هوش مالی کودکان

هوش مالی کودکان

هوش مالی کودکان | به طور کلی، هوش مالی همواره بر هوش هیجانی و هوش منطقی منطبق است. اگر به شکل کلی این موضوع را بررسی کنیم، راهکارهای زیادی برای پرورش هوش و استعداد موجود است. یکی از موارد مهم در تقویت و پرورش هوش کودکان تقویت هوش مالی آن ها است. بنابراین همیشه بایستی به عنوان والدین کودک با موارد ضروری جهت تقویت هوش مالی کودکان آشنایی کامل داشته باشید. در این مقاله 5 راهکار تجربی و کاربردی را به منظور تقویت هوش مالی کودکان، ارائه خواهیم داد و همچنین مزایای این 5 راهکار و سنین مناسب با این راهکارها را مطرح خواهیم کرد.

چرا تقویت هوش مالی کودکان مهم است؟

به طور کلی تقویت هوش کودکان نکته ای بسیار مهم در نوع و چگونگی تربیت آن ها محسوب شده و یکی از آیتم های کلیدی مهم در موفقیت شان در آینده به شمار می آید. از این طریق کودکان می توانند از ارزش پول و تاثیر آن در زندگی، آگاهی یافته و در آینده نسبت به مدیریت شخصی مال خود و خانواده اقدام کنند.

به عبارت دیگر تقویت هوش مالی کودکان باعث می شود که آن ها آگاهی کافی در مورد میزان درآمد، دستمزد، هزینه ها و پس انداز پیدا کرده و بودجه ی مصرفی خود را بر اساس آن تنظیم کنند. در چنین شرایطی، هنگامی که کودکان در مورد این مسایل اطلاعات کافی داشته باشند، می توانند از خرید کالاهای غیر ضروری اجتناب کرده و پول خود را مدیریت کنند. علاوه بر این چنین کودکانی در آینده، پول خود را هدر نمی دهند و هرگز چیزهای کم ارزش و غیر ضروری نمی خرند.

هوش مالی کودکان
هوش مالی کودکان

چه سنی برای تقویت هوش مالی کودکان مناسب است؟

هر چه زودتر کودکان تان را با مسایل مالی آشنا کنید، نتایج بهتری می گیرید. در این راستا همواره توصیه می شود که از دوران کودکی برای فرزندان خود حساب باز کرده و از همان دوران ماهانه مبلغی را به حساب آن ها واریز نمایید. همچنین بسیار پسندیده است که برای مناسبت های مختلف هدایایی نقدی برای کودکان در نظر گرفته و آن ها را نیز به حساب شخصی شان واریز کنید.

در این حالت، هنگامی که فرزندان تان از شما تقاضای پول از حساب شخصی خود دارند، به آن ها اعلام کنید که این پول متعلق به آنان بوده و می توانند به هر شکلی که بخواهند آن را مصرف کنند. اما قبل از این بایستی آموزش های لازم را در این مورد به آن ها داده باشید و مسیری کاملا صحیح و مناسب برای او در نظر گرفته باشید و همچنین به کودکتان زمان دسترسی و برداشت از این حساب را یادآور شده باشید.

از طرف دیگر به او بگویید اگرچه تمامی پول متعلق به خودش می باشد اما حاصل در آمد شخصی او نیست و بایستی نسبت به خرج کردن آن دقت لازم را داشته باشد تا در آینده ای نه چندان دور بتواند مدیریت مالی مناسبی بر در آمد خود داشته باشد. برخی از راهکارهای مناسب و موثر تقویت هوش مالی کودکان عبارتند از:

