و بهترین مزیت های کسب و کارهای آنلاین، امکان راه اندازی آن با هزینه ای بسیار کمتر از کسب و کارهای سنتی می باشد. در این روش شما می توانید حتی با سرمایه ی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان، کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی نمایید. درصورتی که بخواهید یک کسب و کار سنتی و فیزیکی راه اندازی کنید باید هزینه بسیار بالایی متحمل شوید. برای مثال راه اندازی یک فروشگاه لباس سنتی باید به طور تقریبی حداقل سرمایه ای بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون داشته باشید اما در حالت آنلاین به این سرمایه های هنگفت نیازی ندارید.
  • بازار هدف فوق العاده بزرگ
    اغلب در کسب و کار سنتی، نهایت بازار شما همان منطقه یا شهری است که در آن زندگی می کنید و مشتری بیشتری ندارید اما در بازاریابی آنلاین شما با بازاری بسیار وسیع و باور نکردنی روبرو هستید. برای مثال اگر بخواهیم به همان فروشگاه لباس اشاره کنیم شما در این کسب و کار سنتی نهایتا می توانید به مردم شهر خود لباس بفروشید اما در حالت آنلاین می توانید محصولات خود را به تمام ایران بفروشید.
  • صرفه جویی در هزینه ها
    دیگر مزیتی که موجب می شود بسیاری از مردم به کسب و کار آنلاین روی بیاورند و جذب آن شوند، کم هزینه بودن این کسب و کار است. در حالت آنلاین بسیاری از هزینه ها به شدت کاهش پیدا کرده و شما نیاز ندارید که هزینه های هنگفت کنید اما در بخش سنتی باید هزینه های زیادی رو متحمل شوید تا یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید. در بخش قبل ذکر شد برای راه اندازی یک فروشگاه لباس باید حداقل ۱۰۰ میلیون سرمایه داشته باشید اما در حالت آنلاین هرگز نیازی به این هزینه های زیاد نیست.
  • هم زمان چند شغل داشته باشید
    دلایل بسیاری مانند اختیار برنامه ریزی و زمانبندی، امکان خودکار سازی فعالیت ها، کاهش هزینه‌ ها به شما این امکان را می ‌دهد که بتوانید چندین کسب و کار آنلاین را هم زمان اداره کنید؛ این به معنای داشتن چندین منبع درآمد و دریافت پول بیشتر است. البته بهتر است به یاد داشته باشید که در ابتدای شروع کار خود در زمینه بازاریابی آنلاین تنها با یک نوع کسب و کار شروع کنید. پس از مدتی که کارتان سر و سامان گرفت و نیاز کمتری به حضورتان داشت می توانید به راحتی کسب و کار دوم، سوم، چهارم و … خود را شروع کنید. طبیعتا این کار نیز نامحدود نیست و یک نفر نمی ‌تواند در آن واحد تعداد زیادی کسب و کار اینترنتی را به درستی اداره کند اما نسبت به مشاغل سنتی دیگر در تعداد بیش ‌تر می‌ توان انجام داد.
  • در خواب درآمد داشته باشید
    یکی از جالب ترین و بهترین مزیت های کسب و کارهای آنلاین این است زمانی که شما خواب هستید نیز می توانید کسب درآمد کنید. قطعا این سوال برایتان پیش می آید که چطور؟ می توان گفت تقریبا امکان خودکار سازی همه فعالیت‌ ها در یک کسب و کار اینترنتی وجود دارد. این امر موجب می شود که حضور شما عمدتا محدود به تولید محتوا، برنامه ریزی، راه‌ اندازی و پیگیری‌ ها شود. چیزی شبیه خلبان خودکار که فقط برای بلند شدن و نشستن نیاز به حضور خلبان است و باقی طول پرواز توسط سیستم های هواپیما هدایت می‌ شود. بنابراین هنگامی که در محل کسب و کار خود حضور ندارید، در مسافرت به سر می برید یا حتی خواب هستید، مشتریان به سایت شما مراجعه کرده محصولاتتان را دیده و سفارش خود را می دهند، پول را پرداخت کرده و محصول را دریافت می کنند.
