راه اندازی استارتاپ و درآمد چند صد میلیونی

راه اندازی استارتاپ و درآمد چند صد میلیونی

راه اندازی استارتاپ و درآمد چند صد میلیونی | بسیاری از افراد بر این باورند که استارتاپ به کسب و کارهایی می گویند که برای اولین بار توسط شخص یا شرکتی راه اندازی شده و پیش از آن نمونه ای دیگری از آن در آن کشور یا حتی در دنیا وجود نداشته است. اما در حقیقت مفهوم استارتاپ به این کسب و کارها ختم نمی شود. امروزه در اکثر گروه ها به ویژه در میان جوانان و دوست داران بازاریابی دیجیتال صحبت های زیادی در مورد استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپای تازه تاسیس می شود. استارتاپ ها با پیشرفت علم و گسترش فناوری، جایگاه ویژه ای در حوزه کسب و کارهای کوچک و بزرگ پیدا کرده اند. استارتاپ نوعی کارآفرینی مدرن و فعالیتی است که بر پایه فناوری قرار دارد. اما هرگز دچار این اشتباه نشوید که هر کسب و کاری که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد پس استارتاپ است.

ممکن است بسیاری از شما ایده های خوبی در ذهن داشته باشید که فکر می کنید با عملی کردن آن ها می توانید دنیا را متحول کنید. ایده های بسیاری وجود دارد که با عملی کردن آن می توان نیازی را برطرف کرد و توسط تکنولوژی های جدید موبایلی و اینترنتی آن را راه اندازی کرد. البته تنها در کشور ما کسی که می خواهد استارتاپی را راه اندازی کند این گونه فکر می کند. سعی کردیم در این مقاله با بیانی ساده تر به شما بیاموزیم که چگونه می توانید یک استارتاپ را شروع کرده و به درآمد های بالا برسید.

راه اندازی استارتاپ و درآمد چند صد میلیونی

شروع استارتاپ

مهم ترین نکته ای که باید پیش از شروع هر کسب و کاری به آن دقت کنید، ایده هایی است که در ذهن دارید. بهترین راه ساختن یک استارتاپ نوپا، تبدیل کردن سریع ایده به استارتاپ است چرا که تاخیر موجب نابودی ایده شما می شود. سرعت عمل شما موجب می شود تا ایده شما فقط و فقط در انحصار شما باقی بماند. در ادامه با برخی از نکاتی که برای شروع یک استارتاپ نیاز دارید آشنا می شوید.

  • به سرعت شروع کنید.

اولین و مهم ترین توصیه برای راه اندازی یک استارتاپ این است که به سرعت شروع کنید. طبق تجربه یک شروع سریع بهتر از یک شروع صحیح و درست است. برای این کار می بایست هر چیزی که مانع شما است و یا شما را به تاخیر می اندازد را دور اندازید و سریعا ایده ی خود را اجرایی نمایید. هیچ چیز نمی ‌تواند مانعی برای شروع یک استارتاپ باشد مگر خود شما، پس اولین گام لازم را سریع ‌تر بردارید.

  • هر چه را که می توان فروخت را بفروشید!

بسیاری از کارآفرینان در این مرحله دقیقا می دانند که چه چیزی را خواهند فروخت، این همان نکته ای است که باید برای راه اندازی یک استارتاپ به آن توجه کرد. متاسفانه نقطه ی مقابل کارآفرینانی که می دانند چه چیزی را بفروشند کسانی هستند که حتی نمی دانند قصد دارند چه چیزی را بفروشند. هر محصول و خدماتی را که در دست دارید را بفروشید!

این را بدانید که کارآفرینی همیشه با نوآوری همراه نیست. شما حتی می‌ توانید محصول تولید شده یا خدمات شخص دیگری را گرفته و بفروشید. برای مثال ریچارد برنسون شرکت هواپیمایی Virgin Airlines را در حالی به راه انداخت که تنها و مستاصل بود. او زمانی که قصد داشت به جزایر ویرجین سفر کند، پروازش کنسل شد. بنابراین با این که پولی نداشت، یک پرواز اختصاصی را رزرو کرد. بقیه ماجرا را از زبان خود وی بشنوید:

“تخته سیاه کوچکی برداشتم و بر روی آن نوشتم خطوط هوایی ویرجین، فقط ۲۹ دلار و به میان جمعیتی رفتم که مسافرین پرواز کنسل شده بودند. تمامی صندلی‌ های آن پرواز اختصاصی را که رزرو کرده بودم فروختم و پول پرواز اختصاصی را پرداخت نمودم. این گونه همگی توانستیم در آن شب به جزایر ویرجین برویم.”

  • به نظر و نصیحت افراد گوش دهید.

هنگامی که سوالی برایتان پیش می آید و یا به مشکلی بر می خورید که جواب و راه ‌حل آن را نمی‌ دانید، شخصی را یافته که پاسخ آن ها را دانسته و می تواند به شما راهنمایی و مشاوره دهد. سپس زمانی که او به شما توصیه‌ ای کند، از خود او بخواهید تا آن را برای شما انجام دهد. کسب و کار شما به میزانی از یاری، دانش و مهارت حرفه ‌ای نیاز دارد که زمان و توانایی کسب همه آن‌ ها را نخواهید داشت. پس کسانی را بیابید که آن‌ ها را دارا باشند سپس آن ‌ها را به خدمت بگیرید.

  • کارکنان دور کار استخدام نمایید!