  • عادات خلاقانه پس انداز را در کودکان تان ایجاد کنید.
    بدین منظور می توانید از ابتدا به کودک خود یاد دهید که پس انداز کند. سپس او را تشویق کنید که هر شب تمامی پول های خود را بشمرد و میزان افزایش آن ها را به دقت یادداشت کند. چنین روشی راهکاری بسیار موثر برای تقویت هوش مالی کودکان محسوب می شود و در واقع به آن ها می آموزد که قسمتی از پول خود را به پس انداز اختصاص دهند.
    همچنین گاها نیز می توانید، آن ها را تشویق کنید که بخشی از پول روزانه و یا نهار خود را کنار گذاشته و پس انداز کنند. هنگامی که پس انداز کودکتان به مقدار مشخصی رسید، آن را به حساب شخصی اش واریز کنید.
  • دخالت دادن و درگیر کردن کودکان در فعالیت های روزانه و خرید هفتگی
    یک روش اصیل و سنتی برای تقویت هوش مالی کودکان ، شرکت دادن آنان در خرید های روزانه است. در چنین شرایطی کودک ارزش پول را فهمیده و از خرید موارد غیر ضروری و کم ارزش اجتناب می کند. برای مثال کودک خود را بازار ببرید تا مواد غذایی را تهیه کنید. همچنین می توانید او را در پرداخت قبض های خانگی شراکت دهید. در حین انجام این کارها می توانید کودکتان را در مورد کاهش هزینه ها آگاه کرده و با او صحبت کنید که در صورت کاهش هزینه به صورت آگاهانه مقداری پول پس انداز کند.
  • نوشتن لیست هفتگی ملزومات مورد نیاز
    لیستی از چیزهایی که طی یک هفته مورد لزوم شما می باشد تهیه کرده و بر در یخچال یا کابینت بچسبانید . سپس کودک خود را مجاب کنید که اگر وسیله ای می خواهد که قیمت آن بیش از 30000 تومان باشد بایستی از یک هفته قبل آن را به لیست اقلام مورد نیاز اضافه کند. به طور کلی با بکارگیری این روش، بچه ها معمولا از هر ده کالای مورد نیازشان، 9 تای آن ها را در لیست یادداشت می کنند.
    اما با این روش در اکثر مواقع کودک بعد از گذشت مدتی و دیدن نام کالا بر یخچال، از شور و شوق خرید ش کاسته می شود و احتمالا دیگر آن را نخواهد خرید. در واقع به کار گیری این روش، منجر به صرفه جویی می شود و همچنین تقویت هوش مالی کودکان را به دنبال دارد و باعث می شود فرزند تان قدر داشته های خود را بداند.
  • آموزش چگونگی اختصاص پول به نیازهای زندگی
    یکی از راهکارهای مهم برای تقویت هوش مالی کودکان، نحوه ی اختصاص پول به ملزومات زندگی می باشد. این شیوه به آن ها کمک می کند که متوجه شوند چگونه منابع مالی شان را به خرید نیازهای اصلی زندگی، خوراک، وام و … اختصاص دهند. در این روش باید تمام پول ماهیانه ی خود را از حساب تان برداشت کرده و روی میز بگذارید. بعد از آن با کمک فرزند تان مقداری از پول ها را برای هزینه ی خورد و خوراک برداشته، مقداری را برای پرداخت اقساط وام ها ، مقداری را به پس انداز و مابقی را به دیگر هزینه های خود اختصاص دهید.
    وقتی خود کودک شخصا این کار را انجام دهد، متوجه می شود که با پس انداز کردن همین مقدار پول می تواند وسایل ضروری خود را خریداری کند. به عنوان مثال می تواند هزینه ی مسافرت شان را از پول پس انداز شده تامین کرده و یا مقدار پول پس انداز شده خودش را به خرید اسباب بازی و … اختصاص دهد.
  • آموزش تهیه ی پول قبل از خرید کالاهای مورد نیاز
    از جمله بهترین راه کار های تقویت هوش مالی کودکان، آموزش این مسئله است که پولی را که ندارند ، از قبل خرج نکنند. به عبارت دیگر فرزندان می آموزند تا قبل از اقدام به خرید وسایل شان، کلیه ی پول مورد نیاز مایحتاج شان را فراهم کنند. البته می توانیم از نسیه استفاده کنیم، اما بهتر است این روش را به فرزندان خود آموزش ندهیم و در واقع روش سالم تری به آن ها ارایه دهیم.
    به طور کلی ایجاد عادات بد مالی مانند خریدن کالا و پرداخت آن در آینده و یا قرض گرفتن و… در فرزندان و متعاقبا باز پرداخت آن با دیر کرد، می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر آینده ی آن ها داشته باشد. به همین منظور باید به کودکان مان بیاموزیم، ابتدا روش بدست آوردن پول را برای خرید ملزومات زندگی آموخته و سپس اقدام به خرید کنند.

متاسفانه بسیاری از خانواده ها فکر می کنند که درگیر کردن کودکان با مسایل مالی باعث می شود که بچه ها در سنین پایین استرس گرفته و منجر به افسردگی و اضطراب شوند. این در حالی است که تقویت هوش مالی کودکان باعث مسئولیت پذیری کودکان شده و آن ها را وادار می کند که قدر داشته هایشان را بدانند.