معرفی کتاب های خوب

معرفی کتاب های خوب برای زندگی بهتر

کتاب های خوب برای زندگی بهتر | زندگی های مدرن امروزی مشکلات و پیچیدگی هایی دارد که موجب شده است مردم بیشتر از گذشته به نیازهای روانی خودشان توجه کنند. از جمله این مشکلات می توان به افسردگی یا حتی بیماری‌ های روان ‌تنی که اکثرا حاصل همین زندگی مدرن امروزی هستند، اشاره نمود.

متاسفانه یا خوش بختانه این مشکلات و بیماری ها سبب شده است کسب و کار روانشناسان رونق بگیرد. همچنین وجود این نوع از بیماری ها به آن ها کمک می کند که بیشتر از گذشته به انتشار کتاب های روانشناسی بپردازند. اما همان ‌طور که پیدا کردن روانشناس عالی و حرفه ای به جست ‌و جوی زیادی نیاز دارد، تهیه بهترین کتاب‌ های روانشناسی نیز کار آسانی نیست.

شایان ذکر است که انتخاب کتاب به این بستگی دارد که دقیقا شما قصد دارید در چه زمینه ای توانایی‌ های روحی‌ تان را تقویت نمایید. برخی از کتاب ها انسان را تنها متوجه ناخودآگاه و خودآگاه شان می کنند و بعضی دیگر به صورت کاربردی به شما می آموزند که چطور به چیزهایی که در زندگی می‌ خواهید دست پیدا کنید. حتی در مقابل این دو نوع کتاب، بهترین کتاب در زمینه روانشناسی کتابی می باشد که شما را متوجه درون خودتان می‌ کنند. ما قصد داریم در این مقاله به معرفی تعدادی از کتاب های معروف در حوزه روانشناسی بپردازیم.

معرفی کتاب های خوب
معرفی کتاب های خوب

کتاب وضعیت آخر اثر تامس ای. هریس

کتاب وضعیت آخر نوشته تامس ای. هریس است که او با استفاده از نظریه‌ های زیگموند فروید این کتاب را نوشت. این کتاب به عنوان یکی از مهم ترین، پرفروش ترین و پر کاربردترین کتاب ها در حوزه روانشناسی شناخته می شود. به گونه ای که بسیاری از روانشناسان از مطالب این کتاب برای تجزیه و تحلیل و درمان مراجعان خود استفاده می نمایند. البته نام اصلی کتاب «من خوبم، شما خوبید» است. در این کتاب نویسنده با توجه به مشاهدات و تجربه سی ساله ‌اش روش جدیدی را برای روانکاری ارائه می کند.

او در این کتاب سه نقش برای انسان‌ ها قائل می‌ شود: بالغ، والد و کودک. این سه بخش در وجود هر انسانی یافت می ‌شود. هنگامی که با کودک ‌درونتان تصمیم می ‌گیرید مانند بچه‌ ها پافشاری می ‌کنید. احساساتی عمل می‌ کنید و جوانب کار را در نظر نمی ‌گیرد. بخش والد وجود، غالبا امر و نهی می‌ کند و حتی گاها شما را از انجام دادن کارهایی که دوست دارید به خاطر عدم انطباق با فرهنگ یا عرف باز می ‌دارد. اما در حقیقت این بالغ است که تصمیم ‌گیری درست انجام می ‌دهد. مطالعه کتاب «وضعیت آخر» به شما کمک می ‌کند که بتوانید بهتر حالات روحی و تصمیم های خودتان را تحلیل کنید.