  • از کار کردن خود لذت ببرید
    لذت بردن از کار خود، یکی از بهترین مزیت های کسب و کارهای آنلاین است زیرا اکثر مردم در شغلی فعالیت دارند که آن را دوست نداشته و از روی اجبار آن را انجام می دهند اما کسب و کارهای اینترنتی بر اساس علاقه و توانمندی های افراد شکل می ‌گیرند که اگر غیر از این باشند محکوم به شکست هستند. بنابراین همواره به کاری مشغولید که عاشق آن هستید.
  • ارتباط پیوسته با مشتری
    یکی از عیوب کسب و کار فیزیکی این است که شما به عنوان صاحب کسب و کار خود نمی توانید با مشتری به صورت مستمر ارتباط برقرار کنید اما در کسب و کار آنلاین، شما می توانید به طور مستمر با مشتری در ارتباط بوده و مشتری را پیگیری کنید که این باعث افزایش رضایتمندی بیشتر مشتری می شود.

چگونه بازاریابی آنلاین را شروع کنید؟

این سوالی است که بسیاری از صاحبان کسب و کار در اوایل یا حتی در طول امور فروش از خود می پرسند. بسیاری از صاحبان کسب و کار اینترنتی با توجه به این که علاقه‌ مند به راه اندازی فروش اینترنتی هستند اما می پرسند که از کجا و چگونه بازاریابی را شروع کنیم . همه شما می دانید که بازاریابی یعنی دروازه ورود به موفقیت و این یعنی میلیون ها و شاید میلیارد ها تومان پول حتی برای یک کسب و کار کوچک. در دنیای امروز به راحتی حتی کسب و کارهای کوچک و مغازه های چند متری هم می توانند درآمدهای بسیار بزرگی داشته باشند اما مهم ترین مسئله این است که چگونه بازاریابی را شروع کنیم ؟ پیش از شروع کسب و کار آنلاین خود باید چند قدم را بردارید که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  • تحقیقات بازار انجام دهید
    اولین قدمی که باید بردارید شروع تحقیقات بازار است. تحقیقات بازار به این معنی است که شما باید قبل از هر کاری بازار هدف خود را شناسایی کنید. شما می بایست بدانید چه کسانی می توانند مشتری شما شوند، این افرد دارای چه خصوصیاتی هستند و از لحاظ جامعه شناختی در کدام قشر جامعه قرار می گیرند. اگر این سوال ذهنتان را مشغول کرده است که چگونه بازاریابی را شروع کنید؟ اولین قدم شما پیدا کردن این افراد است، شما باید درباره ی آن ها تحقیق کنید. یکی از دلایلی که موجب می شود این تحقیقات را انجام دهید این است که متوجه شوید سبک خرید مشتریانتان چگونه است اما این را در نظر داشته باشید که تحقیقات بازار تنها به این مورد منتهی نمی شود. در حقیقت می توان گفت تحقیقات بازار یعنی بدست آوردن آمار و اطلاعاتی برای شروع کسب و کار که متوجه شدن سبک خرید مشتریان و بازار هدف نیز یکی از آن آمار و اطلاعات است اما اگر چنانچه نخواستید که بطور کلی آمار و اطلاعات را در بیاورید حداقل بازار هدف خود را به خوبی بشناسید.
    یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین کارهایی باید برای شروع بازاریابی آنلاین انجام دهید، شناسایی بازار هدف است. همان طور که در بخش قبل گفته شد می توانید آن ها را بیابید اما نکات مهم دیگری نیز در شناسایی بازار هدف وجود دارد که باید به آن ها توجه نمایید. برای مثال اگر بخواهید سبک خرید مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید باید متوجه شوید که چه چیزی آن ها را به هیجان می آورد یا چه چیزی موجب می شود آن ها از احساسات خود استفاده کنند و رنجش ها و لذت ها برای آن ها چیست. در مجموع این موضوعات به شما کمک می کنند که درخواست مشتریان خود را متوجه شده و به آن ها جواب دهید. یکی از مهم ترین دلایل این که شما بازار هدف خود را پیدا و شناسایی کنید این است که شما بتوانید پرسونای مخاطب خود را به دست آورید.