در صورتی که می خواهید با کمترین هزینه استارتاپی را راه اندازی کنید، بهترین و آسان ترین راه استخدام افراد دور کار و متعهد می باشد. استارتاپ شما با توجه به این نکات کلیدی به استارتاپی موفق تبدیل می شود. ممکن است برای یافتن بهترین و ارزان ‌ترین نیروی کار دچار مشکل شوید حتی امکان دارد این افراد با این شرایط در نزدیکی شما نباشند. بنابراین از استخدام کارمندان دور کار (remote workers) نهراسید.

  • تنها بر درآمد و پول تمرکز نکنید.

منبع و محل درآمد نباید به تنها نگرانی شما تبدیل شود. این یک حقیقت است که یک محصول یا خدمات خوب همواره درآمدزا است. تمرکز احمقانه بر پول می ‌تواند کسب و کار شما را از موفقیت دور کند. این مدل از تمرکز می ‌تواند تمرکز بر سرمایه‌ گذاری، وام یا یک مدل قیمت‌ دهی باشد. رشد و توسعه مساوی با سرمایه‌ گذاری و تامین بودجه نیست. رشد و توسعه به معنی تلاش، گذر از فراز و نشیب‌ ها، فروش و بازاریابی و چیزهایی غیر از صرف درآمد و پول و تامین بودجه است.

  • برای کسب و کار خود زمان کافی اختصاص دهید.

اگر قصد دارید در راه‌ اندازی استارتاپ خود موفق شوید و بدانید که چگونه می توانید استارتاپ بسازید باید به این نکته توجه داشته باشید که بازاریابی یکی از اصلی ‌ترین کارهای یک کسب و کار است. زمانی که محصول یا خدمات خود را بازاریابی می‌ کنید، در واقع آن را در مقابل چشمان اشخاصی می ‌گذارید که شاید آن را خریداری کنند. شما نباید بازاریابی را به معنای هدر دادن زمان بدانید. بازاریابی یکی از بهترین سرمایه‌ گذاری‌ هایی است که می‌ توانید بر روی کسب و کار خود کنید.

  • مشتریان خود را بشناسید.

هرگز این فکر اشتباه را نداشته باشید که استارتاپ فقط چیزی درون ذهن شماست، بلکه چیزی است که باید در میدان دید مشتریان اصلی و مشتریان بالقوه باشد. اگر اشخاصی وجود دارند که محصولات یا خدمات شما را خواهند خرید، باید تا جایی که می شود این افراد را بهتر بشناسید و درباره آن ‌ها اطلاعات کسب کنید. کامیابی یا ناکامی کسب و کار شما به رغبت و پذیرندگی آن‌ ها نسبت به محصولات و خدمات شما بستگی دارد. هر چه مشتریان خود را زودتر و بهتر بشناسید، بهتر خواهید توانست به آن‌ ها خدمت ‌رسانی کرده و آن ‌ها را مجذوب کسب و کار خود کنید.

راه اندازی استارتاپ و درآمد چند صد میلیونی

تفاوت استارتاپ با کسب و کارهای دیگر

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، استارتاپ ها فقط و فقط بر پایه ی ایده های خلاقانه و نو نیستند. حداقل می توان گفت که تمامی استارتاپ ها این اینطور نیستند. تمرکز اصلی تمامی استارتاپ ها باید بر بیشتر دیدن شدن و صحیح دیده شدن باشد. چرا که قرار است ایده آن ها برای رفع نیاز افراد زیادی کاربرد داشته باشد. با این حال ممکن است برخی از استارتاپ ها به گونه ای باشند که کمتر کسی می تواند از آن ها کپی کند و در این صورت است که اکثر آن ها کم رقیب یا حتی بی رقیب ظاهر می شوند.

عموما استارتاپ ها برای راه اندازی نیاز به سرمایه زیادی داشته و به همین دلیل اکثرا استارتاپ ها با حمایت مالی و سرمایه گذار کارشان را شروع می کنند. امروزه شرکت های زیادی با عنوان شتاب دهنده که به راه اندازی کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها کمک می کنند وجود دارند. یکی از اساسی ترین تفاوت های استارتاپ ها با دیگر کسب و کارهای اینترنتی در این است که استارتاپ ها قابلیت مقیاس پذیری دارند.

البته ممکن است در بعضی از استارتاپ ها این مقیاس پذیری به طور چشمگیری دیده نشود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که مقیاس پذیری چیست؟ مقیاس پذیری به رشد کسب و کار نسبت به هزینه های آن گفته می شود که این رشد به صورت کاملا نامتناسب است. برای درک بهتر شما از این واژه به این مثال توجه کنید. اگر کسب و کار شما در سال جاری درآمدی پانصد میلیون تومانی ایجاد کرده باشد و نسبت به سال گذشته مثلا دو برابر شده باشد بدون این که هزینه های شما بیشتر شده باشد یعنی کسب و کار شما مقیاس پذیر است؛ که دقیقا استارتاپ ها نیز همین طور هستند.

پس همان گونه که متوجه شدید تفاوت استارتاپ ها با دیگر کسب و کارها مقیاس پذیری آن ها می باشد، آن ها این پتانسیل را دارند که بدون هزینه های اضافی بسیار سریع و چشمگیر رشد کنند. البته این را هم بدانید فناوری های جدید کمک بسیار زیادی به مقیاس پذیری استارتاپ ها می کنند.