در قسمتی از این کتاب این طور آمده است: «این که بنشینیم و بگوییم گرفتاری داریم، دردی را دوا نمی‌کند. نکته اینجاست که بیشتر انرژی زندگی روزمره ما صرف تصمیم‌ گیری می‌شود. اغلب بیماران می‌گویند: «نمی‌ توانم برای هیچ کاری تصمیم بگیرم. به من بگویید چه بکنم؟ همه‌ اش می ‌ترسم کاری که دارم می ‌کنم یا تصمیمی که می ‌خواهم بگیرم غلط باشد.» یا در مواردی که خود را اصلا قادر به تصمیم‌ گیری نمی ‌بینند، می ‌گویند: «احساس می‌ کنم دیگر دارم خل می ‌شوم و عقلم را از دست می ‌دهم… از خودم بدم می ‌آید. انگار هیچ کار درستی از دستم بر نمی ‌آید. زندگی ‌ام شده یک مشت شکست و بدبختی.» کتاب وضعیت آخر به خوبی می تواند به شما کمک کند تا از این وضعیت بیرون بیایید.

یکی دیگر از نکات جذاب این کتاب ترجمه آن است. اسماعیل فصیح نویسنده رمان‌ های درخشانی مثل «زمستان ۶۲» و «ثریا در اغما» این کتاب را با همان نثر روان، شیرین و درجه یک خود ترجمه کرده است.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» پس از «فوتبال علیه دشمن» دیگر کتابی بود که عادل فردوسی ‌پور آن را ترجمه کرد با درنظر گرفتن این نکته که به کلی با کتاب «فوتبال علیه دشمن» تفاوت داشته و هیچ ربطی به فوتبال ندارد. این کتاب یکی از آثار رولف روبلی نویسنده سوییسی است که در فصل ‌های کوتاه، ۹۹ مدل رایج در اشتباه فکر کردن را توضیح می دهد.

البته جالب است بدانید که رولف روبلی روانشناس نیست. او نویسنده و تاجر است. او کارش را سال ۲۰۰۲ با عنوان رمان ‌نویس آغاز کرد. اما «هنر شفاف اندیشیدن» پرفروش‌ ترین و مهم ‌ترین کتابش است. روبلی مدیریت MBA خوانده و دکترایش را در زمینه فلسفه اقتصاد گرفته و درنتیجه در کتاب‌ هایش موفق می‌ شود بین موضوعات مختلف پیوند برقرار کند.

این کتاب به خوبی به خوانندگانش نشان می دهد که چطور ممکن است افکارشان به بیراهه برود. از تفکر برمبنای دانسته‌ های از پیش تعیین شده گرفته تا عناصری مثل حسادت و انحراف‌ های اجتماعی که سبب می شود شیوه تفکری یک فرد اشتباه از کار دربیاید. در واقع این کتاب ستون ‌های هفتگی روزنامه ‌ای در آلمان بود که در زمانی جمع ‌آوری شد و به شکل یک کتاب منتشر شد.

عادل فردوسی ‌پور در مقدمه این طور نوشته است:‌ «تصور کنید در زمین فوتبال هیچ خطایی اتفاق نمی ‌افتاد. آن وقت واژه‌ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم معنا نداشت. اشک ‌ها و لبخندها محو می ‌شدند و زیبایی فوتبال هم رنگ می ‌باخت. آدم‌ ها شبیه ربات‌ های برنامه ‌ریزی شده‌ ای بودند که وظیفه‌ شان بردن بدون کوچک‌ ترین اشتباه بود. حالا تصور کنید در این جهان پهناور که هزاران زمین فوتبال را در خود جای داده، قرار می ‌شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباه نشود؛ آیا جهان بهتری داشتیم؟ جنگ ‌افروزی ‌ها به پایان می‌ رسید؟ جرم و جنایت از صفحه روزگار محو می ‌شد؟ انسان ‌ها با همدیگر روابط بهتری برقرار می ‌کردند؟ پاسخ به این پرسش‌ ها و پیش ‌بینی جهانی که هرگز تجربه ‌اش نکرده ‌ایم، کار دشواری است؛ اما آن چه قابل پیش ‌بینی است، آن است که هر چه بیشتر خطاهای خود را بشناسیم، رویکرد بهتری به زندگی خود خواهیم داشت. از آن جا که خطاهای بشری در طول حیاتش از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند، امکان شناختن آن‌ ها نیز امری ممکن است.»
کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» به گونه ای به شما کمک می کند که نسبت به زندگی رویکرد بهتری داشته باشید.

کتابکتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

کتاب «هنر خوب زندگی کردن» یکی دیگر از آثار رولف روبلی، نویسنده ی سوییسی است که میان بهترین کتاب ها برای زندگی بهتر قرار دارد. این کتاب نیز مانند کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» توسط گروه مترجمانی که عادل فردوسی ‌پور هم در بین آن ها حضور دارد ترجمه شده است.

البته این کتاب به طور مستقیم یک اثر روانشناسی به شمار نمی آید؛ بلکه بیشتر به عنوان اثری در حوزه علوم انسانی شناخته می شود اما از آن جایی که راهکار هایی برای مدیریت زندگی افراد ‌تان در اختیارشان قرار می ‌دهد، می توان این طور گفت که این کتاب نیز یک اثر خوب و متفاوت روانشناسی است. شاید چکیده کتاب را بشود در یکی از جملات خودش پیدا کرد: « موفق بودن یعنی تزلزل ناپذیر بودن فارغ از این که در اوج پرواز باشید یا در حضیض سقوط.»

هنر خوب زندگی کردن پنجاه و دو روش میان ‌بر ذهنی برای تفکر و تصمیم ‌گیری به شما آموزش می ‌دهد و شما را در مسیر یک زندگی خوب قرار می دهد. ترجمه روان سه مترجم کتاب نیز کمک می ‌کند تا کتاب را راحت‌ بخوانید و از خواندن آن نهایت لذت را ببرید.

معرفی کتاب های خوب
معرفی کتاب های خوب

کتاب تحلیل رفتار متقابل اثر اریک برن

کتاب «تحلیل رفتار متقابل» یکی دیگر از آثار درخشان در حوزه ی روانشناسی است که در آن اریک برن راه جدیدی برای تحلیل روان انسان ‌ها ارائه داده است. او روان انسان ‌ها را در تقابل ‌شان با یکدیگر تحلیل می‌ کند. معتقد است که انسان‌ ها وقتی روبه‌ روی هم قرار می ‌گیرند در جلد جلاد، قربانی یا معصوم ظاهر می ‌شوند. و هر کدام از ما با انتخاب این که کدام نقش را در چه رابطه‌ ای بپذیریم سرنوشت خودمان را رقم می ‌زنیم.

کتاب «تحلیل رفتار متقابل» کمک می ‌کند به نقش ‌هایی که بازی می ‌کنید آگاه شوید و در تله ‌هایی که خودتان انتخاب می ‌کنید نیفتید. اریک برن روان‌ درمانگر کانادایی بود که خودش مبدع تحلیل رفتار متقابل بود. تحلیل رفتار متقابل آن قدر روش ساده ‌ای است که بسیاری از روانشناسان در این ماجرا معترضند که برن بیش از اندازه ساده‌ انگاری کرده است اما با این حال برای اولین قدم‌ های روانشناسی مفید است.

آخرین کتابی که بسیارمفید و کاربردیست، کتاب «تفسیر خواب» نوشته زیگموند فروید بنیان ‌گذار روانشناسی مدرن است. او برای اولین ‌بار برای تحلیل مشکلات مراجعان خود به ناخودآگاه آن ها دست بده و از اهمیت بخش ناخودآگاه گفت. و یکی از مهم ‌ترین مواردی که به ناخودآگاه انسان ها دست می برد خواب است. فروید در کتاب تفسیر خوابش به شما کمک می‌ کند به جهان پیچیده ناخودآگاه ذهن‌ تان دست پیدا کنید.

کتاب را نشر مرکز منتشر کرده که جزو انتشارات مطرح است و کتاب‌هایی که چاپ می ‌کند از نظر صفحه ‌آرایی و فونت و طرح جلد قابل توجه هستند. شیوا رویگریان مترجم کتاب است و جزو کتاب‌ های خواندنی است که حتی برای مشاوران هم راهگشاست که بتوانند به ناخودآگاه مخاطبان خود دست پیدا کنند.

معرفی کتاب های خوب
معرفی کتاب های خوب