    فرضا در نظر داشته باشید بازار هدف شما از هزار نفر تشکیل شده است و شاید بازار هدف شما افراد در رنج سنی۱۶ تا ۲۰ سال می باشد که برای آن ها مشخصه های یکسانی را می توان در نظر گرفت برای مثال در این سن افراد از احساسات عاطفی خود بیشتر بهره می برند پس با توجه به این موضوع بازار هدف هزار نفری شما یک مشخصه به نام احساسی بودن دارد.
  • بازار، محصول شما را می خواهد یا خیر؟
    بسیار حیف است که محصول و خدماتی را تدارک ببینید و تهیه کنید اما بازار هدفی پیدا نشود که محصول و خدمات شما را بخواهد. در حقیقت در این حالت تمامی کارهایی که کرده اید بیهوده می شود پس در قدم دوم شما باید بسنجید که بازار محصول شما را می خواهد یا خیر؟ در این مرحله برای شما که قصد دارید بازاریابی کنید راهی پیشنهاد می کنیم که به راحتی بتوانید بسنجید که آیا محصولتان خریدار دارد یا نه.
    شما می توانید برای این کار به راحتی از همان افرادی که تلاش کردید و متوجه شدید بازار هدف شما هستند سوال کنید. در دنیا سوال از بازاری که به طور بالقوه می تواند مصرف کننده ما باشد یک راه بسیار رایج است درصورتی که در ایران و کسب و کارهای داخل کشور به طور جالبی نادیده گرفته می شود. پرسشگری باید یکی از خصیصه های صاحب کسب و کار باشد اگر نمی توانید سوال های خوبی بپرسید و مشتریان خود را به چالش بکشید که احساسات خود را بیان کنند بدانید که زیاد در کسب و کار خود موفق نخواهید شد.
  • محصول خود را بررسی کنید
    پس از بدست آوردن آمار و اطلاعات از مراحل قبلی باید به بررسی چند مورد بپردازید:
    آیا قیمت محصولات و خدمات شما برای مشتریان مناسب است؟
    آیا محصولات و خدمات شما مزیت رقابتی برای مقابله با رقبا دارد؟
    محصول و خدمات شما چقدر می تواند مشتری را قانع کند تا بجای رقبا از شما خرید کند؟
    اصلا چرا مشتری باید از شما خرید کند؟
    چگونه می توانید محصول و خدمات خود راحت تر از رقبا به دست مشتریان برسانید؟
    پرسیدن این پنج سوال مهم از کسب و کارتان بسیار الزامی است و جواب های آن ها را باید لیست کنید چرا که شما جوینده پاسخ این سوال هستید که چگونه بازاریابی را شروع کنید و به درآمد عالی برسید و این سه قدم و جواب این سوالات اولین استراتژی بازاریابی شماست. داشتن قیمتی مناسب و حتی مناسب تر از رقبا می تواند یک راهکار برای پیشروی باشد اما این به این معنی نیست که قیمت خود را به شدت پایین آورید این یعنی بتوانید قیمتی بهتر از قیمت رقبای خود به مشتریان پیشنهاد دهید. حتما به این موضوعات توجه نمایید که سرمایه مزیت رقابتی نیست. همکارهای خوب مزیت رقابتی نیستند. جای خوب مغازه و فروشگاه و یا قالب زیبای سایت مزیت رقابتی نیست. مدیریت خوب مزیت رقابتی نیست. تلاش شبانه روزی و بیهوده مزیت رقابتی نیست. مزیت رقابتی یعنی چیزی که شما دارید و به راحتی نمی توان از آن کپی کرد، مانند یک نوآوری خاص، یک فرمول سری و یا یک مدل درآمد به خصوص و موارد این چنینی.