چگونه خلاقیت خود را بالا ببریم

چگونه خلاقیت خود را بالا ببریم؟ | مهارت های تفکر خلاق با مهارت های تفکر انتقادی ارتباط نزدیکی دارند. این دو نوع تفکر به شما امکان می دهد تا اطلاعات را به صورت مؤثرتر و کارآمد پردازش کنید. تفکر خلاق بر پایه و اساس تفکر انتقادی بنا شده است. خلاقیت باعث می شود تا بهتر ایده پردازی کنید و ذهن خود را پرورش دهید. بالا بردن میزان خلاقیت کاری دشوار نیست. همه ما می توانیم خلاق باشیم. هر کس به روش خود خلاق است. با این حال، روش هایی وجود دارد که می توانید برای بالا بردن خلاقیت خود از آن ها به صورت مکرر و مؤثرتر استفاده کنید.

  • انرژی خود را متمرکز کنید. از لحاظ ذهنی، خلاقیت به انرژی زیادی نیاز دارد. اگر انرژی شما در کارهای روزمره به ویژه محل کار پایین می آید، ممکن است انرژی کافی برای فکر کردن و ایده پردازی و پرورش فکر خلاق خود را نداشته باشید. افراد بسیار خلاق قادرند تا انرژی خود را در کارها متمرکز کنند، به گونه ای که آن را به صورت بهینه مصرف می کنند. بعضی اوقات این افراد عمداً در کارهایی که ممکن است انرژی آن ها را بگیرد، شرکت نمی کنند. به نظر می رسد، عزم و اراده فرد نیز رابطه مستقیمی با این قضیه دارد و خلاقیت را تسهیل می کند. هرچه فرد اراده بالا برای تمرکز انرژی داشته باشد، می تواند خلاقیت خود را هم به طور قابل توجهی بالا ببرد.
  • خود را محدود نکنید. این که چگونه در مورد توانایی خلاقانه خود فکر می کنید، تا حدی خلاقیت شما را بالا می برد. اگر با خود دائم صحبت می کنید و حرف های درونی تان به این صورت است که “من فقط یک شخص خلاق نیستم” یا این که خلاقیت اصلا در وجود من وجود ندارد” ، در واقع شما دارید توانایی خود را در پرورش استعدادهای خلاق ذاتی خود محدود می کنید.
    هر کس توانایی خلاق بودن را دارد. درست است که برخی افراد این توانایی را در ابعاد بیشتر از سایرین دارند اما می توان آن را پرورش داد، درست مانند دویدن که با کمی آموزش، می توانید استعدادی را که در وجود خود دارید پرورش دهید. پس باید یاد بگیرید که به جای به کار بردن کلمات منفی، از کلمات مثبت به کار برید و خود را محدود نکنید.
  • از قضاوت زود هنگام بپرهیزید. قضاوت در مورد یک ایده در مراحل اولیه که در حال رشد کردن است، یکی از عواملی است که خلاقیت را کور می کند و جلو پیشرفت را می گیرد. همه ما این تجربه را داشتیم که کسی درباره ایده ما قضاوت کرده است (به عنوان مثال از عباراتی مانند “این احمقانه است … یا غیر عملی … یا غیر واقعی … یا ساده لوح … یا خیلی ساده اندیش”). چنین اظهارنظرهایی می تواند رشد ایده شما را تحت تأثیر قرار دهد، خواه از طرف دیگران باشد یا از گفتگوی درونی با خودتان.
    به ایده های جدید فرصت رشد دهید. هر ایده خلاق خوب نخواهد بود. اگر از شکست و یا داشتن ایده بد می ترسید، نمی توانید خلاقیت خود را به خوبی پرورش دهید. از قضاوت زودهنگام درباره خود و ایده های خود خود دست بردارید. درعوض، تا جایی که امکان دارد، ایده های خود را بنویسید. بعد از این که ایده های خود را نوشتید، بهترین ایده را انتخاب کنید. ایده ای که فکر کنید بد است ممکن است در صورت تلفیق با ایده ای دیگر، تبدیل به ایده ای فوق العاده شود.

 

چگونه خلاقیت خود را بالا ببریم

  • بارش مغزی انجام دهید. بارش مغزی روشی موثق و واقعی برای ارائه ایده های خلاقانه است. این فرایند شامل ارائه آزادانه هر چه بیشتر ایده ها و ارزیابی کامل از آن ها است. هیچ ایده ای برای پیشنهاد دادن عجیب نیست و اهمیت خود را دارد. زمانی که مجموعه ای از ایده ها کنار یکدیگر جمع شوند شود، خلاقیت افراد هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی بالا می رود. در یک بارش مغزی خوب، ایده ها به دسته های مشابه طبقه بندی می شوند مانند ایده های ترکیبی، مخالف، موافق. با تحلیل این ایده ها در کنار یکدیگر، می توان ایده ها بهتری ارائه کرد و این خود باعث بالا بردن خلاقیت فرد می شود.
  • ترس را از خود دور کنید. هیچگاه از این که افراد از ایده یا نظر خلاق شما انتقاد می کنند، ترسی نداشته باشید. افراد به طور طبیعی همیشه با ایده ها و چیزهای جدید، عکس العمل نشان می دهند. گاهی اوقات در ایده پردازی ترس نداشته باشید و اجازه دهید ذهن شما پرورش یابد. زیرا ترس باعث می شود تا حالتی محافظه کارانه به خود بگیرید و در نتیجه نغز شما کمتر خلاقیت به خرج می دهد. به عنوان مثال گاهی اوقات با خود ممکن است فکر کرده باشید اگر فلان ایده را ارائه دهم، چی می شود و سوالاتی از این قبیل. پس سعی کنید برای بالابردن خلاقیت، ترس خود را کنار بگذارید.
  • مطالعه کنید. برای ارائه ایده های جدید، باید دانش خود را بالا برید. با بالا بردن دانش خود می توانید خلاقیت و ایده پردازی خود را بالا برید. برای این کار سعی کنید کتاب های زیاد بخوانید، اخبار جدید گوش دهید، مجلات و روزنامه هایی که به آن ها علاقه دارید را بخوانید، یک مستند ببینید، از یکی موزه یا نمایشگاه دیدن کنید. شاید انجام این کارها برای شما تا حدی برای بالا بردن خلاقیت عجیب باشد ولی با انجام این کارها سلول های مغز شما به گونه ای ورزش می کنند و خلاقیت شما بالا می رود و از حالت تک بعدی و سکون در می آیند.
  • مهارت جدید یاد بگیرید. یکی از ویژگی های افراد خلاق این است که همیشه در حال یادگیری هستند. به دست آوردن مهارت های جدید، به ویژه در محلی جدا از محلی که در آن کار می کنید ، طرز فکر شما را باز تر کرده و از این طریق ایده ها و روش های جدیدی را می توانید ارائه دهید. به عنوان مثال میتوانید کارهای زیر را انجام دهید: نواختن یک موسیقی با یک وسیله جدید را یاد بگیرید، یک زبان جدید یاد بگیرید، پخت یک غذای جدید یاد بگیرید، یک فعالیت سرگرم کننده جدیدی مانند پیاده روی، نقاشی، دوختن یا غیره را شروع کنید یا یک ورزش جدید را یاد بگیرید و آن را انجام دهید. کلیه این موارد باعث می شود تا در زندگی روزمره خود تنوع ایجاد کنید و از این رو خلاقیت خود را بالا ببرید.
  • نقشه ذهنی بسازید. نقشه ذهنی یک روش سازماندهی تصویری اطلاعات است. نقشه ذهنی روشی برای کشف ایده های جدید است. این روش مستلزم سازماندهی و تصویری و منطقی است که کل مغز را درگیر می کند و خلاقیت را بالا می برد. برای این کار می توانید امور زیر را انجام دهید:
    • با یک قلم و کاغذ شروع کنید. یک موضوع (مانند لباس) را روی وسط کاغذ بنویسید و دور آن را دایره یا مربع بکشید.
    • موضوعات را به هم وصل کنید و بین آن ها را خالی بگذارید. به عنوان مثال در طرفی بنویسد “لباس” در طرف دیگری بنویسید” کلاه”.
    • اگر ایده جدید یا موضوع جدیدی به ذهن تان رسید، سعی کنید آن را بین این موارد بنویسید و به گونه ای بین آن ها رابطه ای منطقی برقرار کنید. این کار باعث می شود تا مغز شما به گونه ای به دنبال یافتن رابطه بین این موضوعات شود و در این بین موضوع جدیدی ارائه دهد.